Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/4046
Title: Пошук методологічних орієнтирів у гуманітарному дослідженні в контексті мистецької педагогіки
Other Titles: Поиск методологических ориентиров в гуманитарном исследовании в контексте художественной педагогики
Search for methodological benchmarks in humanitarian studies in the context of artistic pedagogy
Authors: Тушева, В. В.
Tusheva, V.
Keywords: гуманітарна парадигма
методологічні орієнтири дослідження
поліметодологія
методологічна плюралістичність
поліпарадигмальний підхід
міждисциплінарність
гуманістична ціннісна орієнтація дослідника
мистецький дослідницький простір
гуманитарная парадигма
методологические ориентиры исследования
полиметодология
методологическая плюралистичность
полипарадигмальний подход
междисциплинарность
гуманистическая ценностная ориентация исследователя
художественное исследовательское пространство
humanitarian paradigm
methodological benchmarks of research
polymethodology
methodological plurality
polyparadmal approach
interdisciplinarity
humanistic value orientation of the researcher
artistic research environment
Issue Date: 2019
Publisher: Київський університет імені Бориса Грінченка
Citation: Тушева В. В. Пошук методологічних орієнтирів у гуманітарному дослідженні в контексті мистецької педагогіки / В. В. Тушева // Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі : наук. журн. / Київ. ун-т ім. Б. Грінченка ; [редкол.: О. М. Олексюк та ін.]. – Київ. – 2019. – № 4. – С. 29–36.
Abstract: У статті на основі наукової рефлексії розглянуто сутність методологічних орієнтирів у гуманітарному дослідженні, які урізноманітнюються і набувають нових змістових характеристик в умовах зміни парадигми гуманітарного пізнання. Виокремлено теоретичні й методологічні положення щодо ціннісної домінанти у гуманітарному пізнанні, яка орієнтує на суб’єктність та екзистенційність і забезпечує поглиблене осмислення мистецьких феноменів. Наголошується, що у вивченні складних людиновимірних систем актуалізується гуманітарна методологія, новий науковий ідеал гуманітарного пізнання спрямовується на  твердження методологічної плюралістичності, поліпарадигмального підходу, міждисциплінарних методологій пізнання. Окреслено перспективні вектори епістемологічного простору мистецької педагогіки, які слугують підґрунтям для розробки нових наукових стратегій на методологічному, теоретичному і методичному рівнях. В статье на основе научной рефлексии рассмотрена сущность методологических ориентиров в гуманитарном исследовании, которые становятся разнообразнее и приобретают новые содержательные характеристики в условиях смены парадигмы гуманитарного познания. Выделены теоретические и методологические положения относительно ценностной доминанты в гуманитарном познании, ориентирущей на субъектность и екзистенциональность и обеспечивающей глубокое осмысление художественных феноменов. Отмечается, что в изучении сложных человекомерных систем актуализируется гуманитарная методология, новый научный идеал гуманитарного познания направлен на утверждение методологической плюралистичности, полипарадигмального подхода, междисциплинарных методологий познания. Определены перспективные векторы эпистемологического пространства художественной педагогики, которые служат основой для разработки новых научных стратегий на методологическом, теоретическом и методическом уровне. The article states that post-neoclassical rationalism, which is approved, not only significantly expands, but also complicates the worldview of a modern person, changes his outlook positions, causing the need to develop new methodological approaches and value-purpose objects in scientific knowledge. Today there was a need to rethink the issue of methodological benchmarks in the humanities research, which is actualized by the leading role of humanitarian knowledge in the socio-cultural development of modern society. To study this issue, the following research methods are used: analytical-synthetic, inductive-deductive and generalized, and modelling ones. On the basis of scientific reflection, the essence of methodological approaches in the humanities research, which are diversified and acquire new meaningful characteristics in the conditions of changing the paradigm of humanitarian knowledge, is considered. The theoretical and methodological positions in relation to the value dominant in humanitarian knowledge, which is oriented towards subjectivity and existentialism and provides in-depth reflection on artistic phenomena, are singled out. It is noted that in  the  humanitarian methodology the  following research methods are found: ideographic method (research of  individuals, events), methods of  hermeneutics (interpretation of meaningful personal actions), qualitative analysis (understanding of the phenomenon, and not its calculation), method of phenomenology (knowledge of the causes and essence of artistic educational phenomena), methods of  self-understanding, allowing to  understand subjectity and spirituality of a person, humanitarian expertise, humanitarian design, existential dialogues, etc. The article outlines promising vectors of the epistemological environment of artistic pedagogy, which serve as the basis for developing new scientific strategies at the methodological, theoretical and methodical levels.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/4046
ISSN: 2518-766Х
Appears in Collections:Кафедра теорії і методики мистецької освіти та вокально-хорової підготовки вчителя



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.