Перегляд за Автор "Wnorowski, K."
Зараз показано 1 - 2 з 2
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументImproving the special motor qualities of experienced female volleyball players living on the territory of martial law(Pedagogy of Health, 2022) Iermakov, S.; Boichuk, R.; Strelnikova, E.; Wnorowski, K.; Zakharova, S.The training of athletes in conditions of limited freedoms (COVID-19 pandemic and martial law in the territory of residence) does not allow for the full training of athletes in team sports. The purpose of the study is to determine the organizational forms and means of training sessions aimed at improving special physical qualities under martial law. The study involved experienced volleyball players of one team (n=12). Volleyball players live in the territory of martial law (Kharkiv, Ukraine) and the restrictive measures of the COVID-19 pandemic. The experiment was carried out for 6 months in 2022 during martial law in Ukraine. The organization of the training was carried out with an emphasis on independent individual work. Pedagogical testing was carried out. 5 test exercises were used: each volleyball player performed independently. Volleyball players are offered an individual training plan that takes into account: safe living conditions (presence of special shelters – underground metro stations near the place of residence, special shelters, basements of houses, etc.); availability of electricity and means of communication (mobile, Internet); availability of means of life support (drinking water, food). It was determined that the team is homogeneous only in the test exercise “long jump from a place”. The indicators of the other four tests indicate the heterogeneity of the group of volleyball players. The use of the ZOOM videoconference to monitor the performance of tests by volleyball players under martial law has been substantiated. Exercises for the development of certain physical qualities of volleyball players are proposed. Also, schemes of remote self-training are proposed to level the heterogeneity of the group. Підготовка спортсменів в умовах обмежених свобод (пандемія COVID-19 та воєнний стан на території проживання) не дозволяє проводити повноцінну підготовку спортсменів у командних видах спорту. Мета дослідження – визначити організаційні форми та засоби тренувальних занять, спрямованих на на вдосконалення спеціальних фізичних якостей в умовах воєнного стану. У дослідженні брали участь досвідчені волейболісти однієї команди (n=12). Волейболісти проживають на території воєнного стану (м. Харків, Україна) та в обмежувальних заходах у зв'язку з пандемією COVID-19. Експеримент проводився протягом 6 місяців у 2022 році під час воєнного стану в Україні. Організація навчання здійснювалася з акцентом на самостійну індивідуальну роботу. Було проведено педагогічне тестування. Використано 5 тестових вправ: кожен волейболіст виконував самостійно. Волейболістам запропоновано індивідуальний план тренувань, який враховує: безпечні умови проживання (наявність спеціальних укриттів – підземних станцій метро поблизу місця проживання, спеціальних укриттів, підвалів будинків тощо); наявність електроенергії та засобів зв'язку (мобільний зв'язок, Інтернет); наявність засобів життєзабезпечення (питна вода, їжа). Визначено, що команда є однорідною лише у тестовій вправі "стрибок у довжину з місця". Показники інших чотирьох тестів свідчать про неоднорідність групи волейболістів. Для моніторингу виконання тестів волейболістами в умовах воєнного стану використано відеоконференцію ZOOM. Запропоновано вправи для розвитку окремих фізичних якостей волейболістів. Також запропоновано схеми дистанційної самопідготовки для нівелювання неоднорідності групи.
- ДокументVolleyball as a means to develop speed endurance in girls aged 16-18(Physical Culture, Recreation and Rehabilitation, 2024) Kryventsova I.; Strelnykova, Y.; Boichuk, R.; Wnorowski, K.Background and Study Aim: There is an increasing interest in using volleyball as a means of physical activity among high school students and a need to assess its impact on speed endurance. The purpose of the study is to identify effective volleyball means for developing speed endurance in high school students in the context of distance and in-person learning. Material and Methods: The study involved 16 senior high school girls aged 16-18 from Ternovskiy Lyceum No. 1 in Dnipro, Ukraine. The girls performed special exercises over a period of 12 weeks. The weekly schedule included physical education lessons in a format of 1 online lesson/1 offline lesson and 2 additional sessions. Results: A significant improvement was observed in almost all test exercises: the running time in the “Firtree” test decreased by 2.16 seconds (t=3.01, p < 0.05); the running time for 6x6 m decreased by 0.92 seconds (t=3.77, p < 0.05); the number of squats in 20 seconds increased by 4.31 times (t=4.46, p < 0.05); the number of leg raises to a 90° angle in a hanging position increased by 1.13 times (t=3.02, p < 0.05), and the number of torso raises from a lying on the back position increased by 1.81 times (t=4.49, p < 0.05). Conclusions: The proposed exercises positively affected the development of speed endurance in girls. The obtained results allow recommending these exercises as means for developing speed endurance in physical education classes within the volleyball module. Передумови та мета дослідження: Серед старшокласників зростає інтерес до використання волейболу як засобу фізичної активності та потреба оцінити його вплив на швидкісну витривалість. Мета дослідження – виявити ефективні волейбольні засоби розвитку швидкісної витривалості старшокласників в умовах дистанційної та очної форми навчання. Матеріал і методи: У дослідженні взяли участь 16 старшокласниць 16-18 років Тернівського ліцею № 1 м. Дніпро, Україна. Дівчата виконували спеціальні вправи протягом 12 тижнів. Тижневий розклад включав уроки фізкультури у форматі 1 урок онлайн/1 урок офлайн та 2 додаткові сесії. Результати: Майже у всіх тестових вправах спостерігалося достовірне покращення: час бігу в тесті «Ялинка» зменшився на 2,16 с (t=3,01, p < 0,05); час бігу 6х6 м зменшився на 0,92 с (t=3,77, p < 0,05); кількість присідань за 20 секунд збільшилась у 4,31 раза (t=4,46, p < 0,05); кількість підйомів ніг до кута 90° у висячому положенні зросла в 1,13 раза (t=3,02, p < 0,05), а кількість підйомів тулуба з положення лежачи на спині — в 1,81 раза (t=4,49, р <0,05). Висновки: Запропоновані вправи позитивно вплинули на розвиток швидкісної витривалості дівчат. Отримані результати дозволяють рекомендувати дані вправи як засоби розвитку швидкісної витривалості заняття з фізичної культури в рамках модульного навчання волейболу.