Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/4465
Title: Representación en prácticas educativas: afirmaciones reales y replanteamiento de la tradición pedagógica
Other Titles: Репрезентація в освітній практиці: реальні висловлювання і переосмислення педагогічної традиції
Репрезентация в образовательной практике: реальные высказывания и переосмысление педагогической традиции
Picturing in educational practices: actuals claims and rethinking of pedagogical tradition
Authors: Kultaieva, M.
Radionova, N.
Ivastchenko, O.
Grigorova, N.
Култаєва, М. Д.
Радіонова, Н. В.
Іващенко, О.
Григорова, Н. В.
Култаева, М. Д.
Радионова, Н. В.
Иващенко, О.
Keywords: pintura
cultura pictórica
pedagogía
reflexión filosófica
prácticas educativas
cosmovisión
semántica
modernidad temprana y tardía
digitalización
образотворча культура
педагогіка
філософська рефлексія
освітні практики
світогляд
семантика
рання і пізня сучасність
pictorial culture
pedagogy
philosophical reflection
educational practices
оцифровка
изобразительная культура
педагогика
философская рефлексия
образовательные практики
мировоззрение
семантика
ранняя и поздняя современность
оцифровка
picturing
pictorial culture
pedagogy
philosophical reflection
educational practices
worldview
semantics
The Early and Late Modernity
digitalization
Issue Date: 2020
Publisher: Pui-Salabarría S.C., México
Citation: Representación en prácticas educativas: afirmaciones reales y replanteamiento de la tradición pedagógica / M. Kultaieva, N. Radionova, O. Ivastchenko, N. Grigorova // Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. – 2020. – № 2. – С. 1–14.
Abstract: El artículo contiene un análisis de representaciones de imágenes en prácticas educativas como una aparición del giro pictórico en los humanitarios, especialmente en pedagogía y prácticas educativas dirigidas a la formación de la cultura de la cosmovisión por parte de los estudiantes. El giro pictórico del pensamiento filosófico y pedagógico y sus consecuencias en las prácticas educativas se reflejan en sus valores comunicativos. La cultura pictórica desarrollada tanto en la corriente de la tradición como en la tendencia de la digitalización puede ser capaz de crear síntesis y formas híbridas para estimular las prácticas educativas adecuadas a las necesidades reales. Para comprender esas posibilidades, es necesario revelar la implicación filosófica de la cultura pictórica en el campo problemático de la pedagogía. Стаття містить аналіз використання зображень у навчальній практиціі у гуманітаріїв, особливо в педагогіці і освітній практиці, спрямоване на формування у студентів світоглядної культури. Мальовничий поворот філософсько-педагогічної думки і її наслідки в освітній практиці відображені в його комунікативних цінностях. Образотворча культура розвивалася як в традиційному руслі, так і в тенденції цифровізації, що дозволяє створювати гібридні форми для стимулювання освітніх практик, созвучних актуальним потребам. Для розуміння цих можливостей необхідно розкрити філософське значення образотворчої культури на проблемному полі педагогіки. Статья содержит анализ использования изображений в учебной практике и у гуманитариев, особенно в педагогике и образовательной практике, направленное на формирование у студентов мировоззренческой культуры. Живописный поворот философско-педагогической мысли и ее последствия в образовательной практике отражены в его коммуникативных ценностях. Изобразительная культура развивалась как в традиционном русле, так и в тенденции цифровизации, что позволяет создавать гибридные формы для стимулирования образовательных практик, созвучно актуальным потребностям. Для понимания этих возможностей необходимо раскрыть философское значение изобразительной культуры на проблемном поле педагогики.The article contains an analysis of pictures representations in educational practices as an appearance of the pictorial turn in humanitarians, especially in pedagogy and educational practices directed on forming of worldview culture by students. The pictorial turn of the philosophical and pedagogical thought and its consequences in educational practices are reflected in its communicative values. The pictorial culture developed both in the stream of tradition and in trend of the digitalization can be able to create synthesis and hybrid forms for stimulation educational practices adequate to the actual requires. For understanding of those possibilities, it is necessary to unveil philosophical implication of the pictorial culture on the problem field of the pedagogy.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/4465
ISSN: 2007-7890
Appears in Collections:Кафедра філософії
Кафедра німецької філології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kultaieva M.Picturing in educational practices.pdf209.53 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.