Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/4161
Title: Ліберальна технократична реформа як комплекс заходів для подолання кризи сучасного німецького навчально-дослідного університету
Other Titles: Либеральная технократическая реформа как комплекс мер по преодолению кризиса современного немецкого учебно-исследовательского университета
Liberal technocraticаl reform as a complex of actions to combine crisis of the modern German educational and research university
Authors: Черкашин, С. В.
Cherkashin, S.
Keywords: професійне навчання студентів
формування наукової еліти
оцінка якості освіти
наукове виробництво знань
технократична реформа
вища школа
профессиональное обучение студентов
формирование научной элиты
оценка качества образования
научное производство знаний
технократическая реформа
высшая школа
vocational training o f students
formation o f scientific elite
evaluation o f education quality
scientific manufacture ofknowledge
technocratic reform
higher school
Issue Date: 2019
Publisher: Херсонський державний університет ; Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Черкашин С. В. Ліберальна технократична реформа як комплекс заходів для подолання кризи сучасного німецького навчально-дослідного університету / С. В. Черкашин // Збірник наукових праць. Педагогічні науки / Херсонський держ. ун-т. ; [редкол.: В. Л. Федяева (голов. ред.) та ін.]. – Херсон : Гельветика, 2018. – Вип. LXXXVI. – С. 375–380.
Abstract: Автор статті повідомляє про неоднозначність результатів реформування університетської освіти ФРН на сучасному етапі реформ, на адресу яких у німецькому академічному середовищі лунають гострі критичні зауваження, як із боку реформаторів, так і з боку консерваторів. Автор наполягає на тому, що реформування університетської освіти повинно мати на меті поліпшення якості освіти, умов праці вчених, викладачів і студентів, стимулювання пізнавальної діяльності як єдиного інструменту розвитку науки і формування особистості вчених і студентів. Автор зазначає, що ситуація, що склалася в сфері реформування університетської освіти Німеччини, змушує замислитися над проблематикою проведення реформ українських університетів. Автор вважає, що в умовах кризи української економіки ліберальні технократичні реформи цілком виправдані, проте є велика небезпека того, що українська вища школа через тривале недофінансування з боку держави втратить свій науковий та освітній потен­ціал через відтік професіоналів в інші галузі та інші країни. Автор статьи сообщает о неоднозначности результатов реформирования университетского образо­вания ФРГ на современном этапе реформ, в адрес которых в немецкой академической среде звучат острые критические замечания, как со стороны реформаторов, так и со стороны консерваторов. Автор настаивает на том, что реформирование университетского образования должно иметь целью улучше­ние качества образования, условий труда учёных, преподавателей и студентов, стимулирование позна­вательной деятельности как единого инструмента развития науки и формирования личности учёных и студентов. Автор отмечает, что ситуация, сложившаяся в сфере реформирования университетско­го образования Германии, заставляет задуматься над проблематикой проведения реформ украинских университетов. По мнению автора, в условиях кризиса украинской экономики либеральные технокра­тические реформы вполне оправданы, но существует опасность того, что украинская высшая школа в результате продолжающегося недофинансирования со стороны государства теряет свой научный и образовательный потенциал из-за оттока профессионалов в другие отрасли и другие страны. The author of the given article informs on ambiguity of reforming results of the German higher education system at the present stage. The criticism to address of carried out reforms sounds both on the part of reformers, both on the part of conservatives. Reformers are not satisfied with reforming rates, introduction of market self-control mechanisms into the German higher education system, with results of marketization in the activity of higher schools and of their research centers. They are disappointed by an insufficient increase of the competitiveness level of German higher schools in the global market of granting educational and scientific services. Conservatives are also concerned with full break with the Humboldt ideals of university, education and scientific activity, with narrowing of a profession spectrum, with chase of results. The author insists that higher education system reforming should have as its object the education quality improvement and the improvement of working conditions of scientists, teachers and students, the cognitive activity stimulation as a unique tool of science development and of the scientist and student person formation. The current situation in the reforming German university education makes us think about the problems of reforming Ukrainian universities. Ukrainian universities are largely state institutions, have limited autonomy, are chronically underfunded, and therefore often do not have outstanding achievements in science and teaching. Current reforms are not aimed at increasing the competitiveness of Ukrainian universities and the formation of a student, teaching and scientific elite, but, above all, reducing the number of universities. Under the conditions of the Ukrainian economy's crisis, such measures are fullyjustified, but there is a great danger that Ukrainian higher education will lose its scientific and educational potential as a result of accreditation, certification procedures and ongoing underfunding.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/4161
ISSN: 2413-1865 (PRINT)
2663-2772 (ONLINE)
Appears in Collections:Кафедра німецької філології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Черкашин С. В. Ліберальна технократична реформа. pdf191.3 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.