Кафедра англійської фонетики і граматики
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Перегляд Кафедра англійської фонетики і граматики за Назва
Зараз показано 1 - 20 з 192
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументA Manual of English Stylistics(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2017-10-31) Красовицька, Л. Є.; Борисов, В. А.Матеріали посібника призначені для студентів, які вивчають англійську мову як спеціальність. Посібник укладено відповідно до діючої програми зі стилістики англійської мови. Представлено глосарій основних термінів стилістики, плани лекцій та систему прикладів, які ілюструють теоретичні положення, що розкриваються в лекціях, завдання до семінарів і самостійної роботи, тест для самоконтролю. У посібнику запропоновано завдання творчого характеру, спрямовані на формування вмінь і навичок стилістичного аналізу. Материалы пособия предназначены для студентов, изучающих английский язык как специальность. Пособие составлено в соответствии с действующей программой по стилистике английского языка. Представлены глоссарий основных терминов стилистики, планы лекций и систему примеров, иллюстрирующих теоретические положения, которые раскрываются в лекциях, задания к семинарам и самостоятельной работе, тест для самоконтроля. В пособии предложены задания творческого характера, направленные на формирование умений и навыков стилистического анализа. The materials of the manual are intended for students studying English as a specialty. The manual is compiled in accordance with the current program on the style of the English language. A glossary of basic terms of stylistics, plans for lectures and a system of examples illustrating theoretical concepts that are disclosed in lectures, assignments for seminars and independent work, a test for self-control are presented. The manual proposed creative tasks aimed at the formation of skills and habits of stylistic analysis.
- ДокументAdoption of Western Four-Sense Biblical Hermeneutics by Ukrainian Baroque Literature(Revista Amazonia Investiga, 2020-07) Levchenko, N.; Liamprekht, O.; Povar, M.; Chukhno, O.The study outlines general principles of biblical hermeneutics influence on the poetics of Ukrainian baroque prose. The Bible perceived by ancient writers as a collection of sacred books written by the Holy Spirit through the mediation of hagiographers is full of metaphors, comparisons, allegories and parables that needed clarification. Biblical hermeneutics developed rules for the Bible exegesis in order to avoid false variants of interpreting the Scripture. The four-sense method of biblical hermeneutics borrowed from Western Catholic tradition helped to avoid controversial interpretation of the Holy Scripture. The immersion of Ukrainian baroque literature into the biblical domain caused its paraphrasing nature and created conditions for the development of the four-sense hermeneutics as the structure of the poetics of Ukrainian baroque prose. Principles of biblical hermeneutics, having become a monolithic core of the form and content of authors’ texts, eventually began to go beyond the actual theological literature into the field of secular arts. Автори статті окреслили загальні принципи впливу біблійної герменевтики на поетику прози українського бароко. Біблія сприймалася давніми письменниками як збірка священних книг, написаних Духом Святим за посередництва агіографів, тому вона сповнена метафор, порівнянь, алегорій та притч, які потребували пояснення. Біблійна герменевтика розробила правила тлумачення Святого Письма, щоб уникнути хибних варіантів прочитання Слова Божого. Чотирисенсова метода біблійної герменевтики, запозичена із західної католицької традиції, допомогла уникнути контроверсійних варіантів тлумачення Святого Письма. Занурення української літератури бароко в біблійну матрицю спричинило її парафразний характер і створило умови для інтенсивного розвитку чотирисенсової біблійної герменевтики як структуранта поетики української барокової прози. Принципи біблійної герменевтики, посівши місце монолітного ядра форми та змісту авторських текстів, з часом почали виходити за межі власне богословської літератури, наприклад, у сферу світського мистецтва. Авторы статьи обозначили общие принципы влияния библейской герменевтики на поэтику прозы украинского барокко. Библия воспринималась древними писателями как сборник священных книг, написанных Духом Святым при посредничестве агиографа, поэтому она полна метафор, сравнений, аллегорий и притч, которые требовали объяснения. Библейская герменевтика разработала правила толкования Священного Писания, чтобы избежать ложных вариантов прочтения Слова Божьего. Четырехсмысловая методика библейской герменевтики, заимствованная из западной католической традиции, помогла избежать противоречивых вариантов толкования Священного Писания. Погружение украинской литературы барокко в библейскую матрицу привело ее парафразный характер и создало условия для интенсивного развития четырехсмысловой библейской герменевтики как структуранта поэтики украинской барочной прозы. Принципы библейской герменевтики, заняв место монолитного ядра формы и содержания авторских текстов, со временем начали выходить за пределы собственно богословской литературы, например, в сферу светского искусства.
- ДокументAgreement of the predicate with the subject(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2017-10-16) Смєлова, С. В.Посібник присвячено узгодженню присудка з підметом, що є суперечливим питанням англійської граматики. У студентів виникають певні труднощі при вивченні та засвоєнні цього граматичного матеріалу, причиною чого є невідповідність граматичних систем рідних мов і англійської мови. Метою посібника є систематизувати різні випадки узгодження присудка з підметом, систематизування виконано з урахуванням наявності двох типів узгодження присудка з підметом : Formal subject-predicate agreement, Notional subject-predicate agreement. Посібник складається із теоретичного матеріалу, в якому надаються узагальнені відомості щодо різних випадків узгодження присудка з підметом, і комплексу вправ. Посібник адресований викладачам і студентам факультетів іноземної філології, а також може бути використаний як довідковий матеріал для широкого кола читачів, які вивчають англійську мову або працюють із нею. Пособие посвящено согласованию сказуемого с подлежащим, что является спорным вопросом английской грамматики. У студентов возникают определенные трудности при изучении и освоении этого грамматического материала, причиной чего является несоответствие грамматических систем родных языков и английского языка. Целью пособия является систематизация различных случаев согласования сказуемого с подлежащим, систематизация выполнена с учетом наличия двух типов согласования сказуемого с подлежащим : Formal subject-predicate agreement, Notional subject-predicate agreement. Пособие состоит из теоретического материала, в котором предоставляются обобщенные сведения о различных случаях согласования сказуемого с подлежащим, и комплекса упражнений. Пособие адресовано преподавателям и студентам факультетов иностранной филологии, а также может быть использовано как справочный материал для широкого круга читателей, изучающих английский язык или работающих с ним. The manual is devoted to the agreement of the predicate with the subject, which is a controversial issue of English grammar. Students have certain difficulties in studying and mastering this grammatical material, the reason for which is the discrepancy between the grammatical systems of native languages and English. The purpose of the manual is to systematize various instances of the agreement of the predicate with the subject, the systematization is performed taking into account the presence of two types of agreement of the predicate with the subject: Formal subject-predicate agreement, Notional subject-predicate agreement. The manual consists of theoretical material, which provides a summary of the various cases of matching the predicate with the subject, and a set of exercises. The manual is addressed to teachers and students of the faculties of foreign philology, and can also be used as reference material for a wide range of readers learning English or working with it.
