Кафедра теорії та методики викладання суспільно-правових дисциплін
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Перегляд Кафедра теорії та методики викладання суспільно-правових дисциплін за Назва
Зараз показано 1 - 20 з 91
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументHigher Education Institutions in Ukraine during the Coronavirus, or COVID-19, Outbreak: New Challenges vs New Opportunities(Published by Editura Lumen, Asociatia Lumen Lumen Publishing House, 2020) Prokopenko, I; Berezhna, S.In a matter of weeks the coronavirus (COVID-19) pandemic has changed students’ way of learning across the globe. These changes let us envisage how education can modify for better or otherwise for worse over the long term. COVID-19 2019/2020 has encouraged Higher Education Institutions in Ukraine to make innovative decisions in a relatively short period of time. To provide distance education in Ukrainian universities during the quarantine there have been introduced offline and online courses through various web servers, platforms, resources, and social media: Moodle, Zoom, Skype, Viber, Telegram, Messenger, Google-class etc. The summarized results of the questionnaire among Ukrainian students provided an opportunity to identify difficulties and benefits of introduced distance-learning. The sources to provide the information for this work included regulations issued by public authorities in Ukraine (Head of State, executive and legislative bodies) as well as directives to administrations of Ukrainian higher education institutions. За лічені тижні пандемія коронавірусу (COVID-19) змінила спосіб навчання студентів по всьому світу. Ці зміни дозволяють нам передбачити, як освіта може змінюватися на краще або в іншому випадку на гірше протягом довгого періоду. COVID-19 2019/2020 заохочував вищі навчальні заклади в Україні приймати інноваційні рішення за порівняно короткий проміжок часу. Для забезпечення дистанційної освіти в українських університетах під час карантину були запроваджені офлайн та онлайн-курси через різні веб-сервери, платформи, ресурси та соціальні медіа: Moodle, Zoom, Skype, Viber, Telegram, Messenger, Google-клас тощо. Результати анкетування серед українських студентів дали можливість виявити труднощі та переваги впровадженого дистанційного навчання. Джерелами надання інформації для цієї роботи були нормативні акти, видані органами державної влади в Україні (Главою держави, виконавчими та законодавчими органами), а також директивами адміністрацій українських вищих навчальних закладів. В течение нескольких недель пандемия коронавируса (COVID-19) изменила способ обучения студентов по всему миру. Эти изменения позволяют нам предвидеть, как образование может измениться к лучшему или иным образом к худшему в долгосрочной перспективе. COVID-19 2019/2020 призвал высшие учебные заведения в Украине принимать инновационные решения в относительно короткие сроки. Для обеспечения дистанционного обучения в украинских университетах во время карантина были введены офлайн и онлайн-курсы с использованием различных веб-серверов, платформ, ресурсов и социальных сетей: Moodle, Zoom, Skype, Viber, Telegram, Messenger, Google-класса и т. Д. Результаты анкетирования среди украинских студентов позволили выявить трудности и преимущества внедренного дистанционного обучения. Источниками для предоставления информации для этой работы являются нормативные акты, изданные органами государственной власти в Украине (глава государства, исполнительные и законодательные органы), а также директивы для администраций украинских вузов.
- ДокументThe role of internationalization in education quality continuous improvement(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021-10-28) Berezhna, S. V.; Krapivnyk, G. O.The article examines the internationalisation of higher education. It is important to attend to and develop relationships which are within the main fields of knowledge and which can then be useful, practical and economically beneficial for students and staff of institutions on the one hand, and for their communities and states on the other. Only in this way can internationalisation become a factor that will stimulate and support the continuous improvement of the quality of higher education. В статті розглянуто інтернаціоналізацію вищої освіти. Важливо відвідувати та розвивати відносини, які знаходяться в рамках основних областей знань і надалі можуть бути корисними, практичними та економічно вигідними для студентів та співробітників навчальних закладів, з одного боку, і для їх спільнот та держав, з іншого. Тільки діючи таким чином, інтернаціоналізація може стати фактором, який стимулюватиме та підтримуватиме постійне підвищення якості вищої освіти.
