Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3057
Title: Оrganisation of senior pupils' independent сognitive-creative work in нeuristic-module education
Other Titles: Організація самостійної когнітивно-творчої роботи старшокласників в евристично-модульній освіті
Организация самостоятельной когнитивно-творческой работы старшеклассников в эвристически-модульной образовании
Authors: Lazariev, M.
Lazarieva, O.
Lazarieva, К.
Keywords: training module
cognitive-creative work
heuristic-modular education
cognitive-creative self-reliance
pedagogical diagnostics
criteria of achievements
mechanisms of creative activity
creative product
навчальний модуль
пізнавально-творча робота
евристично-модульна освіта
когнітивно-творча самодостатність
педагогічна діагностика
критерії досягнень
механізми творчої діяльності
творчий продукт
познавательно-творческая работа
эвристически-модульнoe образование
когнитивно-творческая самодостаточность
педагогическая диагностика
критерии достижений
механизмы творческой деятельности
творческий продукт
Issue Date: 2018
Publisher: Premier Publishing s.r.o., Vienna-Prague
Citation: Lazariev M. Оrganisation of senior pupils' independent сognitive-creative work in нeuristic-module education / M. Lazariev, O. Lazarieva, К. Lazarieva // Educational Studios : Theory and Practice : collective monograph / H. S. Skovoroda Kharkiv Nat. Ped. Un-ty ; edit. S. T. Zolotukhina, I. M. Trubavina. – Prague ; Vienna : Premier Publishing, 2018. – P. 383–391.
Abstract: The scientifi c validity of the didactic conditions for optimum organization of senior pupils’ independent cognitive-creative work has included : use of innovative opportunities of training module (its integrity, completeness, priority of motivated independ-ent work, etc.); consideration of the specifi c features of creative activity in general and providing creative interaction between subjects of learning and their assimilation of the mechanisms of heuristic and creative activity; providing competent pedagogical diagnos-tics on the basis of detailed levels, which are understandable for pupils, and the criteria of educational achievements. Being realized in pedagogical experiment, these conditions have provided productive improvement of heuristic-modular educational technology, as-sisted essential increase of a level of cognitive-creative activity and independence of senior pupils, appreciable improvement of quality of external and internal creative products as main parameter of progress of performance of pupils’ independent work and important factor of motivation of active training. Наукова обґрунтованість дидактичних умов оптимальної організації самостійної пізнавально-творчої роботи старшокласників включала: використання інноваційних можливостей навчального модуля (його цілісність, повнота, пріоритетність мотивованої самостійної роботи тощо); врахування конкретних особливостей творчої діяльності загалом та забезпечення творчої взаємодії між предметами навчання та засвоєння ними механізмів евристичної та творчої діяльності; надання грамотної педагогічної діагностики на основі детальних рівнів, зрозумілих учням, та критеріїв навчальних досягнень. Будучи реалізованими в педагогічному експерименті, ці умови забезпечили продуктивне вдосконалення евристично-модульної освітньої технології, суттєве підвищення рівня пізнавально-творчої активності та самостійності старшокласників, помітне покращення якості зовнішніх та внутрішніх творчих продуктів як головних параметр прогресу виконання самостійної роботи учнів та важливий фактор мотивації активного навчання. Научная обоснованность дидактических условий оптимальной организации самостоятельной познавательно-творческой работы старшеклассников включала: использование инновационных возможностей учебного модуля (его целостность, полнота, приоритетность целевой самостоятельной работы и т.п.); учета конкретных особенностей творческой деятельности в целом и обеспечения творческого взаимодействия между предметами обучения и усвоения ими механизмов эвристической и творческой деятельности; предоставление грамотной педагогической диагностики на основе детальных уровней, понятных ученикам, и критериев знаний. Будучи реализованными в педагогическом эксперименте, эти условия обеспечили продуктивное совершенствования эвристически-модульной образовательной технологии, существенное повышение уровня познавательно-творческой активности и самостоятельности старшеклассников, заметное улучшение качества внешних и внутренних творческих продуктов как главных параметр прогресса выполнения самостоятельной работы учащихся и важный фактор мотивации активного обучения.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3057
ISSN: 978-3-903197-77-0
Appears in Collections:Кафедра педагогіки
Монографії

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lazariev М. and etc. .pdf116.09 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.