- ДокументCOLONIAL AND POSTCOLONIAL INFLUENCE ON VERBALISING SUBJECTS-SOURCES OF FEAR IN UKRAINIAN TEXTS OF HORROR LITERATURE(Vilniaus universiteto Kauno fakultetas, Kaunas, 2017) Sazonova, Ya. Yu.The purpose of the presented analysis is to enlighten the interrelation of the creation and perception of horror texts in Ukrainian cultural surroundings, taking as the object of the analysis the verbalization of subjects-sources of fear. After S. Hay, who studied the influence of “historical trauma” on ghost stories, we try to establish those ties between the Ukrainian history and horror texts which facilitated the linguistic representation of the sources of fear as representatives of the oppressive imperial culture. The historical trauma may be expressed on the textual level by the subject-source of fear and there always exists the opposition of the historically motivated horrific subject and the subject who is frightened by him / it (a Ukrainian local). After A. J. Greimas and J. Fontanille, passion discourse (which we believe horror texts belong to) is represented by polemic structures that determine the world of emotions. The texts under analysis belong to this type: the emotionally balanced world suffers commotion and the ontological basis of the world perception is damaged. The subject-source of fear has non-characteristic features – it is marked by attributes which in the Ukrainian social-cultural context and within the boundaries of horror discourse bear the connotation of fear and perform the corresponding text creating function. To make the analysis objective, texts of various historical periods have been used as the material of the research (H. Kvitka-Osnovianenko, H. Pahutiak and M. Brinikh and others). Tyrimo tikslas – atskleisti ryšius tarp siaubo tekstų kūrimo ir suvokimo Ukrainos kultūrinėje aplinkoje. Remiantis S. Hey, kuris analizavo istorinės traumos poveikį vaiduoklių istorijoms, straipsnyje bandoma nustatyti ryšius tarp Ukrainos istorijos ir siaubo literatūros, kurioje siaubas siejamas su gniuždančia imperine kultūra. Tekste istorinė trauma atskleidžiama per subjekto kaip siaubo šaltinio lygmenį; jis yra opozicija subjektui, kurį gąsdina (vietinį ukrainietį). Remiantis A. J. Greimu ir J. Fontanille, aistros diskursą, kuriam, autorės nuomone, priklauso ir siaubo istorijos, reprezentuoja poleminės struktūros, apibrėžiančios emocijų pasaulį. Siaubo istorijos priskirtinos šiam diskurso tipui todėl, kad jose vaizduojamas emociškai stabilus pasaulis patiria sukrėtimą, dėl to griūva ontologinis pasaulio suvokimas. Subjekto siaubo raiškai būdingos netipinės savybės – jis perteikiamas pažyminiais, būdingais ukrainietiškam socialiniam-kultūriniam kontekstui; siaubo diskurso kontekste jie įgauna su baimės sąvoka sietinų reikšmių ir atlieka teksto kūrimo funkciją. Siekiant objektyvumo, tyrime naudoti įvairių istorinių periodų tekstai (H. Kvitka-Osnovianenko, H. Pahutiak, M. Brinikh ir kiti). Цель представленного анализа - выявить взаимосвязь создания и восприятия текстов ужасов в украинской культурной среде, взяв в качестве объекта анализа вербализацию предметов-источников страха. После С. Хэя, который изучал влияние «исторической травмы» на истории о привидениях, мы пытаемся установить те связи между украинской историей и текстами ужасов, которые способствовали лингвистическому представлению источников страха как представителей репрессивной имперской культуры. Историческая травма может быть выражена на текстовом уровне субъектом-источником страха, и всегда существует противопоставление исторически мотивированного ужасающего субъекта и субъекта, которого он / она боятся (украинский житель). После А. Дж. Греймаса и Дж. Фонтаниля страстный дискурс (которому, как мы полагаем, принадлежат тексты ужасов) представлен полемическими структурами, определяющими мир эмоций. К этому типу относятся анализируемые тексты: эмоционально сбалансированный мир страдает от суеты, а онтологическая основа восприятия мира разрушается. Предмет-источник страха имеет нехарактерные черты - он отмечен признаками, которые в украинском социокультурном контексте и в рамках дискурса ужасов несут оттенок страха и выполняют соответствующие функции создания текста. Тексты разных исторических периодов в качестве материала исследования (Х. Квитка-Основианенко, Х. Пахутиак и М. Бриних и другие), сделали анализ объективным. Мета представленого аналізу - виявити взаємозв'язок створення і сприйняття текстів жахів в українському культурному середовищі, взявши в якості об'єкта аналізу вербалізацію предметів-джерел страху. Після С. Хея, який вивчав вплив «історичної травми» на історії про привидів, ми намагаємося встановити ті зв'язки між українською історією та текстами жахів, які сприяли лінгвістичному поданню джерел страху як представників репресивної імперської культури. Історична травма може бути виражена на текстовому рівні суб'єктом-джерелом страху, і завжди існує протиставлення історично мотивованого страхітливого суб'єкта і суб'єкта, якого він / вона бояться (український житель). Після А. Дж. Греймаса і Дж. Фонтаніль пристрасний дискурс (якому, як ми вважаємо, належать тексти жахів) представлений полемічними структурами, що визначають світ емоцій. До цього типу належать аналізовані тексти: емоційно збалансований світ страждає від суєти, а онтологічна основа сприйняття світу руйнується. Предмет-джерело страху має нехарактерні риси – він відзначений ознаками, які в українському соціокультурному контексті і в рамках дискурсу жахів несуть відтінок страху і виконують відповідні функції створення тексту. Тексти різних історичних періодів в якості матеріалу дослідження (Х. Квітка-Основіаненко, Х. Пахутіак і М. Бриних та інші), зробили аналіз об'єктивним.
