Кафедра української мови
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Перегляд Кафедра української мови за Дата випуску
Зараз показано 1 - 20 з 332
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументКОМУНІКАТИВНИЙ КОДЕКС УКРАЇНЦІВ У ПАРЕМІЯХ(Дрогобицький державний педагогічний університет ім. Івана Франка; Видавництво "Коло", 2010) Космеда, Т. А.; Осіпова, Т. Ф.Уперше в Україні укладено тлумачний словник нового типу, що містить частину паремійного фонду українців, передусім прислів’я та приказки, які омовлюють комунікативні закони, правила, тенденції, принципи, стратегії, тактики та ін., що є підґрунтям моделювання, реалізації, регулювання, розуміння процесу спілкування з урахуванням етнічної своєрідності українців. Словник розрахований на широке коло користувачів інформації – філологів, філософів, психологів, етнологів, культурологів, викладачів середньої та вищої школи, а також усіх тих, хто цікавиться українською культурою, традиціями і прагне оволодіти усталеними нормами комунікативної етики українців. For the first time in Ukraine the thesaurus of a new type comprising a part of Paremia fund of the Ukrainians has been compiled. Paremii in the thesaurus are represented with proverbs and sayings putting into language communicative laws, rules, tendencies, principles, strategies, tactics etc. which are the basis of modeling, realization, regulation of the communication process considering ethnic originality of the Ukrainians. The thesaurus is intended for a wide circle of information users – philologists, philosophers, psychologists, ethnologists, teachers and lecturers, in addition, for all those who are interested in the Ukrainian culture, traditions and eager to become proficient in fixed regulations of the Ukrainians’ communicative ethics.
- ДокументМетодичні рекомендації до курсу «Архівознавство» (для студентів філологічних спеціальностей)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2012) Осіпова, Т. Ф.У методичних рекомендаціях висвітлено предмет, об’єкти і методи архівознавства. Архів є скарбницею нашої історії, невід’ємною складовою сьогодення і гарантом пам'яті майбутнього. Архівні документи не лише зберігають інформацію про минувшину наших предків, для молодого покоління, крім того, вони є своєрідною школою життя із його гуманними й жорстокими уроками, вмінням господарювати й навчатись, творити й руйнувати. Знання архівної системи, правил збереження і користування архівними документами, специфіки роботи з ними є невід’ємною частиною фахових знань і навичок випускників-філологів. Укладачем цього посібника передбачена така групова практика, як реставраційно-палітурна робота в бібліотеці університету, в процесі якої студенти не тільки опановують основи реставраційної майстерності, роблять експертизу документа, але й надають допомогу бібліотеці в збереженні книжкових фондів у належному стані, особливо рідкісних видань. The guidelines cover the subject, objects and methods of archival studies. The archive is a treasure trove of our history, an integral part of the present and a guarantor of the memory of the future. Archival documents not only store information about the past of our ancestors for the younger generation, but also addition, they are a kind of school of life with its humane and cruel lessons, the ability to manage and learn, to create and destroy. Knowledge of the archival system, the rules of preservation and use of archival documents, the specifics of working with them is an integral part of the professional knowledge and skills of philology graduates. The compiler of this manual provides for such group practice as restoration and binding work in the university library, during which students not only master the basics of restoration skills, make examination of the document, but also assist the library in preserving book collections in good condition, especially rare editions.
- ДокументМовний образ міста в поезії В. Голобородька(СИБПРИНТ, 2013) Шленьова, М. Г.У статті аналізуються топонімічні засоби вираження мовного простору в поезії В. Голобородька. Досліджується система просторової організації лірики автора на прикладі топонімічних засобів вираження реалістичного, ідилічного простору і різних явищ, що його визначають. Розглядаються питання про традиції та новаторство, динаміку розвитку мовного образу світу поету. В статье анализируются топонимические средства выражения языкового пространства в поэзии В. Голобородько. Исследуется система пространственной организации лирики автора на примере топонимических средств выражения реалистического, идиллического пространства и различных явлений, которые его определяют. Рассматриваются вопросы о традиции и новаторстве, динамике развития языкового образа мира поэта.
