Перегляд за Автор "Shumilova, I."
Зараз показано 1 - 2 з 2
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументProfessional Competence of Future Engineers in the Process of Training of Computer Science Disciplines(Rezekne Academy of Technologies, 2019-06-22) Shumilova, I.; Ionova, O.; Syvak, O.The theoretical principles of formation professional competences of future engineers are presented by means of informatics disciplines in this article. The issue of reforming of the higher system of education in Ukraine is considered by introducing a competent approach to the organization of the educational process. The role of teaching computer science disciplines is determined in the formation of professional competencies of future engineers, psychological and pedagogical background and methodical requirements as for the design of competence-oriented content of training of the informational disciplines of future engineers. The article reveals the ways of practical implementation of the competence approach during the training of the computer science disciplines by future engineers and describes the developed model of formation of professional competencies of future engineers in the process of studying computer science disciplines. The peculiarities of forming professional competencies are determined during classroom sessions. The means of development of professional competencies and formation of research skills of future engineers are revealed by means of the using of competence-oriented tasks in students’ independent work and methodical peculiarities of organization of educational computer-technology practice in the context of implementation of the competence approach. The experimental review of the effectiveness of the developed model is described as for the formation of professional competencies of future engineers in the process of training computer science disciplines. У цій статті теоретичні засади формування професійних компетенцій майбутніх інженерів представлені засобами комп’ютерних дисциплін. Розглядається питання реформування вищої системи освіти в Україні шляхом запровадження компетентнісного підходу до організації навчального процесу. Роль викладання комп’ютерних дисциплін визначається у формуванні професійних компетенцій майбутніх інженерів, психолого-педагогічних основ і методичних вимог щодо розробки компетентнісно-орієнтованого змісту вивчення комп’ютерних дисциплін майбутніми інженерами. У статті розкрито шляхи практичного впровадження компетентнісного підходу під час вивчення майбутніми інженерами комп’ютерних дисциплін та описано розроблену модель формування професійних компетенцій майбутніх інженерів у процесі вивчення комп’ютерних дисциплін. Особливості формування професійних компетенцій визначаються під час аудиторних занять. Розкриваються засоби розвитку професійних компетенцій та формування дослідницьких навичок майбутніх інженерів шляхом використання компетентнісно-орієнтованих завдань у самостійній роботі студентів та методичних особливостей організації навчальної практики комп’ютерних технологій у контексті впровадження компетентнісного підхіду. Експериментальний огляд ефективності розробленої моделі описано як формування професійних компетенцій майбутніх інженерів у процесі вивчення комп’ютерних дисциплін. В данной статье теоретические основы формирования профессиональных компетенций будущих инженеров представлены средствами компьютерных дисциплин. Вопрос реформирования системы высшего образования в Украине рассматривается путем внедрения грамотного подхода к организации образовательного процесса. Роль преподавания компьютерных дисциплин определяется в формировании профессиональных компетенций будущих инженеров, психолого-педагогических основ и методических требований к разработке компетентностно-ориентированного содержания изучения компьютерных дисциплин будущими инженерами. В статье раскрываются пути практической реализации компетентностного подхода при обучении будущих специалистов компьютерным дисциплинам и описывается разработанная модель формирования профессиональных компетенций будущих инженеров в процессе изучения компьютерных дисциплин. Особенности формирования профессиональных компетенций определяются в ходе аудиторных занятий. Средства развития профессиональных компетенций и формирования исследовательских умений будущих инженеров раскрываются посредством использования компетентностных задач в самостоятельной работе студентов и методических особенностей организации учебной компьютерно-технологической практики в контексте реализации компетентностного подхода. Экспериментальный обзор эффективности разработанной модели описан как формирование профессиональных компетенций будущих инженеров в процессе обучения компьютерным дисциплинам.
- ДокументPublic administration in the educational space of the Northern Azov region during the period of 1864-1918 years(Hampstead Psychological Associates, 2020) Shumilova, I.; Zolotukhina, S.; Zelenska, L.; Sherstneva, I.The Northern Azov region covers primarily those territories of modern Zaporizhia and Donetsk regions of Ukraine where there was a dense residence of Ukrainians, Russians, Bulgarians, Germans, Czechs, Tatars, Greeks, Jewish and other peoples in the second half of the XIX and early XX centuries. This multinational region included the territories of Berdyansk, Melitopol, Mariupol, and the southern part of Alexandrovskiy County. Historically, the Northern Azov region has been formed for many centuries. It is a territory where large-scale historical events related to the residence and movement of many peoples have taken place since ancient times. Here different cultures were born, developed, and perished, whole epochs changed. This feature of the historical destiny of the region was preserved in later periods when the Northern Azov region in connection with the geopolitical and military confrontation became a part of various state formations and was a place of settlement of many peoples and nationalities. Північне Приазов’я охоплює насамперед ті території сучасних Запорізької та Донецької областей України, що і у другій половині ХІХ на початку ХІХ ст. XX століття. Цей багатонаціональний регіон охоплював території Бердянська, Мелітополя, Маріуполя та південну частину Олександрівського повіту. Історично Північне Приазов'я формувалося протягом багатьох століть. Це територія, де з давніх часів відбувалися масштабні історичні події, пов'язані з проживанням і переселенням багатьох народів. Тут зароджувалися, розвивалися і гинули різні культури, змінювалися цілі епохи. Ця особливість історичної долі краю збереглася і в пізніші періоди, коли Північне Приазов'я у зв'язку з геополітичним і військовим протистоянням входило до складу різних державних утворень і було місцем розселення багатьох народів і народностей.