- ДокументCONDITIONALS WISHES. Методичні рекомендації з курсу практичної граматики англійської мови для студентів, які вивчають англійську мову на рівні A1–B1(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Ситнікова, В. К.Методичні рекомендації присвячено одній з найскладніших та найбільш уживаних граматичних категорій англійської мови – категорії способу дії, а саме – типам умовних речень. Утворення, вживання умовних речень та їх переклад з англійської на рідну мову викликають певні труднощі у здобувачів на будь-якому рівні вивчення мови у зв’язку з наявністю часткової невідповідності даного граматичного феномену в англійській та українській мовах. З огляду на специфіку навчання даного граматичного матеріалу на рівні А1–В1 та з метою формування стійких граматичних навичок, автором було запропоновано різноманітні за граматичним наповненням вправи, підібрані з урахуванням різних рівнів складності, позначені спеціальними символами (* – А1, ** – А2, *** – В1). Загалом пропонується 50 вправ, згрупованих відповідно до граматичного матеріалу, який підлягає відпрацюванню. Деякі вправи, представлені у збірнику, вже були успішно апробовані на заняттях з практичної граматики зі студентами-іноземцями, які вивчають англійську мову на рівні А1-А2. Відповідно було внесено деякі зміни і уточнення. Дані методичні рекомендації можуть бути використані як для аудиторної роботи, так і для самостійного опрацювання. Методические рекомендации посвящены одной из самых сложных и употребляемых грамматических категорий английского языка – категории способа действия, а именно – типа условных предложений. Образование, употребление условных предложений и перевод с английского на родной язык вызывают определенные трудности у соискателей на любом уровне изучения языка в связи с наличием частичного несоответствия данного грамматического феномена в английском и украинском языках. Учитывая специфику обучения данного грамматического материала на уровне А1–В1 и с целью формирования устойчивых грамматических навыков, автором были предложены разнообразные по грамматическому наполнению упражнения, подобранные с учетом разных уровней сложности, отмеченные специальными символами (* – А1, ** – А2, *** – В1). В общей сложности предлагается 50 упражнений, сгруппированных в соответствии с грамматическим материалом, подлежащим отработке. Некоторые упражнения, представленные в сборнике, уже успешно апробированы на занятиях по практической грамматике со студентами-иностранцами, которые изучают английский язык на уровне А1–А2. Соответственно, были внесены некоторые изменения и уточнения. Данные методические рекомендации могут быть использованы как для аудиторной работы, так и для самостоятельной проработки. Methodical recommendations are devoted to one of the most difficult and used grammatical categories of the English language - the category of the mode of action, namely, the type of conditional sentences. Education, the use of conditional sentences and translation from English into the native language cause certain difficulties for applicants at any level of language learning due to the presence of a partial inconsistency of this grammatical phenomenon in English and Ukrainian. Taking into account the specifics of teaching this grammatical material at the A1–B1 level and in order to form stable grammatical skills, the author proposed exercises of various grammatical content, selected taking into account different levels of difficulty, marked with special symbols (* – A1, ** – A2, ** * – IN 1). A total of 50 exercises are offered, grouped according to the grammatical material to be practiced. Some of the exercises presented in the collection have already been successfully tested in practical grammar classes with foreign students who study English at the A1-A2 level. Accordingly, some changes and clarifications have been made. These guidelines can be used both for classroom work and for independent study.
- ДокументDeveloping learner autonomy via choosing a person’s tducational pathway(Lumen Publishing House, 2020-03) Tuchina, N.; Borysov, V.; Podhurska, I.; Kupina, I.; Borysenko, N.The article examines the correlation between choosing a personal educational pathway and developing learner autonomy. The authors share the opinion that educational pathways and selfdirected studies have been getting vital in life-long learning. Thus, pedagogical universities should equip their students with skills of autonomous learners who are able to make well-informed choices about their own education and, in future, can facilitate a similar choice for their prospective schoolchildren. The study describes the authors’ positive experience in increasing students’ awareness of responsibility for choosing their personal educational pathways. The survey participants included 421 students who enrolled in the Bachelor’s program and the Master’s program at H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Ukraine, in 2018 and in 2019. The obtained data indirectly proved the fact that learner autonomy of the 1st Year students was not sufficiently developed and it impeded designing their personal educational pathways. The students of the master’s program evinced more mature position in making choices and setting goals. The analysis of the students’ motivation demonstrates a certain dynamics towards a more conscious choice of elective components in the academic program and gradual transition from external motivation to instrumental and intrinsic ones. The results of the research show that an appropriate balance between teachers’ guidance and students’ personal responsibility enhances the process of designing a personal educational pathway. У статті розглядається взаємозв'язок між вибором особистого освітнього шляху та розвитком автономії учня. Автори поділяють думку, що освітні шляхи та самостійні дослідження стають життєво важливими у процесі навчання протягом усього життя. Таким чином, педагогічні університети повинні забезпечити своїх студентів навичками самостійного навчання, щоб вони могли робити обґрунтований вибір щодо власної освіти і, в майбутньому, могли полегшити подібний вибір для своїх майбутніх школярів. Дослідження описує позитивний досвід авторів щодо підвищення обізнаності учнів про відповідальність за вибір своїх особистих освітніх шляхів. Учасниками опитування були студенти , що вступили до Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди у 2018 та в 2019 рр.(421 сту дент бакалаврату та магістратури). Отримані дані опосередковано підтверджували той факт, що автономія студентів 1 курсу була недостатньо розвиненою, і це перешкоджало проектуванню їхніх особистих освітніх шляхів. Студенти магістратурии виявили більш зрілі позиції у виборі та постановці цілей. Аналіз мотивації студентів демонструє певну динаміку до більш усвідомленого вибору факультативних компонентів академічної програми та поступового переходу від зовнішньої мотивації до інструментальної та внутрішньої. Результати дослідження показують, що відповідний баланс між керівництвом вчителів та особистою відповідальністю учнів покращує процес розробки особистого освітнього шляху. В статье рассматривается взаимосвязь между выбором личного образовательного пути и развитием автономии ученика. Авторы разделяют мнение, что образовательные пути и самостоятельные исследования становятся жизненно важными в процессе обучения в течение всей жизни. Таким образом, педагогические университеты должны обеспечить своих студентов навыками самостоятельных учеников, которые могут делать обоснованный выбор в собственном образовании и, в будущем, могут облегчить подобный выбор для своих будущих школьников. Исследование описывает положительный опыт авторов по повышению осведомленности учеников об ответственности за выбор своих личных образовательных путей. Участниками опроса были студенты, поступившие в Харьковский национальный педагогический университет имени Г. С. Сковороды в 2018 и в 2019 гг. (421 студент бакалавриата и магистратуры). Полученные данные косвенно подтверждали тот факт, что автономия студентов 1 курса была недостаточно развитой, и это препятствовало проектированию их личных образовательных путей. Студенты магистратуры обнаружили более зрелые позиции в выборе и постановке целей. Анализ мотивации студентов демонстрирует определенную динамику к более осознанному выбору факультативных компонентов академической программы и постепенного перехода от внешней мотивации к инструментальной и внутренней. Результаты исследования показывают, что соответствующий баланс между руководством учителей и личной ответственностью учеников улучшает процесс разработки личного образовательного пути.