- ДокументМовний образ села в поезії Василя Голобородька(Горлів. ін-т інозем. мов, 2014) Шленьова, М. Г.В статті розглянуто художньо-семантичну реалізацію мовного образу села в ідіостилі сучасного поета Донбасу Василя Голобородька. Простежується функціонально-стильова завантаженість мовних одиниць, які є домінантними в ідіостилі письменника. Досліджуються архетипні образи у поетичних текстах митця на основі когнітивних механізмів, що відтворюють особливості етнічної свідомості та менталітету народу. В статье рассмотрена художественно-семантическая реализация языкового образа села в идиостиле современного поэта Донбасса Василия Голобородько. Прослеживается функционально-стилевая наполненность языковых единиц, которые являются доминантными в идиостиле писателя. Исследуются архетипные образы в поэтических текстах поэта на основе когнитивных механизмов, которые воспроизводят особенности этнического сознания и менталитета народа. The article considers the art and semantic realization of language image of the village in the idiostyle of the modern Donbass poet Vasyle Holoborodko. The functional and style fullness of language units which are dominant at the idiostyle of the writer is traced. Archetypical imagesin poetic texts of the poet on the basis of cognitive mechanisms which reproduce features of ethnic consciousness and mentality of the people are investigated.
- ДокументГендерна лінгвістика в Україні: історія, теоретичні засади, дискурсивна практика(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2014) Космеда, Т. А.; Карпенко, Н. А.; Осіпова, Т. Ф.; Саліонович, Л. М.; Халіман, О. В.У цій колективній монографії вперше узагальнено напрацювання, здійснені українськими мовознавцями в царині гендерної лінгвістики, починаючи від І. Франка. Виокремлено й схарактеризовано архетипні гендерні стереотипи, норми й ролі, що характерні для української національної традиції, ментальності, українського національного характеру й зафіксовані у звичаях, обрядах і фольклорних текстах, насамперед паремійних. Акцентовано увагу на мовній фіксації змін, що репрезентують трансформацію патріархальних гендерних норм, ролей і стереотипів, найпослідовніше представлених у сучасній українській публіцистиці, що виражається насамперед на словотвірному, лексико-семантичному, морфологічному (категорія роду) і синтаксичному рівнях, а також фразеологічному проміжному рівні мовної системи. Йдеться про специфіку гендерних комунікативних стратегій і тактик, а також особливостей відтворення універсальних гендерних категорій і гендерних категорій специфічно національних у дискурсивній практиці українців і українок. Досліджено вербалізацію гендеру в різних типах дискурсів І. Франка (науковий і публіцистичний тексти, живе повсякденне мовлення, листування, художні тексти різних жанрів) та П. Загребельного (живе мовлення, інтерв’ю, художні тексти) як елітарних українських мовних особистостей. Аспектуально окреслено перспективу української лінгвогендерології, вказано на деякі типові помилки гендерних досліджень і їхні ключові теоретичні засади. Монографія може викликати зацікавлення в науковців, викладачів вишів, аспірантів і студентів, а також у всіх тих, хто цікавиться проблемами специфіки відтворення гендеру в мові та мовленні. The corporate monograph has fi rst presented a generalized lifelong work of Ukrainian linguists in the domain of gender linguistics, beginning with Ivan Franko. There are outlined and defi ned archetypical gender stereotypes, norms and roles characteristic for Ukrainian national tradition, mentality, Ukrainian national character and rooted in customs, traditions, rites, folklore texts, paremiic in particular. The attention is paid to the language fi xing of changes that represent the transformation of patriarchal gender roles, norms and stereotypes which is most consistently observed in modern Ukrainian media on wordbuilding, lexicalsemantic and morphological (the category of gender) levels as well as on the intermediary phraseological level of the language system. The monograph traces the specifi city of gender communicative strategies and tactics, and peculiarities of rendering universal gender categories and specifi cally national categories in the discursive practice of the Ukrainians. The authors have studied gender verbalization in various types of Ivan Franko’s discourses (scientifi c and publicist texts, live veryday speech, correspondence, literary texts of different genres) and of Pavlo Zagrebelnij’s ones (live everyday speech, interviews, literary texts) as elite Ukrainian language personalities. The perspective of Ukrainian gender studies is aspectually outlined, typical mistakes in gender studies are pointed at, and key theoretical basis is suggested. The monograph may be interesting for scientists, lecturers of higher educational establishments, postgraduate students and all those keen on the problem of refl ecting gender in the language.