- ДокументАДАПТАЦІЯ СУЧАСНИХ КОМУНІКАТИВНИХ СТРАТЕГІЙ В ОСВІТІ ТА НАУЦІ: МІЖНАРОДНИЙ ДОСВІД ТА ЙОГО ЗАСТОСУВАННЯ(Грузинський авіаційний університет, 2023-05-31) Васильєва, М. В.У публікації досліджено застосування сучасних комунікативних стратегій, що може сприяти поліпшенню процесу навчання, спілкування між науковцями та популяризації наукових досягнень. Залучення міжнародного досвіду та участь у міжнародних проектах є важливими кроками в адаптації комунікативних стратегій. Це дозволяє впроваджувати передові практики, отримувати експертну підтримку та покращувати свої комунікативні навички на міжнародному рівні. Адаптація сучасних комунікативних стратегій в освіті та науці базується на вивченні міжнародного досвіду, використанні інновацій та технологій, розвитку комунікативних навичок учасників освітнього процесу. The publication explores the use of modern communication strategies that can help improve the learning process, communication between scientists and popularisation of scientific achievements. Engaging international experience and participating in international projects are important steps in adapting communication strategies. This allows you to implement best practices, receive expert support and improve your communication skills at the international level. Adaptation of modern communication strategies in education and science is based on the study of international experience, the use of innovations and technologies, and the development of communication skills of participants in the educational process.
- ДокументАКАДЕМІЧНА МОБІЛЬНІСТЬ СТУДЕНТІВ ЯК УМОВА ЗДОБУТТЯ ЯКІСНОЇ ОСВІТИ (НА ПРИКЛАДІ ІСТОРИЧНОГО ФАКУЛЬТЕТУ ХНПУ ІМЕНІ Г. С. СКОВОРОДИ)(ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2016-10-28) Бережна, С. В.У статті розглядаються форми академічної мобільності студентів в українських навчальних закладах на прикладі історичного факультету ХНПУ імені Г. С. Сковороди. Звертається увага на проблеми при здійсненні студентами академічних обмінів, стажувань тощо та шляхи їх вирішення. В статье рассматриваются формы академической мобильности студентов в украинских учебных заведениях на примере исторического факультета ХНПУ имени Г. С. Сковороды. Обращается внимание на проблемы при осуществлении студентами академических обменов, стажировок и т. п. и пути их решения. In the article the forms of academic mobility of students in Ukrainian educational institutions on the example of the Faculty of History HNPU GSScovoroda. Attention is paid to problems in the implementation of student academic exchanges, internships, etc and solutions.
- ДокументВнесок професорів польського походження у розбудову правової освіти і науки на Слобожанщині у ХІХ столітті(Харків. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди, 2019-11) Микитюк, В. О.; Микитюк, С. О.Стаття присвячена внеску професорів польського походження у розвиток правової освіти на Слобожанщині у ХІХ ст., які вивчали особливості литовсько-руського права, простежували тісний зв'язок права Великого князівства литовського із загальними закономірностями розвитку руського права, підкреслювали своєрідність державно-правового укладу на українських і білоруських землях. Знаходили і видавали рідкісні пам’ятки литовсько-руського законодавства, матеріали з історії права Польщі, Литви і України. Науковий доробок професорів польського походження сприяв розширенню меж вивчення права, активного залучення прикладів із законодавства для викладання і став підґрунтям для подальшого дослідження окремих історико-правових питань іншими науковцями. Тому незаперечним є зарахування цих постатей до польської національної спадщини, і до українського наукового надбання. Статья посвящена вкладу профессоров польского происхождения в развитие правового образования на Слобожанщине в XIX в., которые изучали особенности литовско-русского права, прослеживали тесную связь права Великого княжества литовского с общими закономерностями развития русского права, подчеркивали своеобразие государственно-правового уклада на украинских и белорусских землях. Находили и выдавали редкие памятники литовско-русского законодательства, материалы по истории права Польши, Литвы и Украины. Научный потенциал профессоров польского