- ДокументDeveloping Professional Skills of Future Teachers of English in Mixed-Ability Groups(Житомирський державний університет імені Івана Франка, 2023) Chukhno, O. A.The ultimate goal of pedagogical education is to prepare specialists who possess a sufficient level of professional competence and are able to teach successfully at school. To achieve this goal, it should be taken into account that students in one academic group may differ in a number of characteristics, such as their cultural and social background, motivation, learner styles, level of academic performance in different subjects, etc. The study aims to set out guidelines for developing professional skills of future teachers of English while working in mixed-ability groups. The analysis of students’ academic performance in the courses of methodology and General English leads to the conclusion that the levels of professional skills in one academic group may differ considerably from student to student and that the acquisition of these skills is in many cases affected by students’ level of language command, but the impact in question is not limited to this factor. The study also outlines the particularities of teaching methodology in comparison with teaching English to ordinary learners. In the process of teaching methodology, it is recommended; 1) to consider students’ level of communicative competence; 2) to identify the reasons for the discrepancy between students’ levels of communicative and professional skills and to take these data into account while developing the course; 3) to use differentiated instruction explicitly; 4) to adapt the process and product of teaching (but not the content) to the students’ needs; 5) to delegate responsibility for differentiation to students; 6) to use all modes of interaction (whole-class activities, individual work, work in homogeneous and heterogeneous groups). Following these guidelines by methodology teachers may increase the chances for pre-service teachers of English to acquire all the professional skills stated in the educational program by the end of Year 4. Further research in this field involves: 1) developing the algorithm of teacher actions in planning and using differentiated instruction while teaching the course of methodology to pre-service teachers of English; 2) working out a set of activities for teaching the course of methodology to pre-service teachers of English and verifying the effectiveness of these activities via conducting a pedagogical intervention. Кінцевою метою педагогічної освіти є підготовка спеціалістів, які володіють достатнім рівнем професійної компетентності для успішного виконання освітньої діяльності в школі. Для досягнення цієї мети необхідно зважати на те, що студенти в одній академічній групі можуть відрізнятися один від одного за такими характеристиками, як культурне і соціальне походження, мотивація, стиль навчання, рівень академічної успішності з різних дисциплін та ін. Метою дослідження є сформулювати рекомендації щодо розвитку професійних умінь майбутніх учителів англійської мови під час роботи в різнорівневих групах. Аналіз академічної успішності студентів з методики й загального курсу англійської мови дозволяє зробити висновок, що рівень професійних умінь може суттєво відрізнятися від студента до студента і що оволодіння цими вміннями у багатьох випадках залежить від рівня комунікативної компетентності студентів, проте цей вплив не обмежується зазначеним фактором. Дослідження також розкриває особливості навчання методики у порівнянні з навчанням звичайних учнів англійської мови. У процесі викладання методики рекомендовано: 1) враховувати рівень комунікативної компетентності студентів; 2) виявити причини невідповідності між рівнями розвитку комунікативних і професійних умінь студентів і зважати на ці дані під час розробки курсу; 3) використовувати диференційоване навчання експліцитно; 4) коригувати процес і продукт навчання (але не зміст навчання) відповідно до потреб студентів; 5) покладати відповідальність за диференціацію на студентів; 6) використовувати всі режими взаємодії (фронтальні вправи, індивідуальну роботу, роботу в однорідних і неоднорідних групах). Дотримання цих рекомендацій викладачами методики може підвищити шанси майбутній учителів англійської мови оволодіти всіма професійними вміннями, що прописані в освітній програмі, на кінець четвертого курсу. Подальші розвідки у цьому напрямку включають: 1) укладання алгоритму дій викладача у плануванні й використанні диференційованого навчання під час навчання методики майбутніх учителів англійської мови; 2) розробку системи вправ для викладання курсу методики майбутнім учителям англійської мови й перевірку ефективності цих вправ шляхом проведення педагогічного експерименту.
- ДокументDiaphonization as a method of modern morphological research(Буковинський державний медичний університет, 2022) Vovk, О.; Ionov, І.; Liutenko, М.; Hromko, Ye.diaphonization, arterial relations, blood supply of the brain, 3D models, morphological features, comparative anatomy діафонізація, артеріальні зв'язки, кровопостачання мозку, 3D моделі, морфологічні особливості, порівняльна анатомія In the article diaphonization is discussed as one of the methods of morphological research in the direction of the study of blood supply to the brain. The history of the research of this method is analyzed, the areas of its application are classifi ed according to the research objects. We have highlighted the advantages of using the diaphonization method for research and educational purposes. Also basing on the standard diaphonization protocol, an updated version of it was created, adapted specifi cally for the study of cerebral blood supply. In the protocol improved by us, the proportions of the relevant substances have been changed, certain stages of the preparation have been excluded or quantitatively changed; changes were made taking into account the histological and histochemical specifi city of brain tissues and with the aim of maximally improving the visibility of the corresponding structures in the preparation. In addition to the description of the experimental study and the modifi ed protocol, we have outlined some separate methods of using readymade preparations in the educational process of students, as well as their usage in collaboration with modern educational systems of three- anatomy (Artec Space Spider scanner, Anatomage virtual anatomical table, etc.) and others research perspectives.У статті розглянуто діафонізацію як один із методів морфологічних досліджень у процесі вивчення кровопостачання мозку. Проаналізовано історію впровадження цього методу, сфери його застосування, класифіковано відповідно до об’єктів дослідження. Нами виділено переваги застосування методу діафонізації для виконання досліджень і з освітньою метою. Також на основі стандартного протоколу проведення діафонізації створено оновлений його варіант, адаптований саме для вивчення мозкового кровопостачання. У вдосконаленому нами протоколі змінено пропорції відповідних речовин, виключено чи якісно або кількісно змінено певні етапи виготовлення препарату; зміни вносилися з урахуванням гістологічної та гістохімічної специфіки тканин головного мозку та з метою максимального вдосконалення видимості відповідних структур у препараті. Окрім опису експериментального дослідження та зміненого протоколу, нами окреслено окремі способи застосування власне готових препаратів у навчальному процесі здобувачів освіти, а також їх використання у колаборації з сучасним навчальними системами тривимірної анатомії (Artec Space Spider scanner, Anatomage virtual anatomical table та ін.) та інші перспективи наукових спроб.
