Перегляд за Автор "Siryi, O."
Зараз показано 1 - 2 з 2
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументComparative characteristics of the young football players of different game roles technical and physical fitness at the specialized basic training stage(Health, sport, rehabilitation, 2023) Kozina, Zh.; Protas, M.; Siryi, O.; Hresko, O.; Zavada, V.; Ovdiienko, P.; Semenov, O.Rationale and purpose: to reveal the peculiarities of the technical and physical fitness of young football players of 15 years of age in various playing roles. Material and Methods: 51 young football players were examined according to the level of physical and technical preparation, including 9 goalkeepers, 12 defenders, 15 midfielders and 15 attackers. The following indicators were measured: body length, body weight, running time for 15 m, 30 m, 60 m, shuttle running time 5X20 m, heart rate at rest, heart rate after shuttle running, ball juggling (number of kicks with the ball before losing it), time of the ball in a certain area of the goal. For the comparative analysis of the indicators of football players of different playing roles, the dispersion analysis of the comparison of several unrelated samples according to Duncan’s multiple comparisons criterion was used. Results: Based on the results of variance analysis using Duncan’s multiple comparisons criterion, it was established that goalkeepers have the smallest body length (p<0.05) and the highest indicator of technical readiness “Ball hit per range, m” (p<0.05). Defenders and midfielders showed the best indicators of speed endurance according to the indicators of the test “Time of execution of the shuttle run 5X20 m, s” (p<0.05). At the same time, their heart rate after performing this test is significantly lower than that of attackers (p<0.001). Also, attackers and defenders have significantly higher indicators of speed abilities compared to representatives of other playing roles according to the results of the “30 m, s” test (p<0.001). In addition, defenders and midfielders and forwards have significantly higher speed abilities according to the results of the “Run 15 m, s” and “Run 60 m, s” tests compared to goalkeepers (p<0.001). Defenders can keep the ball on their feet the longest (p<0.001) and forwards can perform the most kicks (juggling the ball) (p<0.01). Attackers and midfielders have the highest quality of shots on goal compared to goalkeepers and defenders (p<0.05). Conclusions: As a result of the cluster analysis, the functions of volleyball players were clarified and the players most similar to each other in terms of their preparation structure were identified, which sometimes causes some difficulties for coaches when working with athletes with implicitly expressed game functions. Individual profiles of players were compiled and individual recommendations for training volleyball players were developed based on the individual values of readiness factors and the results of cluster analysis. Обгрунтування і мета: виявити особливості технічної та фізичної підготовленості юних футболістів 15 років різних ігрових амплуа. Матеріал і методи: 51 юних футболістів було обстежено за рівнем фізичної та технічної підготовленості, з них 9 воротарів, 12 захисників, 15 півзахисників та 15 нападників. Вимірювалися наступні показники: довжина тіла, маса тіла, час бігу на 15 м, 30 м, 60 м, час човникового бігу 5Х20 м, ЧСС в стані спокою, ЧСС після човникового бігу, жонглювання м’яча (кількість набивань ногою м’яча до втрати), час м’яча у певну ділянку воріт. Для порівняльного аналізу показників футболістів різного ігрового амплуа використовувався дисперсійний аналіз порівняння кількох незв’язаних вибірок за критерієм множинних порівнянь Дункан. Результати: За результатами дисперсійного аналізу за критерієм множинних порівнянь Дункана встановлено, що у воротарів достовірно найменша довжина тіла (p<0,05) і достовірно найвищий показник технічної підготовленості «Удар м’яча на дальність, м» (p<0,05). У захисників і напівзахисників виявлено найкращі показники швидкісної витривалості за показниками тесту «Час виконання човникового бігу 5Х20 м, с» (p<0,05). При цьому їхні показники ЧСС після виконання даного тесту достовірно нижчі, ніж у нападників (p<0,001). Також у нападників і захисників достовірно вищі показники швидкісних здібностей у порівнянні з представниками інших ігрових амплуа за результатами тесту «Біг на 30 м, с» (p<0,001). Крім того, у захисників і напівзахисників та у нападників достовірно вищі показники швидкісних здібностей за результатами тестів «Біг на 15 м, с» і «Біг на 60 м, с» у порівнянні з воротарями (p<0,001). Захисники найдовше можуть утримувати м’яч на стопі (p<0,001), а нападники можуть виконувати найбільшу кількість набивань м’яча ногою (жонглювання м’яча) (p<0,01). У нападників і напівзахисників найбільша якість ударів м’ячом по воротах у порівнянні з воротарями і захисниками (p<0,05). Висновки: На етапі спеціалізованої базової підготовки у футболістів 15 років вже спостерігаються достовірні розходження за результатами тестування за показниками спеціальної фізичної і технічної підготовленості. Це свідчить про необхідність диференційованого підходу до тренувального процесу юних футболістів 15 років різних ігрових амплуа.