- ДокументУкраїнські оптативні висловлення: лінгвокультурологічний аспект(Харківське історико-філологічне товариство (ХІФТ), 2014-09-05) Умрихіна, Л. В.Статтю присвячено виявленню етноментальних рис українців у моделях українського пареміного фонду, зокрема серед паремій - оптативних висловлень. Статья посвящена выявлению этноментальных черт украинцев в моделях украинского паремийного фонда, в том числе среди паремий - оптативных высказываний. The article is devoted to the identifi cation of ethnic and cultural features of the Ukrainian people in Ukrainian Fund of the proverbs, including among - optative sentences.
- ДокументРоль харківської філологічної школи в запровадженні української мови як державної в 20–30-ті роки ХХ ст.(Харківське історико-філологічне товариство (ХІФТ), 2014-09-05) Лисиченко, Л. А.; Лисиченко, Т. Ю.У статті окреслено внесок харківських лінгвістів у наукову інтерпретацію й інтенсифікацію впровадження української мови в усі сфери суспільного й наукового життя та освіти перших десятиліть ХХ ст. Дано оцінку великій роботі, що проводилася харківськими вченими з популяризації української мови та створення наукових праць, словників, підручників і посібників для викладання її в середній та вищій школі. В статье очерчен вклад харьковских лингвистов в научную интерпретацию и интенсификацию внедрения украинского языка во все сферы общественной и научной жизни и образования первых десятилетий ХХ ст. Дана оценка большой работе, проводимой харьковскими учеными по популяризации украинского языка и созданию научных трудов, словарей, учебников и пособий для его преподавания в средней и высшей школе. The contribution of Kharkiv linguists in scientifi c interpretation and intensifi cation of the implementation of the Ukrainian language in public and scientifi c life and education is outlined in the article. The extensive work carried out by scientists from Kharkiv on the promotion and creation of scientifi c works, dictionaries, textbooks and aids for teaching of the Ukrainian language in secondary and high school is assess.
- ДокументПрофесійний словник української кінокомунікації(Харківське історико-філологічне товариство (ХІФТ), 2014-09-05) Ісаєнко, О. В.У статті розглянуто професійний словник української кінокомунікації, виокремлено тематичні групи термінів на основі вивчення словників й інтернет-глосаріїв лексики сфери кіно, проілюстровано випадки використання оказіоналізмів і приклади переходу термінів кіно до слів повсякденного вживання. В статье рассматривается профессиональный словарь украинской кинокомуникации, выделяются тематические группы терминов на основе изучения словарей и интернет-глоссариев лексики сферы кино, показаны случаи использования окказионализмов и примеры перехода терминов кино к словам ежедневного употребления. The article deals with the professional vocabulary of Ukrainian fi lm communication. The thematic groups of terms were singled out on basis of studying dictionaries and internetglossaries of the fi lm terms. The examples of using the occasionalisms and transition of the fi lm terms to the words of everyday usage were shown.