- ДокументEmphasis. Inversion(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2017) Омельяненко, О. В.; Ситнікова, В. К.Методичний посібник присвячено одному з найскладніших граматичних феноменів англійської мови – емфатичним конструкціям. В різноманітних комунікативних ситуаціях у співрозмовників може з’явитися необхідність певним чином виділити інформацію, підкреслити її важливість. Емоційна забарвленість та експресивність створюються різними емфатичними засобами, широке різноманіття яких дає змогу виділити окремі емфатичні конструкції та моделі, що допомагають поставити логічний наголос на певні слова у реченні. Вживання різного типу зазначених конструкцій викликає труднощі в учнів старших класів і студентів університетів у зв’язку з наявністю часткової невідповідності даного граматичного феномену в англійській та рідній мовах, а також тим, що вживання зазначеного граматичного явища більше притаманне діловій англійській мові. Метою авторів посібника було детально розглянути вживання емфатичних конструкцій та інверсії в сучасній англійській мові, акцентуючи увагу на особливостях перекладу окремих словосполучень та мовних виразів. У посібнику підібрано різноманітні комунікативні вправи, які мають творчий характер і супроводжуються методичними рекомендаціями для викладачів щодо організації відповідного інтерактивного навчання, спрямованого на вдосконалення навичок використання різноманітних емфатичних конструкцій. Посібник адресований викладачам, студентам-філологам і майбутнім учителям, усім, хто вивчає англійську мову чи працює з нею. Методическое пособие посвящено одному из самых сложных грамматических явлений английского языка - эмфатическим конструкциям. В различных коммуникативных ситуациях у собеседников может возникнуть необходимость определенным образом выделить информацию, подчеркнуть ее важность. Эмоциональная окрашенность и экспрессивность создаются различными эмфатическими средствами, широкое многообразие которых позволяет выделить отдельные эмфатические конструкции и модели, помогающие поставить логическое ударение на определенные слова в предложении. Применение различного типа указанных конструкций вызывает трудности у учащихся старших классов и студентов университетов в связи с наличием частичного несоответствия данного грамматического феномена в английском и родном языках, а также тем, что употребление указанного грамматического явления больше присуще деловому английскому языку. Целью авторов пособия было детально рассмотреть употребление эмфатических конструкций и инверсии в современном английском языке, акцентируя внимание на особенностях перевода отдельных словосочетаний и языковых выражений. В пособии подобраны разнообразные коммуникативные упражнения, которые имеют творческий характер и сопровождаются методическими рекомендациями для преподавателей по организации соответствующего интерактивного обучения, направленного на совершенствование навыков использования различных эмфатических конструкций. Пособие адресовано преподавателям, студентам-филологам и будущим учителям, всем, кто изучает английский язык либо работает с ним. The manual is devoted to one of the most complex grammatical phenomena of the English language - emphatic structures. In various communicative situations, the interlocutors may need to isolate information in a certain way, emphasize its importance. Emotional coloring and expressiveness are created by various emphatic means, the wide variety of which makes it possible to single out individual emphatic constructions and models that help put logical stress on certain words in a sentence. The use of various types of these structures causes difficulties for high school students and university students due to the presence of a partial inconsistency of this grammatical phenomenon in English and native languages, as well as the fact that the use of this grammatical phenomenon is more typical of business English. The goal of the authors of the manual was to examine in detail the use of emphatic structures and inversions in modern English, focusing on the features of the translation of individual phrases and language expressions. The manual selected a variety of communication exercises that are creative in nature and are accompanied by methodological recommendations for teachers on the organization of appropriate interactive training aimed at improving the skills of using various emphatic structures. The manual is addressed to teachers, philology students and future teachers, everyone who studies English or works with him.
- ДокументEnglish Trainee Teachers’ Perspective on Soft Skills Development in Ukraine(Arab Society of English Language Studies (ASELS), 2021-07) Kniaz, H.; Chukhno, O.The integration of soft skills in training pre-service teachers ensures higher academic performance and provides them with better career opportunities. However, many university teachers pay insufficient attention to developing soft skills in higher education. The article aims to investigate the correlation between the soft skills included in professional teacher training and undergraduates’ viewpoint on soft skills development at university. The authors formulated three research questions: (a) How do English trainee teachers assess their soft skills? (b) How much attention, in students’ opinion, do teachers pay to developing soft skills? (c) Is there a gap between teachers’ work on developing students’ soft skills and trainee teachers’ expectations? To answer these questions, the researchers analized the empirical data received through a questionnaire. The questionnaire was completed by 153 English trainee teachers studying at H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Ukraine. The respondents answered two close-ended questions regarding the level of soft skills they believe to possess and the amount of time devoted to soft skills development. The findings suggest that most students consider the level of their soft skills intermediate or high. Nevertheless, a significant number of the respondents still feel that teachers pay insufficient or hardly any attention to improving these skills. It is necessary to conduct further research to analyze university teachers’ viewpoint on improving students’ soft skills and organize the development of soft skills which would meet trainee teachers’ expectations. Інтеграція м’яких навичок у процес підготовки майбутніх учителів забезпечує підвищення рівня їхньої академічної успішності й кращі кар’єрні перспективи. Однак, багато викладачів приділяють недостатньо уваги розвитку м’яких навичок у контексті вищої освіти. Метою статті є дослідити кореляцію між м’якими навичками, що формуються під час навчання майбутніх учителів, і поглядом здобувачів на цей процес. Интеграция мягких навыков в процесс подготовки будущих учителей обеспечивает повышение уровня их академической успеваемости и лучшие карьерные перспективы. Однако многие преподаватели уделяют недостаточно внимания развитию мягких навыков в контексте высшего образования. Целью статьи является исследовать корреляцию между мягкими навыками, которые формируются при обучении будущих учителей, и взглядом соискателей на этот процесс.
- ДокументEnglish trainee teachers’ perspective on synchronous and asynchronous language teaching(Житомирський державний університет імені І. Франка, 2021) Tuchyna, N. V.; Perlova, V. V.; Chukhno, O. A.The temporary introduction of distance education at universities owing to the pandemic leads to the necessity to develop innovative methods of on-line teaching and learning that could become an adequate alternative of on-site teacher-student interaction and improve students’ professional skills. The background of the research states that in tertiary language education whose main aim is to develop students’ professional communicative competence it is of paramount importance to combine synchronous and asynchronous modes of interaction with the former creating an opportunity for live communication and immediate feedback and the latter developing students’ autonomy and being more flexible and convenient. As the two modes have different advantages the indices of their proper balance are still under discussion. The present study aims to explore English trainee teachers' ability to reflect on the ways of on-line language learning and to find out their attitude towards synchronous/asynchronous teaching. The results of the questionnaire completed by 168 students of the Faculty of Foreign Philology at H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University indicate that the majority of trainee teachers are on the whole satisfied with distance teaching and learning, though a great number of students consider the ratio of synchronous and asynchronous modes inappropriate. The findings of the research also suggest that trainee teachers would like more diversity in the tools used in distance education. Moreover, the more learning experience students have, the easier it is for them to adapt to different teaching conditions and the more willing they are to acquire the skills of working with various educational tools. The received data may serve as the foundation for rationalizing the existing methods and techniques to increase the efficiency of trainee teachers’ distance education. Тимчасове введення дистанційного навчання у вищих закладах освіти унаслідок пандемії призвело до необхідності розробляти нові методи онлайн навчання, що могли б стати адекватною альтернативою взаємодії викладача і студентів в умовах аудиторних занять і вдосконалювати професійні вміння останніх. У вищій мовній освіти, основною метою якої є формування професійної комунікативної