происхождения способствовал расширению границ изучения права, активного привлечения примеров из законодательства для преподавания и стал основой для дальнейшего исследования отдельных историко-правовых вопросов другими учеными. Поэтому неоспоримым является зачисление этих фигур в польской национальной наследия, и к украинскому научного достояния. The article is devoted to the contribution of the professors of Polish origin in developing the law education in Slobozhanschina in the XIX century, who studied features of Lithuanian and Russian law, traced close connection of law of Grand Duchy of Lithuania with common patterns of development of Russian law, emphasized the originality of state and legal system on Ukrainian and Belarusian lands, found and published rare memorials of Lithuanian and Russian legislation, documents from the history of law of Poland, Lithuania and Ukraine. Scientific contribution of professors of Polish origin promoted expanding boundaries of studying law, active attraction of examples from legislation for teaching and became the foundation for further research of separate historical and legal issues by other scientists. Thus, enrollment of these personalities to Polish national heritage and to Ukrainian scientific heritage is considered to be incontrovertible.
- ДокументВплив козацького права на правову систему українських земель доби Хмельниччини(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Олійник, О. М.; Олійник, М. М.В статті проаналізовано формування та розвиток феномену козацького права на теренах України середини XVII ст. Норми козацького звичаєвого права виникали та формувались в процесі еволюції господарсько-побутових відносин та спирались на загальноприйняті «давні» норми поведінки, що були вироблені протягом століть. Писаних норм права, законів на Січі не було. Джерелом права вважався головним чином правовий звичай. В статье проанализировано формирование и развитие феномена казацкого права на территории Украины середины XVII в. Нормы казацкого правового обычая возникали и формировались в процессе эволюции хозяйственно-бытовых отношений и опирались на общепринятые «давние» нормы поведения, которые вырабатывались в течение веков. Писаных норм права, законов на Сечи не было. Источником права считался главным образом правовой обычай. The article analyzes the formation and development of the phenomenon of Cossack law in Ukraine in the middle of the XVII century. Cossack legal practices emerged and formed in the evolution of economic and social relations and were based on generally accepted "old" rules of conduct, which were elaborated over the centuries. There were no written rules of law or laws in the Sich. The source of law was considered to be mainly legal custom.
- ДокументВПРОВАДЖЕННЯ СИСТЕМИ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ В ОСВІТНІ ПРАКТИКИ УКРАЇНСЬКИХ ВИШІВ : ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ(ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2014) Бережна, С. В.В статті обґрунтовано необхідність широкого впровадження дистанційного навчання у вищі навчальні заклади України. Надано порівняльний аналіз економічної, соціальної та суспільної доцільності функціонування дистанційної освіти на прикладі провідних країн світу (США, Велика Британія, Франція, Польща, тощо). Зроблено висновки щодо доцільності впровадження дистанційного навчання в сучасні українські вищі. В статье обоснована необходимость широкого внедрения дистанционного обучения в высшие учебные заведения Украины. Дан сравнительный анализ экономической, социальной и общественной целесообразности функционирования дистанционного образования на примере ведущих стран мира (США, Великобритания, Франция, Польша и т.д.). Сделаны выводы о целесообразности внедрения дистанционного обучения в современные украинские вузы. In the article the need for broad implementation of distance learning in higher educational institutions of Ukraine. Provided by comparative analysis of the economic, social and public usefulness of distance education as an example of leading countries (USA, UK, France, Poland, etc.). The conclusions on the feasibility of implementation of distance learning in modern Ukrainian higher.
- ДокументВПРОВАДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ІСТОРИЧНУ ОСВІТУ : НА ПРИКЛАДІ ІСТОРИЧНОГО ФАКУЛЬТЕТУ ХНПУ ІМЕНІ Г. С. СКОВОРОДИ(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2011) Бережна, С. В.В статті надано аналіз форм та методів розвитку інноваційних технологій в історичній освіті на прикладі роботи історичного факультету ХНПУ імені Г. С. Сковороди. Зроблено висновок щодо важливої ролі інноваційних методів навчання в формуванні професійних компетенцій студентів-істориків. В статье дан анализ форм и методов развития инновационных технологий в историческом образовании на примере работы исторического факультета ХНПУ имени Г. С. Сковороды. Сделан вывод о важной роли инновационных методов обучения в формировании профессиональных компетенций студентов-историков. In the article the analysis of forms and methods of development of innovative technologies is given in historical education on the example of work of historical faculty of KHNPU of the name of G. S. Skovoroda. A conclusion is done about the important role of innovative methods of teaching in forming of professional jurisdictions of students-historians.
- ДокументГЕНДЕРНА СКЛАДОВА КИТАЙСЬКОГО СОЦІУМУ: ІСТОРИЧНИЙ АСПЕКТ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-24) Солошенко, О. М.У публікації розглянуто історію гендерної структури китайської сім’ї. Історично прадавня китайська родина була складовою частиною великої патріархальної сім’ї / клану і представляла собою своєрідний соціум із чітким розподіленням ролей, прав та обов’язків. Гендерний статус жінки в стародавньому Китаю формується на релігійному підґрунті. Зазначено, що попри історичний наратив, панування стереотипів та традиційність, сучасний соціум Китаю обрав вектор вирішення гендерних проблем та захисту прав жінок. The publication examines the history of the gender structure of the Chinese family. Historically, the ancient Chinese family was a part of a large patriarchal family / clan and represented a kind of society with a clear division of roles, rights and responsibilities. The gender status of a woman in ancient China was formed on a religious basis. It is noted that despite the historical narrative, the dominance of stereotypes and traditionalism, the modern society of China has chosen the solution vector of gender problems and protection of women's rights.
- ДокументГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА В УКРАЇНІ : ШЛЯХИ ТА ФОРМИ РЕАЛІЗАЦІЇ НА ІСТОРИЧНОМУ ФАКУЛЬТЕТІ ХНПУ ІМЕНІ Г. С. СКОВОРОДИ(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2012-11-01) Бережна, С. В.У статті розглянуто теоретичні та практичні засоби формування громадянознавчих компетенцій молоді на прикладі історичного факультету ХНПУ імені Г. С. Сковороди. В статье рассмотрены теоретические и практические средства формирования гражданских компетенций молодежи на примере исторического факультета ХНПУ имени Г. С. Сковороды. In the article theoretical and practical facilities of forming of civil jurisdictions of young people are considered on the example of historical faculty of HNPU of the name of G. S. Skovorody.
- ДокументГромадянська освіта як фундамент багатовекторності освітнього процесу в межах Болонської системи(Харківський національний університет радіоелектроніки, 2023) Олійник, О. М.; Солошенко, О. М.Розглянуто місце і роль суспільних дисциплін в системі сучасної української освіти. Наголошується, що громадянська освіта узагальнює знання суспільних наук, формує загальноукраїнську ідентичність, сприяє громадянській консолідації, виступає інструментом підтримки суспільної злагоди та стабільності держави, розвиває компетентності щодо соціалізації молоді в демократичному суспільстві. Обґрунтовується, що розвиток освіти, створення наукового та інтелектуального потенціалу, формування свідомого покоління висококваліфікованих фахівців — є провідними тенденціями сучасного українського суспільства, що відповідає пріоритетам організації Єдиного європейського освітнього простору в межах Болонського процесу. The reform of the Ukrainian education system began in 2005, when Ukraine joined to Bolonga of process. Basic directions of reform of education provided for: three levels of the higher education system (bachelor, master and doctor of sciences); ЄСТS academic transfer credits; European supplement to the diploma; mobility of students, teachers and scientists; creation of single. European research space, quality control of higher education, etc. Ukraine actively implemented the components of the Bologna process. The national traditionsьof Ukrainian education were preserved. The years of reform gave results. Ukrainian education is developing according to European trends. As in European universities, social disciplines are taught in higher educational institutions of Ukraine. In recent years, the teaching of the Civic Education course has become particularly relevant. This is an integrative course. It includes topics from jurisprudence, political science, cultural studies and other social disciplines. Civic education forms an image of society and is aimed at the formation of civic competences. Civic education contributes to the socialization and national-patriotic upbringing of students. In the conditions of war, the main task of educational policy is the formation of national social and state values in youth as the ideological basis of Ukrainian civic identity. This is the foundation of the consolidation of Ukrainian society, which will lead to the sustainable development of the state. In the future, the intellectual and scientific potential of Ukraine will determine the development of Ukrainian education and society as a whole along the path of European integration.