- ДокументГрафічні засоби мовної гри в поезії українського постмодерну(Харківське історико-філологічне товариство (ХІФТ), 2015-11-06) Мартакова, А. В.У статті прокоментовано засоби реалізації мовної гри в поетичному постмодерному тексті на графічному рівні. Відзначено, що сучасне осмислення мовної гри характеризується поліаспектністю й різновимірністю. Особливого вираження на функційному рівні мовна гра набула в українській поезії постмодерну, що зумовлено зміною художньо-естетичних домінант, смисловим навантаженням тексту і, відповідно, ресурсами його творення на усіх можливих рівнях.В статье прокомментированы средства реализации языковой игры в поэтическом постмодерном тексте на графическом уровне. Отмечено, что современное осмысление языковой игры характеризуется полиаспектностью и различиями в измерении. Особого выражения на функциональном уровне языковая игра получила в украинской поэзии постмодерна, что обусловлено сменой художественно-эстетических доминант, смысловой нагрузкой текста и, соответственно, ресурсами его создания на всех возможных уровнях. The article comments on the methods of realization the language game phenomenon in postmodern poetry text on the graphical level. It is emphasized that modern understanding of language games is characterized by its polyaspectuality and multimensurability. Language game acquired special functionality in Ukrainian postmodern poetry, due to the change in artistic and aesthetic ideas, ideological meaning of the text and, naturally, the methods and resources of its creation on the all possible levels.
- ДокументЛінгвокультурологічна інтерпретація повісті Г. Квітки-Основ’яненка «Маруся» (на основі демінутивної лексики твору)(Харківське історико-філологічне товариство (ХІФТ), 2015-11-06) Умрихіна, Л. В.Статтю присвячено виявленню етноментальних рис українців у мові твору першого українського прозаїка Г. Ф. Квітки-Основ’яненка «Маруся» на основі аналізу демінутивів. Статья посвящена выявлению этноментальных черт украинцев в языке произведения первого украинского прозаика Г. Ф. Квитки-Основ’яненко «Маруся» на основе анализа деминутивов. The article focuses on ethnic and mental traits of Ukrainians in the language of the fi rst Ukrainian writer H. F. Kvitka-Osnovyanenko’s work «Marusia» by analyzing diminutives.
- ДокументРоздуми під час захисту дисертацій з мовознавчих проблем(Харківське історико-філологічне товариство (ХІФТ), 2015-11-06) Лисиченко, Л. А.У статті розглянуто питання про розвиток проблематики наукових досліджень загалом і дисертацій зокрема впродовж понад півстоліття, проаналізовано найбільш характерні й типові огріхи в кандидатських дисертаціях, що захищалися та захищаються. На такому значному відрізку часу окреслено основні напрями наукових пошуків і зміни, що відбувалися в лінгвістиці другої половини ХХ й на початку ХХІ століть, виділено дослідницькі знахідки й консервативні лакуни, що потребують стимулів до наукового розвитку. В статье рассмотрен вопрос о развитии проблематики научных исследований вообще и диссертаций в частности на протяжении более полувека, проанализированы наиболее характерные и типичные огрехи в кандидатских диссертациях, которые защищались и защищаются. На таком значительном отрезке времени обозначены основные направления научных поисков и изменения, происходившие в лингвистике второй половины ХХ и в начале ХХІ столетий, выделены исследовательские находки и консервативные лакуны, требующие стимулов к научному развитию. The article deals with the issue of mainstreaming the development of scientifi c research in general and in particular theses for over half a century. The most characteristic and typical fl aws in the master’s theses are analyzed. Taking into account such a signifi cant period of time allowed to designate the basic directions of scientifi c research and the changes taking place in the linguistics of the second half of the twentieth and early twenty-fi rst centuries and to highlight the research fi ndings and conservative gaps requiring incentives for scientifi c development.
- ДокументФормування терміносистеми українського кіно: фіксація й типологія термінів(Харківське історико-філологічне товариство (ХІФТ), 2015-11-06) Ісаєнко, О. В.У статті розглянуто процеси формування термінологічної системи сфери кіно й словникової фіксації її лексичних одиниць. Беручи за основу лексико-семантичні ознаки термінів, було виділено три групи термінів: власне кінотерміни, транспозитивні кінотерміни й метафоричні кінотерміни. Окрім типологізації лексики професійного словника кінематографу, було простежено її використання безпосередньо на тлі українського професійного кінодискурсу. В статье были рассмотрены процессы формирования терминосистемы сферы кино, фиксации ее лексических единиц в словарях кинотерминов. На основе лексикосемантичных признаков терминов было выделено три группы терминов: собственно кинотермины, транспозитивные и метафоричные кинотермины. Кроме типологизации лексики профессионального словаря кинематографа, было прослежено ее непосредственное использование на фоне украинского профессионального кинодискурса. .The article deals with the processes of formation of the fi lm terms system and fi xation of its lexical units in dictionaries. On the basis of terms’ lexico-semantic peculiarities three groups of fi lm terms were singled out: properly film terms, transpositional and metaphorical film terms. In addition to the typology of the cinematographic vocabulary, its direct usage in Ukrainian professional film discourse was observed.
