Перегляд за Автор "Perlova, V."
Зараз показано 1 - 3 з 3
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументMethodological Principles of Teaching English Phonology in Listening(Донецький національний університет імені Василя Стуса, 2019) Perlova, V.Background: The research of principles of teaching English phonology in listening is a topical scientific problem since learners of English often have difficulties with recognition of familiar words while listening to authentic audio texts. Solution of this problem makes an important contribution to improving methodology of teaching listening in the foreign language. Purpose: The purpose of the analysis is to determine the main principles of teaching English phonology in listening on the basis of functions of the main psycho physiological mechanisms of speech perception. Results: Methodological principles are the background of the teaching and learning process. They create order of this process and set up the target. Methodological principles of teaching phonology in listening are based on psycho physiological laws of speech perception in order to follow the natural process of language acquisition. The main methodological principles are the following: focusing learners’ attention on the sound form of a word before introducing its meaning; exposing learners to a variety of audio materials in the process of teaching the foreign language; considering the speed of oral speech while teaching phonology in listening; varying conditions of listening; involving learners in imitation activities, in synchronous articulation and in loud reading while listening; arranging a wellbalanced practice of phonological and oral comprehension skills. Discussion: Establishing effective methodological principles of teaching phonology in listening requires data from different scientific fields. Findings of methodology alone are not sufficient since they do not provide necessary information about psychology of perception and linguistic mechanisms. Розроблено методичні принципи навчання фонологічного аспекту англійського мовлення під час слухання. Науковою основою для визначення зазначених принципів є висновки психоакустичних досліджень, які пояснюють психофізіологічну природу механізму сприйняття мовлення. Визначені методичні принципи базуються на ідеї слідування психофізіологічним законам сприйняття при навчанні іншомовного аудіювання. Разработаны методические принципы обучения фонологического аспекта английской речи во время слушания. Научной основой для определения указанных принципов выводы психоакустических исследований, объясняющих психофизиологическую природу механизма восприятия речи. Определены методические принципы базируются на идее следования психофизиологическим законам восприятия при обучении иноязычного аудирования.
- ДокументTechniques of making materials more contexts appropriate(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2019-01-23) Perlova, V.To be efficient for teaching and learning English as a foreign language materials are to be context appropriate.Context is an environment in which the target unit is acquired. The main way to make materials more contexts appropriate is to add communicative functions to language activities.
- ДокументTHE EFFECTIVENESS OF COOPERATIVE LEARNING IN DEVELOPING GRAMMAR SKILLS(Advanced Education, 2022) Odehova, N.; Nevska, Yu.; Perlova, V.The article presents the results of the experimental enquiry aimed at studying the impact of cooperative learning on improving grammar skills. The research focused on two interaction modes – pair work and group work, which were compared in terms of their potential to address accuracy. The experiment was carried out in the first term of the 2020–2021 academic year (September–October). The participants included 23 thirdyear students of the Foreign Philology Faculty of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University and constituted two academic groups, with one being offered pair-work activities and the other working in small groups. The experimental study comprised three phases: pre-experiment testing, teaching, post-experiment testing. Both quantitative and qualitative methods were used. The results demonstrate the validity of the assumption about the efficacy of pair work and group work in promoting accuracy, at the same time indicating no statistically significant difference between the two modes. The presented evidence suggests that grammar instruction can clearly benefit from incorporating both pair work and group work into classroom practices, however further research might be advisable to maximize the effectiveness of these interaction patterns by refining the procedure involved and improving students’ cooperative learning skills. У статті представлено результати експериментального дослідження, спрямованого на вивчення впливу кооперативного навчання на вдосконалення граматичних навичок. Дослідження було зосереджено на двох режимах взаємодії – парній та груповій роботі, які порівнювалися з точки зору їх потенціалу для вирішення проблеми точності. Експеримент проводився у першому семестрі 2020–2021 навчального року (вересень–жовтень). У ньому взяли участь 23 студенти третього курсу факультету іноземної філології Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди, які склали дві академічні групи, одна з яких працювала в парах, а інша – в малих групах. Експериментальне дослідження складалося з трьох етапів: передекспериментальний, навчальний, післяекспериментальний. Використовувалися як кількісні, так і якісні методи. Отримані результати свідчать про обґрунтованість припущення про ефективність парної та групової роботи у формуванні точності, водночас не виявивши статистично значущої різниці між цими двома режимами. Представлені дані свідчать про те, що навчання граматики може отримати значну користь від включення як парної, так і групової роботи в навчальну практику, однак подальші дослідження можуть бути доцільними для максимізації ефективності цих моделей взаємодії шляхом вдосконалення відповідної процедури та вдосконалення навичок спільного навчання студентів.