компетентності здобувачів, вкрай необхідно комбінувати синхронний тип взаємодії, що створює сприятливі умови для живого спілкування й миттєвого зворотного зв’язку, з асинхронним, що є більш гнучким і зручним та розвиває здатність студентів до автономного навчання. Оскільки обидва типи взаємодії мають свої переваги, показники їхнього адекватного поєднання все ще залишаються невизначеними. Подана розвідка має на меті дослідити здатність майбутніх учителів англійської мови здійснювати рефлексію стосовно методів дистанційного вивчення мови та з’ясувати їхнє ставлення до синхронного / асинхронного навчання. Результати опитування, проведеного серед 168 студентів факультету іноземної філології Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди, свідчать про те, що більшість учасників у цілому задоволені дистанційним навчанням, хоча значна кількість майбутніх учителів вважають співвідношення синхронного й асинхронного навчання неприйнятним. Отримані дані також дозволяють дійти висновку, що студенти хотіли б більшого різноманіття у виборі інструментів дистанційного навчання. Крім того, результати анкетування засвідчують той факт, що здобувачі вищої освіти з довшим навчальним досвідом легше адаптуються до різних умов навчання й частіше виявляють бажання оволодівати практичними вміннями роботи з різними освітніми інструментами. Емпіричні дані можуть стати основою для раціоналізації вже існуючих методів і прийомів дистанційного навчання з метою підвищення ефективності професійної підготовки майбутніх учителів. Временное введение дистанционного обучения в высших учебных заведениях вследствие пандемии привело к необходимости разрабатывать новые методы онлайн обучения, которые могли бы стать адекватной альтернативой взаимодействию преподавателя и студентов в условиях аудиторных занятий и совершенствовать профессиональные умения последних. В высшем языковом образовании, основной целью которой является формирование профессиональной коммуникативной компетентности соискателей, необходимо комбинировать синхронный тип взаимодействия, создающего благоприятные условия для живого общения и мгновенной обратной связи, с асинхронной, более гибкой и удобной и развивающей способностью студентов к автономному обучению. Поскольку оба типа взаимодействия имеют свои преимущества, показатели их адекватного сочетания все еще остаются неопределенными. Целью данной разведки является исследование способности будущих учителей английского языка осуществлять рефлексию относительно методов дистанционного изучения языка и выяснить их отношение к синхронному/асинхронному обучению. Результаты опроса, проведенного среди 168 студентов факультета иностранной филологии Харьковского национального педагогического университета имени Г. С. Сковороды, свидетельствуют о том, что большинство участников в целом удовлетворены дистанционным обучением, хотя значительное количество будущих учителей считают соотношение синхронного и асинхронного обучения неприемлемым. Полученные данные также позволяют сделать вывод, что студенты хотели бы большего разнообразия в выбор инструментов дистанционного обучения. Кроме того, результаты анкетирования свидетельствуют о том, что соискатели высшего образования с более длинным учебным опытом легче адаптируются к разным условиям обучения и чаще изъявляют желание овладевать практическими умениями работы с разными образовательными инструментами. Эмпирические данные могут стать основой для рационализации существующих методов и приемов дистанционного обучения в целях повышения эффективности профессиональной подготовки будущих учителей.
- ДокументExperimental Work on Teaching Future Teachers Second Foreign Language Pronunciation(Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського, 2017-11-17) Chukhno, О. A.Higher pedagogical educational establishments provide their students with an opportunity to become a teacher of two foreign languages. This leads to the necessity of working out teaching methods which allow forming the sufficient level of professional phonetic competence in the second foreign language during a limited period of time. The novelty of the research is in the theoretical grounding and elaborating of methods of forming future teachers’ phonetic competence in English as the second foreign language after German by means of developing the cyclic model of this process and the corresponding subsystem of exercises. The paper aims to present the results of the experimental verification of the effectiveness of the developed methods. The conducted pedagogical experiment started with a test whose results became evidence of a rather low level of future teachers’ phonetic competence in English as the second foreign language and proved the need for systematic work on its development. Experimental training was conducted according to two variants of teaching methods. Variant A was based on the author’s cyclic model of professionally oriented teaching of English pronunciation after German that included the introductory theoretical-practical and practical parts and took into account future teachers’ experience in learning the native and first foreign languages. Variant B was different from Variant A in relying in the teaching process only on the students’ native language. The results of the test carried out after the experimental teaching proved the effectiveness of the both variants. However, the comparison of the increase indices of professional phonetic competence levels led to the conclusion that Variant A is much more effective. Thus, it can be regarded more preferable while implementing the developed methods into the teaching process. Вищі педагогічні навчальні заклади надають можливість своїм студентам отримати спеціальність учителя двох іноземних мов. Це зумовлює необхідність у розробці методики, яка дозволяє найбільш ефективно протягом обмеженого часу сформувати у студентів достатній рівень володіння професійною фонетичною компетентністю як складника загальної іншомовної комунікативної компетентності в другій іноземній мові. Автором було вперше теоретично обґрунтовано та розроблено методику формування в майбутніх учителів англомовної фонетичної компетентності на базі німецькомовної шляхом укладання циклічної моделі цього процесу та відповідної підсистеми вправ. Метою дослідження є висвітлення результатів експериментальної перевірки ефективності розробленої методики. Проведений педагогічний експеримент було розпочато перед експериментальним тестуванням, результати якого засвідчили доволі низький рівень володіння студентами вимовою англійської мови як другої іноземної, а також підтвердили необхідність систематичної роботи над удосконаленням усіх її аспектів. Експериментальне навчання здійснювалося за двома варіантами методики. Варіант А ґрунтувався на розробленій автором циклічній моделі професійно зорієнтованого навчання англійської вимови після німецької, що включала вступний теоретично-практичний і практичний цикли та передбачала поетапне формування професійної фонетичної компетентності в другій іноземній мові із урахуванням досвіду вивчення майбутніми вчителями першої іноземної та рідної мов. Варіант Б методики відрізнявся від Варіанту А опорою в процесі навчання виключно на рідну мову студентів. Результати післяекспериментального зрізу довели ефективність обох варіантів методики, проте порівняння показників приросту у рівні сформованості складників професійної фонетичної компетентності дозволило зробити висновок, що Варіант А методики є значно ефективнішим, тому має перевагу перед Варіантом Б у впровадженні у навчальний процес. Высшие педагогические учебные заведения предоставляют возможность своим студентам получить специальность учителя двух иностранных языков. Это вызывает необходимость в разработке методики, которая позволяет наиболее эффективно в течение ограниченного времени сформировать у студентов достаточный уровень владения профессиональной фонетической компетентностью как составляющей общей иноязычной коммуникативной компетентности во втором иностранном языке. Автором впервые теоретически обоснована и разработана методика формирования у будущих учителей англоязычной фонетической компетентности на базе немецкоязычной путем заключения циклической модели этого процесса и соответствующей подсистемы упражнений. Целью исследования является освещение результатов экспериментальной проверки эффективности разработанной методики. Проведенный педагогический эксперимент был начат перед экспериментальним тестированием, результаты которого показали довольно низкий уровень владения студентами произношением английского языка как второго иностранного, а также подтвердили необходимость систематической работы над совершенствованием всех ее аспектов. Экспериментальное обучение осуществлялось по двум вариантам методики. Вариант А основывался на разработанной автором циклической модели профессионально сориентированного обучения английскому произношению после немецкого, включавшая вводный теоретически-практический и практический циклы и предусматривала поэтапное формирование профессиональной фонетической компетентности во втором иностранном языке с учетом опыта изучения будущими учителями первой иностранной и родного языков. Вариант Б методики отличался от Варианта А опорой в процессе обучения исключительно на родном языке студентов. Результаты послеэкспериментального среза доказали эффективность обоих вариантов методики, однако сравнение показателей прироста на уровне сформированности составляющих профессиональной фонетической компетентности позволило сделать вывод, что Вариант А методики является значительно более эффективным, поэтому имеет преимущество перед Вариантом Б во внедрении в учебный процесс.