- ДокументВисловлення бажальної модальності як засіб ввічливого непрямого спонукання(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Харківське історико-філологічне товариство (ХІФТ), 2016) Умрихіна, Л. В.Статтю присвячено аналізу бажальних (оптативних) висловлень з точки зору прояву стратегій ввічливості в українській комунікативній культурі. Виявлено здатність оптативних висловлень слугувати засобом непрямого спонукання з метою пом’якшення комунікативного впливу на співрозмовника. Статья посвящена анализу желательных (оптативных) высказываний с точки зрения проявления стратегий вежливости в украинской коммуникативной культуре. Обнаружена способность оптативных высказываний служить средством косвенного побуждения к действию с целью смягчения коммуникативного воздействия на собеседника. The article is devoted to analysis of the desirable (optative) statements from the point of politeness strategies view in the Ukrainian communicative culture. The article elaborates the optatives ability to serve as a mean of indirect call to mitigate the communicative impact on the interlocutor.
- ДокументПСИХОЛОГІЗМ ХУДОЖНЬОГО ТЕКСТУ В КОНТЕКСТІ ЛІНГВІСТИЧНИХ КОНЦЕПЦІЙ(ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2016) Дмитренко, Я. М.У статті прокоментовано формування засад психологізму в мовознавстві й загальній філологічній теорії, охарактеризовано ознаки психологізму як компонента художнього тексту, названо мовні засоби, які формують психологічну напруженість художнього контексту. Поставивши в центр зображення внутрішній світ людини, літературна практика зумовила появу психологічно наснажених епічних форм, зокрема психологічного роману, художня реалізація якого можлива завдяки відповідній мовностилістичній організації контексту. В статье прокомментировано формирование основ психологизма в языкознании и общей филологической теории, охарактеризованы признаки психологизма как компонента художественного текста, названы языковые средства, которые формируют психологическую напряженность художественного контекста. Поставив в центр изображения внутренний мир человека, литературная практика обусловила появление психологически насыщенных эпических форм, в том числе психологического романа, художественная реализация которого возможна благодаря соответствующей стилистической организации контекста. The article is devoted to understanding of the art text psychologism as a linguistic problem. The tendency to creation by writers the psychologically stipulated situations predetermines emergence of a certain language expression which, in turn, is a basis of the psychological text. The purpose of article is differentiation of the linguistic studying ways of the psychologism in the art context in aspect of a diachronism and synchronism and definition of basic language means which form the psychological intensity of the art context. The history of the psychologism research begins with emergence of scientific thoughts of O. Potebnia about communication of language and thinking, and such scientists as D. Ovsyaniko-Kulikovskyi, V. Shklovskyi, V. Zhirmunskyi, M. Bakhtin, O. Biletskyi, L. Bulakhovskyi, O. Vinokur continue to investigate this aspect. The main attributes of the psychological image descriptions in the text are internal state of heroes, their experiences and emotions according to the scientists’ point of view. At the language level such ideologically semantic installation is usually presented by means of metaphors, comparisons, repetitions, inversions, dialogues, use of the emotionally expressional lexis and images of situations in which the hero’s inner world is presented with the help of gestures, mimicry and his behavior.
