Перегляд за Автор "Marmaza, О."
Зараз показано 1 - 2 з 2
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументManagement of teacher`s image formation in a competitive environment in the educational services market: programtargeted approach(Ljubljana School of Business, 2020-05) Marmaza, О.; Horovenko, О.The article identifies the role of image as a resource of efficiency in providing competitive advantages in market conditions; the peculiarities of the personal-professional image of the foreign language teacher as a factor of competitiveness are determined; the possibilities of application of the program-targeted approach to formation of the image of the teacher in the context of general secondary education institution are revealed; the stages and content of the joint work of the principal and the teacher during the program activity which provide business success and stress resistance lead to reduction of dependence on economic factors are determined. It is highlighted that program-target management involves the integration of goals, objectives and appropriate design steps. Program-target management of the formation of the image of a foreign language teacher implements the systemic principles of this process, promotes the effective implementation of a set of components of the image, leads to an increase in the level of professionalism, reputation, competitiveness of the teacher. У статті визначено роль іміджу як ресурсу ефективності забезпечення конкурентоспроможності в ринкових умовах; визначено особливості особистісно-професійного іміджу вчителя іноземної мови як фактор конкурентоспроможності; розкрито можливості застосування програмно-цільового підходу до формування іміджу вчителя в контексті загальної середньої освіти; визначаються етапи та зміст спільної роботи директора та викладача під час програмної діяльності, що забезпечує професійний успіх та стійкість до стресів, що призводять до зменшення залежності від економічних факторів. Підкреслюється, що програмно-цільове управління передбачає інтеграцію цілей, завдань та відповідних етапів проектування. Програмно-цільове управління формуванням іміджу вчителя іноземної мови реалізує системні принципи цього процесу, сприяє ефективному впровадженню комплексу складових іміджу, призводить до підвищення рівня професіоналізму, репутації, конкурентоспроможності вчителя. В статье определена роль имиджа как ресурса эффективности обеспечения конкурентоспособности в рыночных условиях; определены особенности личностно-профессионального имиджа учителя иностранного языка как фактоар конкурентоспособности; раскрыто возможности применения программно-целевого подхода к формированию имиджа учителя в контексте общего среднего образования; определяются этапы и содержание совместной работы директора и преподавателя во время программной деятельности, что обеспечивает профессиональный успех и стрессоустойчивость, приводит к уменьшению зависимости от экономических факторов. Подчеркивается, что программно-целевое управление предусматривает интеграцию целей, задач и соответствующих этапов проектирования. Программно-целевое управление формирования имиджа учителя иностранного языка реализует системные принципы этого процесса, способствует эффективному внедрению комплекса составляющих имиджа, приводит к повышению уровня профессионализма, репутации, конкурентоспособности учителя.
- ДокументTheoretical aspects of formation of theasher's personal and professional image(Premier Publishing s.r.o., Vienna-Prague, 2018) Marmaza, О.The present paper deals with the topical problem of formation of personal and professional image of the educational institution teacher. The different approaches to the concepts of «image», «teacher’s image», «personal image», «pro-fessional image», teacher’s personal and professional image» are analyzed. In the structure of teacher’s personal and professional image the following components are: outer (characterized by habitus, verbal, kinetic, environmental elements), inter-nal (knowledge, skills, abilities, values, teacher’s self-esteem) and personal qualities (natural qualities; those that are the result of education and upbringing; associated with life and professional experience). The image components such as motivational value, competence, activity and communication are characterized. The essence of self-presentation, which consisted in using eff ective methods and means to aff ect the audience, to convey to others the important and necessary information, to express thoughts with argumentation is revealed. Information and analytical, organizational, semantic, regulatory and correctional stages of formation of teacher’s personal and professional image are described. У даній роботі розглянуто актуальну проблему формування особистого та професійного іміджу вчителя навчального закладу. Проаналізовано різні підходи до понять «образ», «образ учителя», «особистий образ», «професійний образ», особистісний та професійний образ вчителя ». У структурі особистого та професійного образу вчителя такі компоненти: зовнішні (характеризуються габітусом, словесними, кінетичними, екологічними елементами), внутрішні (знання, вміння, навички, цінності, самооцінка вчителя) та особистісні якості (природні якості; ті, що є результатом навчання та виховання; пов'язані з життєвим та професійним досвідом). Характеризуються такі компоненти зображення, як мотиваційна цінність, компетентність, активність та спілкування. Розкрито суть самопрезентації, яка полягала у використанні ефективних методів та засобів для впливу на аудиторію, донести до інших важливу та необхідну інформацію, висловити думки з аргументацією. Описано інформаційно-аналітичний, організаційний, семантичний, регулятивний та корекційний етапи формування особистого та професійного іміджу вчителя. В данной работе рассмотрены актуальную проблему формирования личного и профессионального имиджа учителя учебного заведения. Проанализированы различные подходы к понятиям «образ», «образ учителя», «личный образ», «профессиональный образ», личностный и профессиональный образ учителя ». В структуре личного и профессионального образа учителя такие компоненты: внешние (характеризуются габитусом, словесными, кинетическими, экологическими элементами), внутренние (знания, умения, навыки, ценности, самооценка учителя) и личностные качества (природные качества, те, которые являются результатом обучения и воспитание связанные с жизненным и профессиональным опытом). Характеризуются такие компоненты изображения, как мотивационная ценность, компетентность, активность и общение. Раскрыта суть самопрезентации, которая заключалась в использовании эффективных методов и средств для воздействия на аудиторию, донести до других важную и необходимую информацию, высказать мнения по аргументацией. Описаны информационно-аналитический, организационный, семантический, регулятивный и коррекционный этапы формирования личного и профессионального имиджа учителя.