- ДокументГУМАНИЗАЦИЯ ОБРАЗОВАНИЯ – ОСНОВА НОВОГО ПЕДАГОГИЧЕСКОГО МЫШЛЕНИЯ(Издательский Дом «Белгород» НИУ «БелГУ», 2015) Олейник, А. Н.; Олейник, Ю. А.Сегодняшняя практика образования нуждается в современной концепции гуманизации образования, направленной на личностное саморазвитие включенных в него людей. Необходимо осмысление идей и опыта ведущих зарубежных и отечественных педагогов в рамках нового педагогического мышления. Сьогоднішня практика освіти потребує сучасної концепції гуманізації освіти, спрямованої на особистісний саморозвиток включених до нього особистостей. Необхідне осмислення ідей і досвіду провідних зарубіжних і вітчизняних педагогів у рамках нового педагогічного мислення.
- ДокументД. І. ЯВОРНИЦЬКИЙ І ХАРКІВЩИНА : ПРОБЛЕМА ФОРМУВАННЯ СВІТОГЛЯДУ(Дніпропетровський національний університет ім. О. Гончара, вид-во "Ліра", 2015-02-12) Бережна, С. В.; Луценко, М. В.Розкрито харківський період у житті Д. І. Яворницького. Висвітлено вплив харківських науковців на формування світогляду дослідника. Раскрывается харьковский период в жизни Д. И. Яворницкого. Освещается влияние харьковских ученых на формирование мировоззрения исследователя. Disclosed Kharkiv period in the life of D. I. Yavornytsky. It is alleged that the early formation scientific reference D. I. Yavornytsky to the period of study at Kharkov University (1877–1881). Influence of the Kharkiv scientists is illuminated on forming of world view of researcher.It is noted that A. A. Potebnya, professor of Kharkov University, had a beneficial influence on the young D. I. Yavornytsky who participated in a student circle study the history, life and customs of the people, by the Ukrainian philologist. Undoubtedly, the formation of scientific interest and research methods Dmitry Yavornytsky had a significant impact lectures and works of M. Sumtsova. With great honor Yavornytsky treated his university professors. They linked the same scientific interests: folklore, ethnography, history, Zaporizhzhya Sich, creativity Shevchenko. They are consulted, supported and helped each other in life and work. M .F. Sumtsov gave a positive assessment of books D. I. Yavornytsky: «On the trail zaporozhtsev» (St. Petersburg, 1898). «Evening Star» (Ekaterinoslav 1910) Among scientists of Kharkiv University, which D. I. Yavornytsky also supported scientific relationships were, Y. K. Redin, I. Y. Ayzenshtok, V. I. Barvinsky, V. I. Biletska, V. Y. Dashkevich, etc.