- ДокументІННОВАТИВНІ СУБСТАНТИВИ З АБСТРАКТНИМ ЗНАЧЕННЯМ ЯК ВИЯВ ІНТЕЛЕКТУАЛІЗАЦІЇ ТА ДЕМОКРАТИЗАЦІЇ МОВИ(ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2016) Олексенко, О. А.Сучасний стан категоризації світу засобами української мови відбувається на перетині двох тенденцій у її розвитку – інтелектуалізації й демократизації, з огляду на це актуальним є вивчення іменників з абстрактним значенням, що активно поповнюють словниковий склад, оскільки часом їхня форма та внутрішній зміст дисонують із загальноприйнятим розумінням книжної лексики, розвій якої пов’язують із явищем інтелектуалізації мови. У статті звернена увага на семантику мотивувальних слів (дієслів та прикметників) та на особливості процесів деривації таких субстантивів, що віддзеркалює загальні тенденції появи інновативів у мові. Современное состояние категоризации мира средствами украинского языка происходит на пересечении двух тенденций в его развитии – интеллектуализации и демократизации, в связи с этим актуально изучение существительных с абстрактным значением, активно пополняющих словарный состав, поскольку иногда их форма и внутреннее содержание диссонируют с общепринятым пониманием книжной лексики, развитие которой связывают с явлением интеллектуализации языка. В статье обращено внимание на семантику мотивирующих слов (глаголов и прилагательных), а также на особенности процессов деривации таких субстантивов, что отражает общие тенденции появления инновативов в языке. Modern state of the world`s categorizatization by means of the Ukrainian language happens on the crossroads of two tendencies of its development – intellectualization and democratization; accordingly it is topical to study nouns with abstract meaning that enrich the vocabulary very quickly as far as their form and inner content are discordant with the common understanding of bookish words, the development of which is connected with the phenomenon of language intellectualization. The aim of the article is the exposure of the specificity of word-building meanings of these derivatives and the establishment of sense connections between the phenomenon of democratization and intellectualization of a language on the level of these units. The material of the analysis is taken from dictionaries of new words and from the author’s data file. The article pays close attention to the semantics of motivating words (verbs and adjectives, which are often taken from substandard lexis and social dialects), and also to the features of derivational processes of such substantives; in particular it was found that in many cases the derivational chain breaks and derivation is made missing one step, which reflects general tendencies of the appearance of innovatives in the language. It was found that the most productive affixes are suffixes –ізацій-/-ацій-, -ість, -изм/-ізм and prefixes квазі-, пост-, анти-, де-, не-, недо-.
- ДокументThe language image of the word "tree" in Vasyl Holoborodko’s poetry(2016) Shleneva, M. G.The article is devoted to the language image of the word "tree" in poetic texts of Vasyl Holoborodko. The image of the word "tree" is analyzed as an element of the poet’s language picture of the world. The interpretatio Enter the names of any sponsors and/or funding codes in the box.n of the language image of the word "tree" is considered in various forms: as element of the nature, as the personified image, as mythological figure, etc. The conclusion is drawn about the role of the language image of the word "tree" in the author’s language picture of the world. Стаття присвячена образу дерева в поетичних текстах Василя Голобородька. Образ дерева аналізується як елемент мовної картини світу поета. Розглядається інтерпретація образу дерева в різних іпостасях: як природного елемента, як персоніфікованого образу, як міфологічної фігури і т. д. Робиться висновок про роль образу дерева в поезії автора. Статья посвящена образу дерева в поэтических текстах Василя Голобородько. Образ дерева анализируется как элемент языковой картины мира поэта. Рассматривается интерпретация образа дерева в различных ипостасях: как природного элемента, как персонифицированного образа, как мифологической фигуры и т.д. Делается вывод о роли образа дерева в поэзии автора.
