Перегляд за Автор "Kryventsova, I."
Зараз показано 1 - 2 з 2
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументDevelopment of coordination abilities of fencers aged 10–12 years living in the territory of martial law(Pedagogy of Health, 2022) Kryventsova, I.; Potop, V.; Prusik, K.; Samoilov, D.Success in sports activities is determined by various criteria, among which the level of development of coordination abilities stands out. The initial stage of training young athletes is important for the development of coordination abilities. At the same time, the martial law in the territory of residence of the athletes entails the need to ensure the safety conditions of life. Forced relocation of young athletes to safer places of residence presents coaches and parents with other training conditions. The purpose of the research is to identify opportunities for the development of special coordination abilities of young fencers aged 10–12 years in crisis situations caused by martial law. Young fencers (n=16, age – 10–12 years, Kharkiv, Ukraine) took part in the study. The participants were divided into 2 groups – the experimental group (EG, n=8) and the control group (CG, n=8). The selection of groups took place depending on the possibility of compact accommodation of at least 8 athletes in one place and the possibility of training. The groups studied three times a week for 3 hours. The control group studied according to the standard program of the fencing department of the sports school. The experimental group studied according to the author’s program. The study lasted 6 months. Parents gave their consent for their children to participate in the experiment. The extremely difficult conditions of conducting the research had a significant impact on the result. The effectiveness of the developed program for improving the level of coordination abilities of 10–12-year-old fencers has been proven. At the end of the study, positive changes occurred in both groups. It is recommended to use video media of communication to correct plans for preparing and performing tests. The focus of the training program for athletes should be focused on increasing the amount of load that can be performed at home. Ensuring safety conditions for young athletes and coaches is a mandatory condition for training. Успіх у спортивній діяльності визначається різними критеріями, серед яких виділяється рівень розвитку координаційних здібностей. Початковий етап підготовки юних спортсменів є важливим для розвитку координаційних здібностей. Водночас, воєнний стан на території проживання спортсменів тягне за собою необхідність забезпечення безпечних умов життєдіяльності. Вимушене переселення юних спортсменів у більш безпечні місця проживання ставить перед тренерами та батьками інші умови тренувань. Мета дослідження – виявити можливості розвитку спеціальних координаційних здібностей юних фехтувальників 10–12 років у кризових ситуаціях, спричинених воєнним станом. У дослідженні взяли участь юні фехтувальники (n=16, вік – 10–12 років, м. Харків, Україна). Учасники були розподілені на 2 групи – експериментальну (ЕГ, n=8) та контрольну (КГ, n=8). Відбір учасників до груп відбувався в залежності від можливості компактного розміщення не менше 8 спортсменів в одному приміщенні та можливості проведення тренувань. Групи займалися тричі на тиждень по 3 години. Контрольна група займалася за стандартною програмою відділення фехтування спортивної школи. Експериментальна група займалася за авторською програмою. Дослідження тривало 6 місяців. Батьки дали згоду на участь дітей в експерименті. Надзвичайно складні умови проведення дослідження мали значний вплив на результат. Ефективність розробленої програми підвищення рівня координаційних здібностей 10–12-річних фехтувальників доведено. Наприкінці дослідження позитивні зміни відбулися в обох групах. Рекомендовано використовувати відеозасоби комунікації для корекції планів підготовки та виконання тестів. Фокус тренувальної програми для спортсменів повинен бути спрямований на збільшення збільшення обсягу навантаження, яке можна виконувати в домашніх умовах. Забезпечення умов безпеки для юних спортсменів та тренерів є обов'язковою умовою проведення тренувань.
- ДокументSpecial abilities and qualities of young fencers aged 10–12 as criteria for success in sports(Pedagogy of Health, 2022) Klymenchenko, V.; Kryventsova, I.; Chamera, M.The success of young athletes depends on many personality characteristics and elements of the training system. The purpose of the study is to identify the most significant special abilities and qualities of young fencers aged 10–12 years old at the initial stage of training. Leading coaches and qualified fencers of sports clubs participated in the study (n=21). The participants were selected according to their rating among Ukrainian specialists, most of whom are representatives of fencing clubs in Kharkiv (Ukraine). A questionnaire containing questions about the main elements of general training of young fencers was used. The main indicators of a fencer’s general readiness are: intellectual development (knowledge, skills, abilities); physical development (anthropometric data and psychosomatics); physical qualities; technical readiness; tactical preparedness (understanding, ability, skills). The levels of significance of the specified indicators of the young fencer’s personality have been established. The most important indicators are: intellectual skills (95.23%) and skills (90.47%); development of dexterity (61.90%) and speed (42.85%); the fencer’s understanding of the purpose of performing technical techniques (71.42%). At the initial stages of training young fencers, it is recommended to pay attention to the special abilities and qualities of young fencers. This approach makes it possible to promote the success of young fencers in sports. Успіх юних спортсменів залежить від багатьох особистісних характеристик та елементів системи підготовки. Мета дослідження – виявити найбільш значущі спеціальні здібності та якості юних фехтувальників 10–12 років на початковому етапі підготовки. У дослідженні взяли участь провідні тренери та кваліфіковані фехтувальники спортивних клубів (n=21). Учасники дослідження були відібрані відповідно до їхнього рейтингу серед українських фахівців, більшість з яких є представники фехтувальних клубів Харкова (Україна). Було проведено анкетування, яке містило питання щодо основних елементів загальної підготовки юних фехтувальників. Основними показниками загальної підготовленості фехтувальника є: інтелектуальний розвиток (знання, вміння, навички, здібності); фізичний розвиток (антропометричні дані та психосоматика); фізичні якості; технічна підготовленість; тактична підготовленість (розуміння, вміння, навички). Встановлено рівні значущості зазначених показників особистості юного фехтувальника. Найбільш значущими показниками є: інтелектуальні здібності (95,23%) та вміння (90,47%); розвиток спритності (61,90%) і швидкості (42,85%); розуміння фехтувальником мети виконання технічних прийомів (71,42%). На початкових етапах підготовки юних фехтувальників рекомендується звертати увагу на спеціальні здібності і якості юних фехтувальників. Такий підхід дає можливість сприяти успіху юних фехтувальників у спорті.