- ДокументДержава і право Японії в період формування правової держави (ріцурьо кокка)(НУ "Одеська юридична академія" ; Видавничий дім "Гельветика", 2021-07) Микитюк, С. О.; Микитюк, В. О.Робота присвячена одному з найцікавіших періодів історії Японії – створення і функціонування держави ріцурьо кокка (правова держава). Держава як історичний інститут є історичним феноменом, а держава, яка була створена на основі законів у 8 ст., була і залишається феноменом стародавньої історії. Особливістю держави ріцурьо кокка було чітке визначення ролі імператора (який ототожнювався із самою державою), впливом родинних груп на владу імператора і реалізацію функцій держави (охоронна, військова підтримка, зберігання казни), створення центрального апарату влади і розподіл повноважень між міністераствами, формування чиновницького апарату на професійній основі, чіткій адміністративно-територіальний поділ, судово-адміністративний порядок розгляду справ, що утворює своєрідну модель правової держави азійського типу, яка сформувалася за конкретними культурно-історичними умовами. The work is devoted to one of the most interesting periods in the history of Japan – the creation and functioning of the state of ritsuryo kokka (rule of law). The state as a historical institution is a historical phenomenon, and the state, which was created on the basis of laws in the 8th century, was and remains a phenomenon of ancient history. The peculiarity of the Rizzurrio Cocca state was a clear definition of the role of the emperor (who was identified with the state itself), the influence of family groups on the power of the emperor and the implementation of the functions of the state (security, military support, treasury), the creation of a central apparatus of power and the distribution of powers between ministries, formation of the bureaucratic apparatus on a professional basis, clear administrative-territorial division, judicial-administrative procedure for consideration of cases, which forms a peculiar model of the Asian-type rule of law, which was formed under specific cultural and historical conditions.
- ДокументДО ПРОБЛЕМ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАВ І СВОБОД ЛЮДИНИ У ДІЯЛЬНОСТІ ПОЛІЦІЇ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-02-23) Танько, А.У статті акцентовано увагу на забезпеченні державою прав і свобод громадян в демократичному суспільстві; схарактеризовано міжнародні документи, які склали підґрунтя для розвитку нормативно правової сфери Української держави; визначено роль Національної поліції України в удосконаленні роботи щодо захисту прав і свобод усіх категорій населення. The article focuses on ensuring the rights and freedoms of citizens in a democratic society by the state; characterized the international documents that formed the basis for the development of the regulatory and legal sphere of the Ukrainian state; the role of the National Police of Ukraine in improving the work of protecting the rights and freedoms of all categories of the population is determined.
- ДокументДІЯЛЬНІСТЬ ПРАВООХОРОННИХ ОРГАНІВ ЩОДО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАВ І СВОБОД ЛЮДИНИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020) Танько, А. В.У статті на основі вивчення міжнародного та вітчизняного нормативного законодавства автором розкрито сутність основних дефініцій, пов’язаних із забезпеченням прав і свобод людини в суспільстві; диференційовано поняття «права» та «свободи», розкрито специфіку прав людини й громадянина; визначена роль правозахисних органів, зокрема Національної поліції України, у забезпеченні прав і свобод людини. The results of the study, aimed at revealing the legal framework for ensuring human rights and freedoms as a basis for the activity of law enforcement agencies of Ukraine, and highlighting the role of the National Police in ensuring human rights and freedoms, are presented. The scientific novelty of the study is that, based on the study of international and national regulatory legislation, the essence of the leading definitions related to the protection of human rights and freedoms is specified: «rights, freedoms», «human and citizen's rights», «protected features», «intersectionality», «law enforcement agencies», differentiated the concept of «rights» and «freedom», revealed the specifics of human and citizen rights, systematically analyzed the legal basis of social and legal protection, defined the role of law enforcement agencies, of the National Police of Ukraine in the Protection of Human Rights and Freedoms, outlined ways to increase the effectiveness of law enforcement agencies in ensuring social stability in society. It is established that an in-depth understanding of the essence of human and citizen's rights and freedoms ensures adherence to the democratic course of development of the state, selection of such forms and directions of activity of its human rights bodies and institutions, which ensure the implementation of the principle of guaranteeing the security of a person, which was enshrined in many international documents, received its further development of national legislation. Based on the study of specific regulations, the concept of «protected features» – the characteristics of a person under which there can be no privileges or restrictions in the society (race, color, political, religious and other beliefs, gender, ethnic and social background, property status, place) residence, linguistic or other features), and intersectionality – the totality or intersection of these features in the context of considering the circumstances of a particular person's life. On this basis, the essence of human rights and freedoms as a general orientation of the state and all its institutions on the equality and fair distribution of public goods and resources is substantiated. It is emphasized that among the state bodies, which are obliged to take measures to ensure the constitutional rights and freedoms of citizens, the National Police plays an important role, which, in comparison with other law enforcement agencies, addresses the most issues related to the protection of human rights and freedoms. It is determined that this human rights structure, unlike others, was created for direct contact with citizens, and therefore the quality of human rights services provided by the state can be directly assessed by each person from his or her own life experience. Accordingly, the public's perception of all other law enforcement activities depends on the quality and efficiency of the work of the National Police.