- ДокументМІЖГАЛУЗЕВІ ТЕРМІНИ В ТЕРМІНОЛОГІЧНІЙ СИСТЕМІ УКРАЇНСЬКОЇ СФЕРИ КІНО(ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2016) Ісаєнко, О. В.У статті розглянуто особливості функціонування міжгалузевих термінів у термінологічній системі української кіногалузі. Використання міжгалузевих термінів у кінодискурсі зумовлене тим, що лексика сфери кіно є неоднорідною щодо професійного походження й уживання. Виявлено природу і специфіку функціонування таких міжгалузевих терміноодиниць на матеріалі кінематографічних рецензій, кінооглядів і критичних статей українських електронних кінопорталів. Визначено сфери, що є донорськими для міжгалузевих кінотермінів. В статье рассмотрены особенности функционирования межотраслевых терминов в терминологической системе украинской сферы кино. Использование межотраслевых терминов в кинодискурсе обусловлено тем, что лексика сферы кино является неоднородной с точки зрения профессионального происхождения и использования. Выявлены природа и специфика функционирования таких межотраслевых терминов на материале кинематографических рецензий, кинообзоров и критических статей украинских электронных кинопорталов. Определены сферы, которые являются донорскими для межотраслевых терминов. The article deals with the lexical units from the field of cinematography from the point of view of their intersectoral usage on the basis of Ukrainian film terms system. One of the peculiar features of terminology is the functioning of its units in different scientific, cultural and social fields. The appearance of terms which are used in different term systems is explained by the fact, that a term as a component of lexical semantic system changes and develops its peculiarities as well as the language is constantly in motions enriching its lexical structure under the influence of different factors. The vocabulary of the film terms is integrated and dissimilar, because its terms interact with terms of the other fields of scientific knowledge and are borrowed from the other term systems so that they obtain absolutely new meanings or preserve the original meanings as well but changing the sphere of usage. The specific character of the film terms and their functioning in Ukrainian language has been identified on the material of film reviews and critical articles taken from the national Ukrainian film portals.
- ДокументКОНТАМІНАЦІЯ СПОРІДНЕНИХ МОВ ЯК ЗАСІБ ТВОРЕННЯ КОМІЧНОГО В СУЧАСНОМУ РОЗВАЖАЛЬНОМУ АУДІОВІЗУАЛЬНОМУ КОНТЕНТІ(ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2016) Лисиченко, Т. Ю.Стаття присвячена дослідженню мовлення комедійних персонажів «Вечірнього Кварталу», основою творення якого є контамінація споріднених слов’янських мов – накладання на українсько-російську основу характерних особливостей сербської мови. Розглянуто, які особливості сербської мови різних рівнів мовної стратифікації (фонетичні, лексичні, граматичні) та які основні засоби творення комічного були використані при «перекладі» нейтральних реплік діалогів персонажів на «псевдосербську» мову. Досліджено прийоми контамінації мов як стилістичного засобу типізації та індивідуалізації персонажів і створення комічного ефекту в текстах «У гостях на сербському телебаченні». Статья посвящена исследованию речи комедийных персонажей «Вечернего Квартала», основой образования которой является контаминация родственных славянских языков – наложение на украинско-русскую основу характерных особенностей сербского языка. Рассмотрены особенности сербского языка разных уровней языковой стратификации (фонетические, лексические, грамматические) и основные средства создания комического, которые были использованы при «переводе» нейтральных реплик диалогов персонажей на «псевдосербский» язык. Исследованы приемы контаминации языков как стилистического средства типизации и индивидуализации персонажей и создания комического эффекта в текстах «В гостях на сербском телевидении». The article investigates the speech of “Vechirnii Kvartal” comic characters, which is formed on the basis of the formation of related Slavic languages’ contamination – the imposition of the Serbian language characteristics on the Ukrainian-Russian basis. The features of the Serbian language stratification of different levels of language (phonetic, lexical, grammatical) and the basic means of creating a comic that were used in the “translation” of characters dialogues’ neutral replicas on “pseudoserbian” language are considered. Methods of languages’ contamination as a stylistic means of typing and individualization of the characters and of comic effect’s creation in the texts “Visiting Serbian Television” are explored. The “Pseudoserbian” language in the texts of the actors is not characterized by the existence of an autonomous set of phonetic and syntactic indicators and implemented mainly on word-formative, morphemic, lexical and phraseological levels. The authors of the texts created the potential dictionary of the “Pseudoserbian” language – the unknown value of unfamiliar words and their derivatives, and other lexical items, the importance of which can be guessed for some formal grounds.
