Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/4813
Title: Педагогічні умови підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до організації інтегрованого навчання учнів
Other Titles: Педагогические условия подготовки будущих учителей музыкального искусства к организации интегрированного обучения учащихся
Pedagogical conditions of preparation of future musical art teachers for arrangement of integrated teaching
Authors: Жуков, В. П.
Zhukov, V.
Keywords: інтегроване навчання
майбутній учитель музичного мистецтва
учні основної школи
педагогічні умови
позитивно активне ставлення
мультимедійні технології
педагогічна практика
интегрированное обучение
будущий учитель музыкального искусства
ученики основной школы
педагогические условия
положительно-активное отношение
мультимедийные технологии
педагогическая практика
integrated teaching
future musical art teacher
secondary school pupils
pedagogical conditions
positive active attitude
multimedia technologies
experience
pedagogical practice
Issue Date: 2017
Publisher: Класичний приватний університет, Запоріжжя
Citation: Жуков В. П. Педагогічні умови підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до організації інтегрованого навчання учнів / В. П. Жуков // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. / Класич. приват. ун-т ;[редкол.: Т. І. Сущенко (гол. ред.) та ін.]. Запоріжжя : КПУ, 2017. – Вип. 55(108). – С. 174–180.
Abstract: Стаття присвячена проблемі пошуку шляхів підвищення якості професійної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва відповідно до потреб сучасної школи. Доведено, що особливість викладання мистецьких дисциплін у сучасній загальноосвітній школі полягає в його інтегрованому характері, що вимагає відповідної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва. Проаналізовано загальнонауковий та конкретно-науковий підходи до розуміння поняття “умови”, яке визначено як сукупність предметів та явищ зовнішнього й внутрішнього середовища, необхідних для виникнення, існування або зміни об’єкта. Педагогічні умови розуміються автором як сукупність спеціально створених факторів впливу на зовнішні та внутрішні обставини освітнього процесу й особистісні параметри його учасників, які забезпечують ефективність перебігу цього процесу. Обґрунтовано педагогічні умови підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до організації інтегрованого навчання учнів. Статья посвящена проблеме поиска путей повышения качества профессиональной подготовки будущих учителей музыкального искусства в соответствии с потребностями современной школы. Доказано, что особенность преподавания художественных дисциплин в современной общеобразовательной школе заключается в его интегрированном характере, что требует соответствующей подготовки будущих учителей музыкального искусства. Проанализированы общенаучный и конкретно-научный подходы к пониманию понятия “условия”, которое определяется как совокупность предметов и явлений внешней и внутренней среды, необходимых для возникновения, существования или изменения объекта. Педагогические условия понимаются автором как совокупность специально созданных факторов влияния на внешние и внутренние обстоятельства образовательного процесса и личностные параметры его участников, обеспечивающих эффективность протекания этого процесса. Обоснованы педагогические условия подготовки будущих учителей музыкального искусства к организации интегрированного обучения учащихся. The article is dedicated to the problem of finding the ways of improving the quality of professional training for future musical art teachers in compliance with the requirements of the modern school. It is noted that professional activity of a musical art teacher involves not only translation of knowledge, but also inviting schoolchildren to sensual comprehension of reality, and personal emotional perception of the phenomena of the world around. The special thing about teaching artistic subjects in modern secondary schools is that it is integrated and requires respective training for future musical art teachers. Integrated arts teaching provides integrated effect on a personality by comprehension of arts interconnection, awareness of the possibility of reflecting reality in various arts. We have analyzed general and specific scientific approaches to understanding the notion “conditions”, which is defined as a range of objects and phenomena of external and internal environment required for object origination, existence and changing. The author notes that such notions as “environment”, “circumstances”, “situation” are not identical with the notion “conditions” as they describe complete set of surrounding objects, while conditions often imply internal characteristics of the object itself, therefore, they can be both internal and external. The author understands pedagogical conditions as a set of factors specially created to influence external and internal circumstances of educational process and personal parameters of its participants, thus ensuring the effectiveness of the process. The pedagogical conditions for the preparation of future musical art teachers for the organization of integrated teaching for students are grounded: encouraging students to have a positive attitude toward mastering the readiness to organize integrated teaching for students; students’ mastering of knowledge and skills of organizing integrated teaching using didactic capabilities of modern multimedia teaching aids; acquiring experience in organizing integrated teaching for students in secondary school during pedagogical practices.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/4813
ISSN: 1992-5786
Appears in Collections:Кафедра музично-інструментальної підготовки вчителя



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.