- ДокументЕКОЛОГІЧНА КУЛЬТУРА ШКОЛЯРІВ(ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2016-10-28) Савченко, Г. І.В даній роботі розглянуто питання правового виховання школярів у сфері сучасного розвитку екологічного права України. Акцентовано увагу на динамічності розвитку суспільних відносин у сфері екологічного права та його взаємодії зі школярами. Рассмотрены проблемы правового воспитания школьников в сфере современного развития Экологического права Украины. Исследована структура предмета отрасли Экологического права Украины, акцентировано внимание на динамичности развития общественных отношений в сфере развития Экологического права и его взаимодействия со школьниками. The problems of legal education of schoolchildren in contemporary law ecological of Ukraine. The structure of the object field ecological law of Ukraine considered, the dynamics of social relations in the field of ecological law and its interaction with students.
- ДокументЕлементи сторітелінгу як навчального методу у поглядах педагогів, громадських діячів минулого(КНПУ імені М. П. Драгоманова, 2019) Микитюк, С. О.У статті звертається увага на витоки формування сучасного навчального методу як сторітеллінг у процесі освітньої діяльності педагогів і громадських діячів минулого. Так, ще педагоги ХІХ ст. звертали увагу на необхідність покращення організації навчальної роботи з учнями для свідомого засвоєння ними знань і формування вмінь використати їх практично; на вміння вчителя збудити душевні емоції учня і спонукати його до навчання. Крім того, підкреслювалась необхідність уміння працювати з аудиторією слухачів: зацікавити їх на початку розповіді, втримати їх увагу, і нарешті – підвести до логічного завершення, начебто вони самі прийшли до цього висновку. Доведено, що використання педагогічних надбань минулого є міцним і ґрунтовним фундаментом для подальшого вдосконалення, розширення педагогічних можливостей, що сприяє кращому розумінню, сприйняттю і відтворенню навчального матеріалу учнями, студентами. В статье обращается внимание на истоки формирования современного учебного метода как сторителлинг в процессе образовательной деятельности педагогов и общественных деятелей прошлого. Так, педагоги ХІХ в. обращали внимание на необходимость улучшения организации учебной работы с учениками для сознательного усвоения ими знаний и формирования умений использовать их практически; на умение учителя воздействовать на душевные эмоции ученика и вызвать желание учиться. Кроме того, подчеркивалась необходимость умения работать с аудиторией слушателей: заинтересовать их вначале рассказа, удержать внимание, и наконец – подвести к логическому завершению, как будто это они сами пришли к такому выводу. Доказано, что использование педагогического достояния прошлого есть крепким и основательным фундаментом для дальнейшего усовершенствования, расширения педагогических возможностей и содействует лучшему пониманию, восприятию и воспроизведению учебного материала школьниками, студентами. The article draws attention to the origins of the formation of storytelling as a modern educational method in the educational process of educators and public figures of the past. So, educators of the ХІХ century paidattention to the necessity of improvements in the organization of educational work with students for their conscious learning and creation of skills to use them in a practical way; to the ability of the teacher to affect students’ mental emotions and make them learn. In addition, the need of the ability to work with audience was emphasized: to catch their interest at the beginning of the story, to hold attention and finally to bring to a logical conclusion as if they came to this conclusion themselves. It is proved that the usage of the pedagogical heritage of the past is a strong and solid foundation for further improvement, expansion of pedagogical capabilities and it contributes to better understanding, perception and reproduction of the educational material by schoolchildren and students.
- ДокументЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАВ І СВОБОД ЛЮДИНИ: ГЕНЕЗА ТА СУЧАСНИЙ НОРМАТИВНО-ПРАВОВИЙ ДИСКУРС("ДВНЗ" Прикарпатський національний університет імені В. Стефаника, 2019) Танько, А.У статті в контексті аналізу історичних передумов сучасного міжнародного та вітчизняного нормативного законодавства досліджено питання забезпечення прав і свобод людини як пріоритету функціонування правової держави, висвітлено сутність провідних дефініцій “права” і “свободи”, що становлять орієнтир для розгортання демократичних процесів в українському суспільстві. Проаналізовано суспільне призначення спеціальних державних інститутів, що здійснюють правоохоронну діяльність, зокрема, визначено провідну роль структур органів внутрішніх справ у забезпеченні прав та свобод людини. Доведено, що пріоритет прав і свобод людини є важливим орієнтиром для реалізації правоохоронної функції держави. В статье в контексте анализа исторических предпосылок современного международного и отечественного нормативного законодательства исследованы вопросы обеспечения прав и свобод человека как приоритета функционирования правового государства, освещены сущность ведущих дефиниций "права" и "свободы", которые составляют ориентир для развертывания демократических процессов в украинском обществе. Проанализировано общественное назначение специальних государственных институтов, осуществляющих правоохранительную деятельность, в частности, определена ведущая роль структур органов внутренних дел в обеспечении прав и свобод человека. Доказано, что приоритет прав и свобод человека является важным ориентиром для реализации правоохранительной функции государства. In the context of the analysis of historical prerequisites, contemporary international and national normative legislation, scientific works of researchers, the issue of ensuring human rights and freedoms as a priority of the rule of law is revealed, the essence of the leading definitions of "law" and "freedom", which are the benchmarks for the deployment of the process, are highlighted. in Ukrainian society. The purpose of the article is to reveal the essence of protection of human rights and freedoms as a priority for the functioning of the rule of law and its institutions, the basis for legal education and the promotion of the rule of law among the population. The study found that the active integration into international law of international legal standards on human rights and freedoms began with the proclamation of independence and the adoption of a basic law - the Constitution of Ukraine, which secured the right of all categories of population to protect rights and freedoms, for the first time instead of a fragmentary set of rights and freedoms. The system of rights and freedoms was defined in all major spheres, civil, political, economic, social and cultural rights andfreedoms of man and citizen were envisaged.
- ДокументЗміст правової освіти у процесі сучасних освітніх перетворень(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2017) Микитюк, С. О.У статті розглядаються аспекти змісту правової освіти у процесі сучасних освітніх перетворень. На основі аналізу історико-педагогічної, правової літератури автором визначено основні складові змісту правової освіти у процесі сучасних освітніх перетворень. Доводиться необхідність розробки оновлених компетентностей у правовій освіті і необхідність впровадження сучасних методик викладання права. В статье рассматриваются аспекты содержания правового образования в процессе современных образовательных преобразований. На основе анализа историко-педагогической, правовой литературы автором определены основные составляющие содержания правового образования в процессе современных образовательных преобразований. Доказывается необходимость разработки обновленных компетентностей в правовом образовании и необходимость внедрения современных методик преподавания права. The article considers some aspects of content of legal education in the process of modern educational transformations. The author has defined the main components of content of legal education in the process of modern educational transformations. The necessity of development of new competencies of legal law and the introduction of improved new methods of teaching law is also being proved.