- ДокументFootball as a means of integral development of intellectual abilities and physical fitness of middle school students(Health, sport, rehabilitation, 2023) Pavlović, R.; Siryi, O.Purpose: to scientifically substantiate the positive influence of football on the physical and intellectual development of chieldren. Material and Methods: When conducting experimental research, a student questionnaire was first conducted to identify the success of studies and the specific interests of students who play football, play other sports, and students who do not play sports at all. 82 fifth-grade students of schools No. 38, 49 took part in the survey. The formative experiment was conducted on the basis of Kindergarten No. 38, in the fifth grades. It was found that the largest percentage of the total number of students are those engaged in other sports (58.5%). A large number are students who do not play any sports (34.10% of the total number of students). The smallest percentage was found among students who play football (7.3% of the total number of students). Results: It has been established that among the students who play football, there are absolutely no students who study at the first level of competence (in the final grades there are grades of 1- 3 points on a 12-point scale), 33.3% are those whose academic success is level 2 competence (among the final grades there are grades of 4-6 points), and the largest percentage are students studying at the third level of competence (66.7%) (among the final grades there are no grades below 7 points). Among the students who are engaged in other sports, there are also absolutely no students who study at the first level of competence. Among students who do not play sports, the largest number of those who study are dissatisfied and satisfied. This shows that playing sports, both football and other sports, provide conditions for improving academic performance. Conclusions: The obtained data indicate that the practice of sectional work on football provides conditions for the combined physical, intellectual and artistic development of children, about the possibility of a comprehensive all-round influence on the process of child development through the use of effective means of comprehensive development of children. Мета: науково обґрунтувати позитивний вплив занять футболом на фізичний та інтелектуальний розвиток дітей. Матеріал і методи: При проведенні експериментальних досліджень спочатку було проведене анкетування учнів для виявлення успішності навчання та особливості інтересів учнів, які займаються футболом, займаються іншими видами спорту та учнів, які не займаються спортом зовсім. В анкетуванні брали участь 82 учня п’ятих класів шкіл №№ 38, 49. Формуючий експеримент був проведений на базі ЗООШ №38, у п’ятих класах. Виявлено, що найбільший відсоток від загальної кількості учнів складають ті, що займаються іншими видами спорту (58,5%). Велику кількість складають учні, які не займаються ніякими видами спорту (34,10% від загальної кількості учнів). Найменший відсоток був виявлений учнів, які займаються футболом (7,3% від загальної кількості учнів). Результати: Встановлено, що серед учнів, які займаються футболом, зовсім немає тих, хто навчаються на першому рівні компетентності (в підсумкових оцінках маються оцінки 1-3 бали за 12-бальною шкалою), 33, 3% складають ті, успішність навчання яких складає 2 рівень компетентності (серед підсумкових оцінок є оцінки в 4-6 бали), і найбільший відсоток складають учні, які навчаються на третьому рівні компетентності (66,7%) (серед підсумкових оцінок немає оцінок нижче 7 балів). Серед учнів, які займаються іншим видами спорту, також зовсім немає тих, хто навчається на першому рівні компетентності. Серед учнів, які не займаються спортом, найбільша кількість таких, хто вчиться незадовільнено і задовільнено. Це свідчить про те, що заняття спортом, як футболом, так і іншим видами спорту, надають умови для підвищення успішності навчання Висновки: Отримані дані свідчать про те, що практика секційної роботи з футболу надає умови для поєднаного фізичного, інтелектуального і художнього розвитку дітей, про можливість комплексного усебічного впливу на процес розвитку дитини шляхом застосування ефективних засобів комплексного розвитку дітей.