Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3976
Title: Перспективи розвитку німецьких науково-дослідних університетів у процесі конвергенції світової університетської освіти
Other Titles: Перспективы развития немецких научно-исследовательских университетов в процессе конвергенции мирового университетского образования
Prospects for the development of German research universities in the process of convergence of world university education
Authors: Черкашин, С. В.
Tcherkashyn, S.
Keywords: конвергенція
університетська освіта
Болонський процес
Німеччина
науково-дослідний університет
конвергенция нормативной базы
университетское образование
Болонский процесс
Германия
научно-исследовательский университет
convergence regulatory framework
university education
Bologna process
Germany
research university
Issue Date: 12-Apr-2019
Publisher: Східноукраїнська організація "Центр педагогічних досліджень"
Citation: Черкашин С. В. Перспективи розвитку німецьких науково-дослідних університетів у процесі конвергенції світової університетської освіти / С. В. Черкашин // Психологія і педагогіка: актуальні питання : зб. тез Міжнар. наук.-практ. конф., Харків, 12-13 квіт. 2019 p. – Харків : Центр пед. дослідж., 2019. – С. 62–65.
Abstract: Подальший розвиток німецької університетської освіти, на думку автора, дуже важко піддається прогнозуванню. Якщо виходити із попередніх результатів Болонської реформи, то створені нові структури і оновлені старі, що однак не виключає негативного сценарію розвитку. Доведено, що не можна стверджувати про конвергенцію нормативної бази, що регулює національні системи, так як не подолано певні розбіжності навіть на німецькому національному рівні. Освітня модель Німеччини, з деякими формальними змінами, прагне зберегти власні національні традиції, в т. ч. науково-дослідний характер університетів і чинити спротив меркантилізації відносин в університетській сфері. Проте, федеральна держава, як видно, не у змозі фінансувати університет на необхідному рівні, від чого страждає якість науки і освіти. Зазначено, що іншого шляху для німецьких університетів як продовження удосконалення двоетапної системи освіти і маркетизація характеру діяльності вишів наразі не існує попри всі негативні наслідки «болонізації», зокрема: бюрократизацію, маргіналізацію освіти, посилення адміністрування тощо. Наголошено, що упровадження ринкових стосунків у цій сфері, уніфікація і стандартизація діяльності мусить продовжуватись, що так чи інакше призведе до конвергенції нормативної бази європейської вищої освіти через утворення акредитаційних міжнародних центрів і зниженням частки внутрішньої бюрократії. Дальнейшее развитие немецкой университетского образования, по мнению автора, очень трудно поддается прогнозированию. Если исходить из предварительных результатов Болонской реформы, то созданы новые структуры и обновленные старые, однако не исключено негативное развитие сценария. Доказано, что нельзя утверждать о конвергенции нормативной базы, регулирующей национальные системы, так как не преодолены некоторые различия даже на немецком национальном уровне. Образовательная модель Германии, с некоторыми формальными изменениями, стремится сохранить свои национальные традиции, в том числе научно-исследовательский характер университетов и сопротивляется меркантилизации отношений в университетской сфере. Однако, федеративное государство, по всей видимости, не во состоянии финансировать университет на необходимом уровне, от чего страдает качество науки и образования. Указано, что другого пути для немецких университетов как продолжение совершенствования двухэтапной системы образования и маркетизация характера деятельности вузов пока не существует несмотря на все негативные последствия «болонизации», в частности: бюрократизацию, маргинализацию образования, усиление администрирования и тому подобное. Отмечено, что внедрение рыночных отношений в этой сфере, унификацию и стандартизацию деятельности необходимо продолжать, что так или иначе приведет к конвергенции нормативной базы европейского высшего образования через создание аккредитационных международных центров и снижением доли внутренней бюрократии. The further development of German university education, according to the author, is very difficult to predict. Based on the preliminary results of the Bologna reform, new structures and updated old ones have been created. However, the negative development of the scenario is not ruled out. It is proved that the convergence of the regulatory framework governing national systems cannot be argued. Since some differences have not been overcome even at the German national level. The educational model of Germany, with some formal changes, seeks to preserve its national traditions, including the research nature of universities, and resists the mercantilization of relations in the university field. However, the federal state is not able to finance the university at the required level, which affects the quality of science and education. It is indicated that another way for German universities as continuing to improve the two-stage system of education and marketing the nature of the activities of universities does not yet exist despite all the negative consequences of “bolonization”, in particular: bureaucratization, marginalization of education, strengthening administration and the like. It is noted that the introduction of market relations in this area, the unification and standardization of activities must be continued, which in one way or another will lead to the convergence of the regulatory framework of European higher education through the creation of accreditation international centers and a decrease in the share of internal bureaucracy.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3976
Appears in Collections:Кафедра німецької філології



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.