- ДокументGeneral Characteristics of Language Interference in Social Media in the Context of Russia’s Aggression against Ukraine(Institute of Humanities, Mykolas Romeris University (Vilnius, Lithuania), 2022-09-21) Koloda, D.The purpose of this study is to analyze the main principles of Ukrainian and Russian language interference in modern social media in the context of Russia’s aggression against Ukraine through different linguistics levels – phonetics, graphics, lexicology, and text. Метою даного дослідження є аналіз основних принципів української та російської мовної інтерференції в сучасних соціальних мережах в умовах агресії Росії проти України на різних мовних рівнях. України на різних мовних рівнях – фонетичному, графічному, лексикологічному та текстовому.
- ДокументImproving Students’ Phonetic Memory Using Rhythm(Researchgate, 2017) Perlova, V. V.The article is devoted to the development of students' phonetic memory in the process of learning English as a foreign language. Phonetic memory refers to the ability of an individual to remember the phonetic structure of a word, that is, a certain set of sounds arranged in the established order and accented in accordance with the rules. The main technique for the development of phonetic memory is rhythm on the basis that these two phenomena are of a similar nature and to a large extent function at the subconscious level. The set of exercises is based on the rhythmic pronunciation of individual words, sentences with these words and texts. Статтю присвячено проблемі розвитку фонетичної пам’яті студентів у процесі вивчення англійської мови як іноземної. Під фонетичною пам’яттю розуміється здатність особи запам’ятати фонетичну структуру слова, тобто визначений набір звуків, розташованих у певному порядку і акцентованих згідно з правилами. Основним прийомом розвитку фонетичної пам’яті обрано ритм на тій підставі, що ці два явища мають схожу природу і значною мірою функціонують на рівні підсвідомості. Комплекс вправ базується на ритмічному промовлянні окремих слів, речень з поданими словами і текстів. Статья посвящена проблеме развития фонетической памяти студентов в процессе изучение английского языка как иностранного. Под фонетической памятью понимается способность индивида запоминать фонетическую структуру слова, то есть определённый набор звуков, расположенных в установленном порядке и акцентированных в соответствии с правилами. Основным приёмом развития фонетической памяти выбрано ритм на том основании, что эти два явления имеют схожую природу и в значительной степени функционируют на уровне подсознания. Комплекс упражнений основывается на ритмическом проговаривании отдельных слов, предложений с этими словами и текстов.
- ДокументMethodological Principles of Teaching English Phonology in Listening(Донецький національний університет імені Василя Стуса, 2019) Perlova, V.Background: The research of principles of teaching English phonology in listening is a topical scientific problem since learners of English often have difficulties with recognition of familiar words while listening to authentic audio texts. Solution of this problem makes an important contribution to improving methodology of teaching listening in the foreign language. Purpose: The purpose of the analysis is to determine the main principles of teaching English phonology in listening on the basis of functions of the main psycho physiological mechanisms of speech perception. Results: Methodological principles are the background of the teaching and learning process. They create order of this process and set up the target. Methodological principles of teaching phonology in listening are based on psycho physiological laws of speech perception in order to follow the natural process of language acquisition. The main methodological principles are the following: focusing learners’ attention on the sound form of a word before introducing its meaning; exposing learners to a variety of audio materials in the process of teaching the foreign language; considering the speed of oral speech while teaching phonology in listening; varying conditions of listening; involving learners in imitation activities, in synchronous articulation and in loud reading while listening; arranging a wellbalanced practice of phonological and oral comprehension skills. Discussion: Establishing effective methodological principles of teaching phonology in listening requires data from different scientific fields. Findings of methodology alone are not sufficient since they do not provide necessary information about psychology of perception and linguistic mechanisms. Розроблено методичні принципи навчання фонологічного аспекту англійського мовлення під час слухання. Науковою основою для визначення зазначених принципів є висновки психоакустичних досліджень, які пояснюють психофізіологічну природу механізму сприйняття мовлення. Визначені методичні принципи базуються на ідеї слідування психофізіологічним законам сприйняття при навчанні іншомовного аудіювання. Разработаны методические принципы обучения фонологического аспекта английской речи во время слушания. Научной основой для определения указанных принципов выводы психоакустических исследований, объясняющих психофизиологическую природу механизма восприятия речи. Определены методические принципы базируются на идее следования психофизиологическим законам восприятия при обучении иноязычного аудирования.
- ДокументModal Meanings(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2016) Шухова, О. О.; Смєлова, С. В.Посібник присвячено категорії модальності, що є одним із найсуперечливіших питань англійської граматики. Через відсутність одностайності у тлумаченні значень окремих модальних дієслів у навчально-методичній літературі у студентів виникають певні труднощі при вивченні та засвоєнні матеріалу. Додаткові труднощі створює невідповідність граматичних систем рідних мов і англійської, у яких категорія модальності представлена по-різному. Автори зробили спробу систематизувати модальні значення за О. О. Натанзон, з урахуванням їх поділу на три групи : Primary, Imperative, Suppositional. Метою посібника є ознайомлення студентів з основними засобами вираження модальних значень, повторення і систематизація вивченого матеріалу з теми «Модальні дієслова». Посібник складається із теоретичного матеріалу, в якому надаються узагальнені відомості щодо засобів реалізації модальних значень, а також комплексу вправ, більшість з яких має творчий характер. Окремий розділ містить тексти для переказів, діалоги та інтерактивні завдання, націлені на закріплення використання граматичних конструкцій у різноманітних мовленнєвих ситуаціях. Кожне завдання супроводжується методичними вказівками для викладачів. Також надаються матеріали для копіювання. Посібник адресований викладачам і студентам факультетів іноземної філології, а також може бути використаний як довідковий матеріал для широкого кола читачів, які вивчають англійську мову або працюють із нею. Пособие посвящено категории модальности, которая является одним из самых противоречивых вопросов английской грамматики. Из-за отсутствия единодушия в толковании значений отдельных модальных глаголов в учебно-методической литературе у студентов возникают определенные трудности при изучении и усвоении материала. Дополнительные трудности создает несоответствие грамматических систем родных языков и английского, в которых категория модальности представлена по-разному. Авторы предприняли попытку систематизировать модальные значения по А. А. Натанзон, с учетом их разделения на три группы : Primary, Imperative, Suppositional. Целью пособия является ознакомление студентов с основными средствами выражения модальных значений, повторение и систематизация изученного материала по теме «Модальные глаголы». Пособие состоит из теоретического материала, в котором предоставляются обобщенные сведения о средствах реализации модальных значений, а также комплекса упражнений, большинство из которых имеет творческий характер. Отдельный раздел содержит тексты для переводов, диалоги и интерактивные задания, нацеленные на закрепление использования грамматических конструкций в различных речевых ситуациях. Каждое задание сопровождается методическими указаниями для преподавателей. Также предоставляются материалы для копирования. Пособие адресовано преподавателям и студентам факультетов иностранной филологии, а также может быть использовано как справочный материал для широкого круга читателей, изучающих английский язык или работающих с ним. The manual is devoted to the category of modality, which is one of the most controversial issues of English grammar. Due to the lack of unanimity in the interpretation of the meanings of individual modal verbs in educational and methodical literature, students have certain difficulties in studying and assimilating the material. Additional difficulties are created by the discrepancy between the grammatical systems of native languages and English, in which the category of modality is presented differently. The authors attempted to systematize the modal values according to A. A. Natanzon, taking into account their division into three groups: Primary, Imperative, Suppositional. The purpose of the manual is to familiarize students with the basic means of expressing modal values, repeating and systematizing the material studied on the topic “Modal Verbs”. The manual consists of a theoretical material, which provides a summary of the means of implementing modal values, as well as a set of exercises, most of which are creative. A separate section contains texts for translations, dialogues and interactive tasks aimed at reinforcing the use of grammatical structures in various speech situations. Each task is accompanied by guidelines for teachers. Copy materials are also provided. The manual is addressed to teachers and students of the faculties of foreign philology, and can also be used as reference material for a wide range of readers learning English or working with it.
