Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/5454
Title: ФАХОВА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК ГОЛОВНИЙ ЧИННИК ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ З ГРАФІЧНОГО ДИЗАЙНУ
Other Titles: ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ КОМПЕТЕНТНОСТЬ КАК ГЛАВНЫЙ ФАКТОР ПОДГОТОВКИ БУДУЩИХ СПЕЦИАЛИСТОВ ПО ГРАФИЧЕСКОМУ ДИЗАЙНУ
Authors: Цзю, Дутин
Ju, Dongting
Keywords: візуальна комунікація
графічний дизайнер
компетентнісний підхід
проєктна діяльність
фахова підготовка
визуальная коммуникация
графический дизайнер
компетентностный подход
проектные деятельность
профессиональная подготовка
visual communication
graphic designer
competence approach
project activity
professional training
аспірантські роботи
аспирантские работы
graduate work
Issue Date: 15-Apr-2021
Publisher: Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Citation: Цзю Дутин. Фахова компетентність як головний чинник підготовки майбутніх фахівців з графічного дизайну / Дутин Цзю // Professional Art Education. – 2021. – Vol. 2, № 1. – С. 20–27.
Abstract: У статті висвітлені окремі аспекти щодо професійної підготовки майбутніх графічних дизайнерів. Проаналізовано категоріально-понятійний апарат проблемного поля дослідження. Визначено організаційно-методичні умови професійної підготовки майбутніх дизайнерів. Вказано на інтеграційні можливості загально-художніх та професійно орієнтованих знань у формуванні цілісної системи вмінь майбутніх графічних дизайнерів. Обґрунтовано роль творчо-компетентнісного підходу в дизайн-освіті, з його інтегральною характеристикою, що сприяє активізації творчості, вирішенні творчих завдань, допомагає у професійній підготовці майбутніх фахівців з графічного дизайну. Визначено, що фахова компетентність формує індивідуальний аспект готовності майбутнього графічного дизайнера до професійного розвитку та визначається рівнем отриманих фахових знань, умінь і навичок. Навчальна діяльність, яка являє собою процес засвоєння цих знань, формування навичок (прийомів) і умінь (способів придбання і використання знань) впливає на опрацювання та продукування сучасних методик, які застосовуються до професійної підготовки графічного дизайнера. У процесі дослідження виокремлено єдність теоретичної і практичної готовності до здійснення творчої діяльності. Визначені програмні компетентності які студенти набувають у процесі професійної підготовки. Зокрема, з’ясовано, що багаторівневе застосування візуальної комунікації відноситься до спеціальної професійної підготовки, а загально-художній аспект навчання графічного дизайнера є необхідним компонентом цілісної системи його професійної освіти і формує основу фундаментальних знань фахівця. В статье освещены отдельные аспекты по профессиональной подготовке будущих графических дизайнеров. Проанализирован категориально-понятийный аппарат проблемного поля исследования. определены организационно-методические условия профессиональной подготовки будущих дизайнеров. Указано на интеграционные возможности общих художественных и профессионально ориентированных знаний в формировании целостной системы умений будущих графических дизайнеров. Обоснована роль творчески компетентностного подхода в дизайн-образовании, с его интегральной характеристикой, которая способствует активизации творчества, решении творческих задач, помогает в профессиональной подготовке будущих специалистов по графическому дизайну. Определено, что профессиональная компетентность формирует индивидуальный аспект готовности будущего графического дизайнера к профессиональному развитию и определяется уровнем полученных профессиональных знаний, умений и навыков. Учебная деятельность, которая представляет собой процесс усвоения этих знаний, формирования навыков (приемов) и умений (способов приобретению и использованию знаний, влияет на обработку и выработку современных методик, которые применяются к профессиональной подготовке графического дизайнера. В процессе исследования выделены единство теоретической и практической готовности к осуществлению творческой деятельности. Определены программные компетентности которые студенты получают в процессе профессиональной подготовки. В частности, установлено, что многоуровневое применения визуальной коммуникации относится к специальной профессиональной подготовке, а общехудожественный аспект обучения графического дизайнера является необходимым компонентом целостной системы его профессионального образования и формирует основу фундаментальных знаний специалиста. The purpose of the article is to cover some aspects of professional training of future graphic designers. Methodology. The structure of the graphic designer’s readiness for professional activity is determined by: methodological (humanistic, cultural, creative) and pedagogical (cognitive, operational, personal) components, as well as creative and competence approach with its integral characteristics (visual, audio, kinesthetic). Highlighting the most important principles of teaching professional disciplines, namely: individual approach to students, clarity, system and consistency in solving educational tasks, it should be noted that they form a clear pedagogical system of training. A significant advantage of such a system is the formation of an individual who is aware of their creativity, creative potential, strong academic knowledge that was acquired during the study period. Scientific novelty. The organizational and methodological conditions of professional training of future designers are determined. The integration possibilities of general artistic and professionally oriented knowledge in the formation of a holistic system of skills of future graphic designers are pointed out. The role of the creative-competence approach in design education is substantiated along with its integral characteristic, which promotes the activation of creativity, the solution of creative tasks, helps in the professional training of future specialists in graphic design. Results. It is determined that professional competence forms an individual aspect of the future graphic designer’s readiness for professional development and is determined by the level of acquired professional knowledge, skills and abilities. Educational activities, which compose the process of acquiring this knowledge, the formation of skills (techniques) and abilities (methods of acquiring and using knowledge) affect the development and production of modern techniques used in the training of graphic designers. Understanding of artistic and pedagogical processes in design education and its bifurcation makes it possible to determine the relationship between fine arts and design and the opportunities that open up due to their development and their application in teaching. In modern conditions, teaching design at art and graphic faculties is experiencing a new stage of finding directions and universal interpretive paradigms. Artistic and technical design is developing especially fast, the main task of which is the creation of graphic objects, development of corporate style, logo, brand book, packaging design, etc. The creative aspect according to which the teaching of graphic design is aimed at the assimilation, preservation, dissemination of works of art, readiness to participate in their creation, dictates the need to highlight the specifics of training future professionals. An important role in the professional training of a graphic designer is played by the aspect of motivation, namely the creation of a new visual and communicative quality, which is achieved by forming a model of graphic design development. In the process of research the unity of theoretical and practical readiness for creative activity is singled out. Conclusions. The program competencies that students acquire in the process of professional training are defined.In particular, it was found that the multilevel application of visual communication refers to special training, and the general artistic aspect of training a graphic designer is a necessary component of a holistic system of their professional education and it forms the basis of fundamental knowledge ofthe specialist. The knowledge thatthe future graphic designer must acquire in the process of professional training includes the following components: general theoretical component (study of theoretical disciplines of humanities, historical and cultural, socio-psychological content); general art component (mastering the methods and techniques of image, knowledge of author’s graphic materials) professionally-oriented component (knowledge of the basics of project activities, special knowledge in the field of graphic design, 3D-modeling programs, implementation of projects using the material); organizational and technical component (systematization, use of information, research activities).
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/5454
ISSN: 2709-1805 (online)
2709-1791 (print)
Appears in Collections:Кафедра початкової і професійної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Цзю Дутин. Фахова компетентність.pdf285.29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.