Перегляд за Автор "Chernenko, S."
Зараз показано 1 - 1 з 1
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументPATTERN RECOGNITION: DESCRIPTION OF MODES OF TEACHING BOYS AGED 7 THROWING A SMALL BALL AT A VERTICAL TARGET(Товариство з обмеженою відповідальністю "ОВС", 2019) Ivashchenko, O.; Nosko, M.; Nosko, Yu.; Chernenko, S.Te study purpose was to determine the possibility of using pattern recognition methods to study the impact of physical exercises modes on teaching primary school children throwing a small ball at a vertical target. Materials and methods. Te study participants were boys aged 7 years (n = 48). Te paper relied on analysis and generalization of data of scientifc and methodological literature, general scientifc methods of theoretical level, such as analogy, analysis, synthesis, abstraction, induction, as well as general scientifc methods of empirical level: observation, testing, experiment. Results. Te efectiveness of teaching boys aged 7 “throwing a ball at a vertical target” is positively infuenced by 6-12 sets, 3 repetitions per set, rest interval of 60-180 seconds. Te focus in choosing a teaching mode is on the number of repetitions per set. Conclusions. A full factorial experiment method makes it possible to mathematically describe the process in some local area of the factorial space and to verify the regression model. Regression equations provide an opportunity to select the modes of performing for each exercise being studied. Discriminant analysis has made it possible to determine the modes of physical exercises in the process of motor skills development; to answer the question as to how signifcantly the modes of training difer by the efectiveness of motor skills development; what motor tasks most substantially infuence the diferentiation of classes; what class the object belongs to based on the values of discriminant variables. To select the most rational mode of performing exercises in the process of motor skills development in boys aged 7, the frst and second discriminant functions can be used, with a focus on the most informative variables. Мета роботи – визначити можливість використання методик розпізнання образів у вивченні впливу режимів виконання фізичних вправ на процес навчання метанню малого м’яча у вертикальну ціль школярів молодших класів. Матеріали і методи. У дослідженні прийняли участь хлопчики 7 років (n = 48). У роботі використані аналіз й узагальнення даних наукової та методичної літератури, загально-наукові методи теоретичного рівня, такі, як аналогія, аналіз, синтез, абстрагування, індукція, а також загально-наукові методи емпіричного рівня: спостереження, тестування, експеримент. Результати. На ефективність процесу навчання хлопчиків 7 років «кидку м’яча у вертикальну ціль» позитивно впливає 6–12 підходів, кількість повторень у підході 3 рази, інтервал відпочинку триває 60–180 с. Акцент у виборі режиму навчання робиться на кількості повторень у підході. Висновки. Метод повного факторного експерименту дозволяє отримати математичний опис процесу в деякій локальній області факторного простору та провести верифікацію регресійної моделі. Рівняння регресії дають можливість підбору режимів виконання для кожної вправи, яка вивчається. Дискримінантний аналіз дозволив визначити режими виконання фізичних вправ у процесі формування рухових навичок; дати відповідь на питання наскільки достовірно різняться режими роботи за результативністю формування рухових навичок; які рухові завдання найбільш суттєво впливають на розрізнення класів; до якого класу належить об’єкт на основі значень дискримінантних змінних. Для вибору найбільш раціонального режиму виконання вправ у процесі формування рухових навичок у хлопчиків 7 років може бути використана перша і друга дискримінантні функції з акцентом на найбільш інформативні змінні. Цель работы – определить возможность использования методик распознавания образов в изучении влияния режимов выполнения физических упражнений на процесс обучения метанию малого мяча в вертикальную цель школьников младших классов. Материалы и методы. В исследовании приняли участие мальчики 7 лет (n = 48). В работе использованы анализ и обобщение данных научной и методической литературы, научные методы теоретического уровня, такие, как аналогия, анализ, синтез, абстрагирование, индукция, а также научные методы эмпирического уровня: наблюдение, тестирование, эксперимент. Результаты. На эффективность процесса обучения мальчиков 7 лет «метанию мяча в вертикальную цель» положительно влияет 6-12 подходов, количество повторений в подходе 3 раза, интервал отдыха длится 60-180 с. Акцент в выборе режима обучения делается на количестве повторений в подходе. Выводы. Метод полного факторного эксперимента позволяет получить математическое описание процесса в некоторой локальной области факторного пространства и провести верификацию регрессионной модели. Уравнения регрессии дают возможность подбора режимов выполнения для каждого упражнения, которое изучается. Дискриминантный анализ позволил определить режимы выполнения физических упражнений в процессе формирования двигательных навыков; дать ответ на вопрос насколько достоверно отличаются режимы работы по результативности формирования двигательных навыков; какие двигательные задачи наиболее существенно влияют на различия классов, к какому классу принадлежит объект на основе значений дискриминантных переменных. Для выбора наиболее рационального режима выполнения упражнений в процессе формирования двигательных навыков у мальчиков 7 лет может быть использована первая и вторая дискриминантные функции с акцентом на наиболее информативные переменные.