Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/5481
Title: ШЛЯХИ ВПРОВАДЖЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПІДГОТОВКУ ВЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА (КИТАЙСЬКИЙ ТА УКРАЇНСЬКИЙ ДОСВІД)
Other Titles: ПУТИ ВНЕДРЕНИЯ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ПОДГОТОВКУ УЧИТЕЛЕЙ МУЗЫКАЛЬНОГО ИСКУССТВА (КИТАЙСКИЙ И УКРАИНСКИЙ ОПЫТ)
WAYS OF INTRODUCTION OF INFORMATION TECHNOLOGIES IN TRAINING OF MUSIC TEACHERS (CHINESE AND UKRAINIAN EXPERIENCE)
Authors: Мей, Фан
Матвєєва, О. О.
Матвеева, О. А.
May, Fan
Matvieieva, O.
Keywords: інформаційні технології
підготовка вчителів музичного мистецтва
вища освіт
досвід
аспірантські роботи
информационные технологии
подготовка учителей музыкального искусства
высшее образование
опыт
аспирантские работы
information technology
training of music teachers
higher education
experience.
graduate work
Issue Date: 15-Apr-2021
Publisher: Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Citation: Мей Фан. Шляхи впровадження інформаційних технологій у підготовку вчителів музичного мистецтва (китайський та український досвід) / Фан Мей, О. О. Матвєєва // Professional Art Education. – 2021. – Vol. 2, № 1. – С. 67–75.
Abstract: У статті розкрито важливість впровадження інформаційних технологій у підготовку учителів музичного мистецтва. Проаналізовано такі закони та нормативні акти: Закон «Про Національну програму інформатизації», Наказ МОН України «Деякі питання організації дистанційного навчання», Концепцію розвитку дистанційної освіти в Україні та Концепцію впровадження медіаосвіти. Виявлено різні аспекти застосування інформаційних технологій в освіті України: важливість застосування у освітньому процесі інформаційних технологій, як результату зміни основної освітньої парадигми: якщо раніше викладач був головним джерелом професійної інформації, що зумовлювало репродуктивну методику навчання, то тепер він має навчити студента орієнтуватися в інформаційному середовищі, розвинути його творчі та інтелектуальні здібності. Результати дослідження китайських науковців виявили такі основні риси інформатизації в підготовці учителів музичного мистецтва: розчиняє кордони засобів масової інформації та персоналізує музику; оцінювання музики стає початком стимулювання її створення; надає широкий спектр шляхів поширення та обміну інформацією для творчого бажання висловити себе у створенні музичних творів; призводить до трансформації традиційних форм викладання музики; прискорює швидкість поширення музики; порушує чітке розходження між творцями музики і слухачами, оскільки слухачі також можуть ставати творцями. В статье раскрыто важное значение внедрения информационных технологий в подготовку учителей музыкального искусства. Проанализированы такие законы и нормативные акты: Закон «О Национальной программе информатизации», Приказ МОН Украины «Некоторые вопросы организации дистанционного обучения», Концепцию развития дистанционного образования в Украине и Концепцию внедрения медиаобразования. выявлены различные аспекты применения информационных технологий в образовании Украины: важность применения в образовательном процессе информационных технологий, как результата изменения основной образовательной парадигмы: если раньше преподаватель был главным источником профессиональной информации, что приводило к репродуктивной методике обучения, то теперь он должен научить студента ориентироваться в информационной среде, развить его творческие и интеллектуальные способности. Результаты исследования китайских ученых выявили следующие основные черты информатизации в подготовке учителей музыкального искусства: растворяет границы средств массовой информации и персонализирует музыку; оценивания музыки становится началом стимулирования ее создания; предоставляет широкий спектр путей распространения и обмена информацией для творческого желание выразить себя в создании музыкальных произведений; приводит к трансформации традиционных форм преподавания музыки; ускоряет скорость распространения музыки; нарушает четкое различие между создателями музыки и слушателями, поскольку слушатели также могут становиться творцами. The purpose of the article is to analyze the areas of research and experience in implementing information technology in the training of music teachers in Ukraine and China. Methodology. In Ukraine, the importance of the introduction of information technology is supported at the state level. To analyze the introduction of information technology in the training of music teachers were analyzed: the Law «On the National Informatization Program», the Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine «Some issues of distance learning», the Concept of distance education in Ukraine and the Concept of media education. The study revealed various aspects of the use of information technology in education in Ukraine. Ukrainian scholars emphasize the importance of using information technology in the educational process because of changing the basic educational paradigm: if before the teacher was the main source of professional information, which led to reproductive teaching methods, now the teacher’s function is different, he must teach students to navigate in the information environment, to develop his creative and intellectual abilities. The application and introduction of information technologies and methods in the educational process of teacher training in music art has been studied in the works of Yu. Dvornyk (2015), L. Bondarenko (2019), L. Gavrilova (2016) and others. Scientific novelty. A comparative model of the use of information technology in the training of music teachers in China is presented. This issue is related to the unified system of qualification and educational standards and curricula for the training of music teachers developed by the Ministry of Education of the PRC. In the researches of Chinese scientists the following main features of informatization in the training of music teachers have been identified: dissolves the boundaries of the media and personalizes music; evaluation of music becomes the beginning of stimulating its creation, many people become participants in musical works; provides students with a wide range of ways to disseminate and exchange information for a creative desire to express themselves in the creation of musical works; leads to the transformation of traditional forms of teaching music; accelerates the speed of music distribution; violates a clear distinction between music creators and listeners, as listeners can also become creators. Conclusions. A brief review of legislation, regulations and research of Ukrainian scientists allows us to conclude about the systematic, planned, multi-vector activities for the improvement and development of information technology in education, in the training of music teachers. The outlined ways of introducing information technologies in the training of music teachers in Ukraine and China testify to the widespread development by Chinese scientists of problems of informatization of art education, covering issues of historical preconditions, formation, development and forecasting of information technology integration in music teachers. On the other hand, in our country, the work is focused more on systematic, planned, multi-vector activities to improve and develop information technology in the training of music teachers.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/5481
ISSN: 2709-1805 (online)
2709-1791 (print)
Appears in Collections:Кафедра освітології та інноваційної педагогіки
Кафедра музично-інструментальної підготовки вчителя



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.