- ДокументModal Verbs(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2018-09-04) Смєлова, С. В.; Шухова, О. О.The manual, which is offered, is intended for teachers and students of language specialties, as well as for a wide range of readers learning English. The manual is devoted to one of the most controversial questions of English grammar - the category of modality. Due to the fact that in the native languages this grammatical phenomenon is presented differently, and in English the interpretation of the meanings of individual modal verbs acquire multiplicity, students often have difficulty understanding and mastering grammatical material. Therefore, the authors attempted to systematize the meanings of modal verbs with A. A. Natanzon, based on their division into three main groups: Primary, Imperative, Suppositional. In addition to theoretical material, the manual contains a set of exercises aimed at the development and consolidation of various grammatical knowledge and skills of students. Посібник, що пропонується, призначений для викладачів і студентів мовних спеціальностей, а також для широкого кола читачів, які вивчають англійську мову. Посібник присвячено одному з найсуперечливіших питань англійської граматики – категорії модальності. У зв'язку з тим, що у рідних мовах це граматичне явище представлене по-іншому, а в англійській мові тлумачення значень окремих модальних дієслів набуває багатоплановості, у студентів часто виникають труднощі із розумінням та засвоєнням граматичного матеріалу. Тож автори зробили спробу систематизувати значення модальних дієслів за О.О. Натанзон, беручи за основу їх поділ на три основні групи: Primary, Imperative, Suppositional. Окрім теоретичного матеріалу, посібник містить комплекс вправ, що спрямовані на розвиток і закріплення різноманітних граматичних знань, умінь і навичок студентів. Пособие, которое предлагается, предназначено для преподавателей и студентов языковых специальностей, а также для широкого круга читателей, изучающих английский язык. Пособие посвящено одному из самых противоречивых вопросов английской грамматики - категории модальности. В связи с тем, что в родных языках это грамматическое явление представлено по-другому, а в английском языке толкования значений отдельных модальных глаголов приобретают многоплановости, студентов часто возникают трудности с пониманием и усвоением грамматического материала. Поэтому авторы сделали попытку систематизировать значения модальных глаголов с А. А. Натанзон, основываясь их разделение на три основные группы : Primary, Imperative, Suppositional. Кроме теоретического материала, пособие содержит комплекс упражнений, направленных на развитие и закрепление различных грамматических знаний, умений и навыков студентов.
- ДокументModelling the Process of Reflection in Pre-Service Teacher Education(Editura LUMEN (LUMEN Publishing House), 2021) Krapivnyk, G.; Tuchyna, N.; Bashkir, O.; Borysov, V.; Gonchar, O.; Plakhtyeyeva, V.The article traces the role of reflection in teacher education and explores the issue of the necessity of creating a system of developing students’ reflective skills in the process of their university studies. The model of guided reflection employed at the Department of Foreign Philology at H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University is described in detail. The group of 30 students were observed during three academic years (2017-2020) and their performance, attitudes and behaviours were examined through different research methods, including qualitative and quantitative analysis of various documents (questionnaires, self-assessment lists, observation charts, reflective essays etc.) and interviews with participant focus groups. The article presents samples of activities used in pedagogy and methodology classes, and observations of students’ behaviours while performing them. The collected data prove that by constant and sufficient scaffolding, interaction with the ‘knowledgeable other’, students manage to get accustomed to continuous reflection, are getting aware of the benefits of reflection, and are developing skills of reflective practitioners, which are crucial for their further professional and personal growth. The findings of the study can be applied by university teachers engaged in pre-service teacher education.
- ДокументPragmatic Effect of the Anaphoric and Cataphoric Use of Pronouns in Texts of Horror Discourse(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-05-18) Sazonova, Ya.The article examines discursively stipulated use of indefinite pronouns in English and Ukrainian. In the texts of the two linguistic cultures, linguistic pragmatics is gaining increasing attention and requires both improvement of methodological basis and expansion of the range of research. В статті розглянуто дискурсивно обумовлене вживання невизначеного займенника в англійській та українській мовах. У текстах двох лінгвістичних культур лінгвістична прагматика набуває все більшої уваги та потребує як удосконалення методологічної бази, так і розширення діапазону досліджень.
- ДокументPRAGMATIC POTENTIAL OF THE EXOPHORIC USE OF PERSONAL PRONOUNS IN TEXTS ON POLITICAL ISSUES(Донецький національний університет імені Василя Стуса, Вінниця, 2021) Sazonova, Ya.The pragmatic potential of exophoric reference by means is considered in the article personal pronouns in the Ukrainian language on the material of texts on socio-political subject matter. The nature of exophoric reference is generalized, its features are established use in the socio-political discourse in the projection on the use of Ukrainian personal pronouns, the prospects of further study of exo-chains for elucidation of the specifics of different discourses, languages, socio-cultural factors, etc. У статті розглянуто прагматичний потенціал екзофоричної референції засобами особових займенників в українській мові на матеріалі текстів на соціально-політичну тематику. Узагальнено природу екзофоричної референції, встановлено особливості її використання в соціально-політичному дискурсі в проєкції на вживання українських особових займенників, запропоновано перспективи подальшого вивчення екзо-ланцюжків задля з’ясування специфіки різних дискурсів, мов, соціально-культурних чинників тощо. В статье рассмотрен прагматический потенциал экзофорической референции средствами личных местоимений в украинском языке на материале текстов на социально-политическую тематику. Обобщена природа экзофорической референции, установлены особенности ее использование в социально-политическом дискурсе в проекции на употребление украинских личных местоимений, предложены перспективы дальнейшего изучения экзо-цепочек для уяснение специфики различных дискурсов, языков, социально-культурных факторов и т.д.