- ДокументМОВНІ ЗАСОБИ ІНТИМІЗАЦІЇ ПОЕЗІЇ В ПРОЗІ О. КОБИЛЯНСЬКОЇ(ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2016) Зайцева, Ю. Г.У статті розглянуто синтаксичні засоби та стилістичні прийоми інтимізації поезії в прозі Ольги Кобилянської. Визначено, що такі мовні одиниці є чинником творення жанрової специфіки поезії в прозі авторки. На основі аналізу творів здійснено спробу виокремити основні мовні засоби, які допомагають досягти ефекту зближення авторки з читачем, зокрема акцентовано увагу на парцеляції, риторичних питаннях, експресивній пунктуації, імперативі та повторі. Окреслено напрямки подальших наукових досліджень. В статье рассмотрено синтаксические средства и стилистические приёмы интимизации поэзии в прозе Ольги Кобылянской. Определено, что такие языковые единицы являются фактором создания жанровой специфики поэзии в прозе автора. На основе анализа произведений предпринята попытка выделить основные языковые средства, которые помогают достичь эффекта сближения автора с читателем, в частности акцентировано внимание на парцелляции, риторических вопросах, экспрессивной пунктуации, императиве и повторе. Очерчены направления дальнейших научных исследований. The article considers the syntactic means and stylistic receptions of Olga Kobylianska’s poetry-in-prose intimacy. O. Kobylianska’s poetry-in-prose differs by inimitable innovative style, the expressivity of the art word. It is defined that language units are the factors of genre specifics creation of the author’s poetry-in-prose. On the basis of the works analysis the attempt is made to emphasize the essential linguistic means which help to reach effect of the author and the reader approaching; in particular the attention is focused on the parceling, rhetorical questions, expressional punctuation, imperative and repetition. The analysis of Olga Kobylianska’s poetry convincingly confirms the author’s wide use of the various syntactic, graphic and stylistic means of intimacy which the author creatively interweaves into the structural outline of the works. The conclusion is made that prospect of the subsequent researches is studying in comparative aspect of author’s language intimacy interpretation in the poetry-in-prose of other representatives of Ukrainian literature in the late ХІХ – at the beginning of XX century.
- ДокументОСОБЛИВОСТІ ВЖИВАННЯ ТРОПІВ НА ПОЗНАЧЕННЯ РОСЛИН У МОВІ ТВОРУ УЛЯНИ КРАВЧЕНКО «ХРИЗАНТЕМИ»(ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2016) Литвин, О. О.У статті охарактеризовано тропи на позначення рослин та проаналізовано специфіку їх реалізації в мові твору Уляни Кравченко «Хризантеми». З’ясовано роль тропів у поетичному тексті. Розглянуто індивідуально-авторські метафори, епітети, порівняння. Доведено, що ці тропи є характерною ознакою мовотворчості письменниці. В статье охарактеризованы тропы для обозначения растений и проанализирована специфика их реализации в языке произведения Ульяны Кравченко «Хризантемы». Выяснена роль тропов в поэтическом тексте. Рассмотрены индивидуально-авторские метафоры, эпитеты, сравнения. Доказано, что эти тропы являются характерным признаком языкового стиля писательницы. The problem of studying language unions from the point of ethnic culture view is actual in the modern linguistic. It was touched in the works of O.Potebnya, the ideas of the scientist were supported and developed in the researches of many home and foreign linguists such as: M. Bahtin, I. Bilodid, L. Bulahivsky, V. Vynogradov, G. Vynokur, S. Yermolenko, V .Kalashnik, L .Lysychenko, B. Larin, D. Lyhachov, Y. Lotman, V. Rusanivsky and others. However, according to the testimonies of the researches we don’t have enough works devoting to the analysis of tropes in the modern poetical language. In view of the above, the development of problems of linguistic poetry is relevant. The complex analyses of the author image creating in the artistic language of Uliana Kravchenko was made, the main forms of making idea style of the writer were described – epithet constructions, comparative constructions, metaphoric contexts. The tropes as for defining plants were characterized and analyzed the specific of their realizing in the language of Uliana Kravchenko’s text «Chrysanthemums». The role of tropes in poetical text was found out. The individual author metaphors, epithets, comparatives were considered. It was proved, that these tropes are a characteristic feature of linguistic creativity of the writer, they play an important compositional and context function, which defines the unique style of Uliana Kravchenko.