Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/5710
Title: Гуманістичні інноваційні тенденції у сучасному менеджменті освіти
Other Titles: Гуманистические инновационные тенденции в современном менеджменте образования
Humanistic innovative trends in modern education management
Authors: Мармаза, О. І.
Мармаза, А. И.
Marmaza, O.
Keywords: інноваційний менеджмент в освіті
інноваційна компетентність
керівник закладу освіти
особистісний модуль компетентності
когнітивний модуль компетентності
діяльнісний модуль компетентності
управлінська діяльність
інноваційні підходи
лідерство
партисипативне управління
инновационный менеджмент в образовании
инновационная компетентность
руководитель учебного заведения
личностный модуль компетентности
когнитивный модуль компетентности
деятельностный модуль компетентности
управленческая деятельность
инновационные подходы
лидерство
партисипативное управление
innovation management in education
innovative competence
head of educational institution
personal competence module
cognitive competence module
activity competence module
management activities
innovative approaches
leadership
participatory governance
Issue Date: 2020
Publisher: Publishing House of Katowice School of Technology
Citation: Мармаза О. І. Гуманістичні інноваційні тенденції у сучасному менеджменті освіти / О. І. Мармаза // Contemporary technologies in the educational process : series of monographs Faculty of Architecture, Civil Engineering and Applied Arts / Katowice School of Technology ; edit. by M. Wierzbik-Strońska, G. Buchkivska. – Katowice, 2020. – Part 2.12. – Pp. 200–207.
Abstract: У статті розкриваються причини і тенденції розвитку інноваційного менеджменту в освіті. Особистісний, когнітивний і діяльнісний компоненти інноваційної компетенції керівника навчального закладу ідентифікуються і описуються згідно з відповідними критеріями і показниками. Розкрито сутність фасілітатівного менеджменту, що дозволяє підтримувати баланс між цілями і результатами і можливостями реальних людей і способами діяльності. Переваги коучингу як системи принципів і прийомів, що сприяють розвитку особистий потенціал, партнерство і працездатність. Виділено особливості партисипативного управління, заснованого на розширенні повноважень та участі персоналу в прийнятті ефективних рішень. В статье раскрываются причины и тенденции развития инновационного менеджмента в образовании. Личностный, когнитивный и деятельностный компоненты инновационной компетенции руководителя учебного заведения идентифицируются и описываются в соответствии с соответствующими критериями и показателями. Раскрыта сущность фасилитативного менеджмента, позволяющего поддерживать баланс между целями и результатами и возможностями реальных людей и способами деятельности. Преимущества коучинга как системы принципов и приемов, способствующих развитию личный потенциал, партнерство и работоспособность. Выделены особенности партисипативного управления, основанного на расширении полномочий и участии персонала в принятии эффективных решений. The article clarifies the reasons and trends of the development of innovation management in education. The personal, cognitive and activity components of the innovative competence of the principal of the educational institution are identified and described according to the relevant criteria and indicators. The essence of facilitative management is revealed, which allows to maintain a balance between goals and results and opportunities of real people and ways of activity. The advantages of coaching as a system of principles and techniques that promote the development of personal potential, partnership and efficiency are established. The peculiarities of participatory management which is based on the expansion of powers and participation of staff in making effective decisions are highlighted.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/5710
ISBN: 978-83-957298-7-4
Appears in Collections:Кафедра наукових основ управління



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.