Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/5456
Title: ФОРМУВАННЯ ВОКАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА В КЛАСІ «ПОСТАНОВКА ГОЛОСУ»
Other Titles: ФОРМИРОВАНИЕ ВОКАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ МУЗЫКАЛЬНОГО ИСКУССТВА В КЛАССЕ «ПОСТАНОВКА ГОЛОСА»
FORMATION OF VOCAL COMPETENCE OF FUTURE TEACHERS OF MUSIC ART IN THE CLASS «VOICE STAGING»
Authors: Кузьмічова, В. А
Кузьмичева, В. А.
Kuzmichyova, V. A.
Keywords: вчитель
вокальна підготовка
компетентність
постановка голосу
ворчість
музичне мистецтво
учитель
вокальная подготовка
компетентность
постановка голоса
творчество
музыкальное искусство
teacher
vocal training
competence
voice staging art
musical art
Issue Date: 15-Apr-2021
Publisher: Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Citation: Кузьмічова В. А. Компетентність майбутніх учителів музичного мистецтва в класі «постановка голосу» / В. А. Кузьмічова // Professional Art Education. – 2021. – Vol. 2, № 1. – С. 28–34.
Abstract: У статті розкрито зміст та сутність формування вокальної компетентності у майбутніх учителів музичного мистецтва в класі з постановки голосу, як складової фахової підготовки. Виявлена специфіка творчої професійної діяльності, яка відображає якість виконавської культури педагога-музиканта. Доведено, що фахову підготовку поєднує методична, наукова, вокально-виконавська та педагогічно-організаційна діяльність. Встановлено, що процес формування вокальної компетентності в класі з постановки голосу достатньо довготривалий та вимагає дотримання певної послідовності. З’ясовано, що на заняттях з постановки голосу педагогічно доцільно використовувати спеціальні вправи, творчі завдання, акцентувати увагу на методику роботи з різними типами голосів, виходячи з фізіологічних та вікових особливостей учнів, знати принципи організації концертних виступів тощо. Оцінено вплив на формування вокальної компетентності унікальної спадщини українських співацьких традицій, використання кращих вокальних методик вітчизняних та зарубіжних педагогів. Охарактеризовано напрями реалізації та вплив творчого підходу до навчального процесу, що сприяють формуванню вокальної компетентності. Розкрито ключове значення самостійної роботи в класі «Постановка голосу», спрямованої на безперервну музичну самоосвіту, розкриваючи творчі вокальні здібності здобувача вищої професійної освіти. Виявлено вплив особистісних якостей, стилю роботи, музичних здібностей, індивідуальних і психологічних особливостей та творчого іміджу на формування вокальної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва в класі постановки голосу. В статье раскрыто содержание и сущность формирования вокальной компетентности будущих учителей музыкального искусства в классе постановкИ голоса, как составляющей профессиональной подготовки. Вявлена специфика творческой профессиональной деятельности, которая отражает качество исполнительской культуры педагога-музыканта. Доказано, что профессиональная подготовка сочетает методическую, научную, вокально-исполнительскую и педагогическую организационную деятельность. Установлено, что процесс формирования вокальной компетентности в классе постановки голоса достаточно длительный и требует соблюдения определенной последовательности. Выяснено, что на занятиях по постановке голоса педагогически целесообразно использовать специальные упражнения, творческие задачи, акцентировать внимание на методику работы с различными типами голосов, исходя из физиологических и возрастных особенностей учащихся, знать принципы организации концертных выступлений и тому подобное. Оценено влияние на формирование вокальной компетентности уникального наследия украинских певческих традиций, использование лучших вокальных методик отечественных и зарубежных педагогов. охарактеризованы направления реализации и влияние творческого подхода к учебному процессу, способствующих формированию вокальной компетентности. Раскрыто ключевое значение самостоятельной работы в классе «Постановка голоса», направленной на непрерывное музыкальное самообразование, раскрывая творческие вокальные способности соискателя высшего профессионального образования. Выявлено влияние личностных качеств, стиля работы, музыкальных способностей, индивидуальных и психологических особенностей и творческого имиджа на формирование вокальной компетентности будущих учителей музыкального искусства в классе постановки голоса. The purpose of the article is to cover and theoretically substantiate the content of formation of vocal competence of future music teachers in the class «Voice staging». Methods & methodology. Vocal competence as a structural component of professional training, involves the acquisition of methodological, pedagogical and vocal-performing training of students. The content, forms and methods of formation of vocal competence of the future teacher of musical art in a class «Voice staging» are caused by feature of specificity of professional preparation. The formation of vocal competence is especially influenced by the creative approach of the applicant to the educational process, which is implemented in the following areas: conscious work on the shortcomings of sound production and high singing form; independent listening to vocal works performed by world-famous domestic and foreign opera and chamber singers; attending city art events (opera house, operetta theater, philharmonic hall, concert events with the participation of leading masters of vocal art). In the process of formation of vocal competence, in voice lessons it is pedagogically expedient to use the following methods: mastering musical-theoretical knowledge, independent work, exercises (breathing, diction, articulation, singing), creative (performance, dramatization, illustration). Scientific novelty. The specifics of creative professional activity are revealed, which reflects the quality of the performing culture of a music teacher. It is proved that professional training combines methodical, scientific, vocal-performing and pedagogical-organizational activity. It is established that the process of formation of vocal competence is quite long and requires a certain sequence. It was found that it is pedagogically expedient to use special exercises, creative tasks, focus on methods of working with different types of voices, based on physiological and age characteristics of students, know the principles of organizing concert performances and more. The influence on the formation of vocal competence of the unique heritage of Ukrainian singing traditions, the use of the best vocal methods of domestic and foreign teachers is estimated. Conclusions. The article proves that vocal competence reflects the quality of professional training, gives the opportunity to comprehensively use the acquired knowledge, skills and abilities in further pedagogical activities: educational, scientific, cultural, artistic, methodological. In order to improve the process of vocal training in the classroom of voice production, students have the opportunity to consciously get acquainted with unsurpassed masterpieces of singing, examples of vocal culture, the best traditions of world and domestic vocal schools, combining musical and artistic-aesthetic activities.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/5456
ISSN: 2709-1805 (online)
2709-1791 (print)
Appears in Collections:Кафедра теорії і методики мистецької освіти та вокально-хорової підготовки вчителя



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.