Перегляд за Автор "Blagoy, R. R."
Зараз показано 1 - 1 з 1
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументPsychological characteristics of professional adaptation of novice teachers(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Yelchaninova, T. M.; Zhvania, T. V.; Blagoy, R. R.; Malykhina, O. E.; Zhdanyuk, L. O.Relevance of the research. The relevance of scientific analysis of the problem of adaptation of teachers in modern educational institutions during the pandemic is high, timely and necessary in the issue of development and application to this category of employees of special programs and technologies of adaptation, which would take into account all modern requirements and positive experience in the domestic and foreign field. This necessitates a previous comprehensive study of the phenomenon and the phenomena that cause it. Aim of the study: to determine the features of psychological adaptation of novice teachers, the factors of its formation, to develop recommendations for the prevention of disadaptation of a young teacher. Methods: theoretical methods: analysis, synthesis, systematization of theoretical data; empirical methods: observation, interview, testing; methods of mathematical and statistical data processing. In order to determine the features of psychological adaptation of teachers the following methods were used: questionnaire to assess the level of socio-psychological adaptation of a secondary school teacher (M. Dmitriev); a technique to assess professional disadaptation (M. Dmitriev); the method "Integral satisfaction with work" (A. Batarshev); test " Neuro-mental adaptation" (I. Gurvich). Sample of the study: 60 teachers of secondary education institutions the city of Kharkiv. Results and conclusions. The idea of socio-psychological adaptation of novice teachers has been deepened by clarifying the characteristics of differently adapted teachers. The notion of socio-psychological adaptation of teachers to professional activity has been expanded by comparing the refined characteristics of teachers' adaptation with different work experience. It was determined that the majority of teachers are divided into those with a pronounced and low level of socio-psychological adaptation. The factors of disadaptation of novice teachers have been established: emotional excitement, feeling of fatigue, violation of the sleep-wake cycle and decreased motivation for activity. The general tendency that is connected with the fact that the worse the state of mental health of the novice teacher, the worse is his adaptation to professional activity. It was found that the majority of teachers are satisfied with the work (and dissatisfied with its conditions), but among novice teachers, compared with other groups of teachers by length of experience, the highest percentage of dissatisfied teachers was revealed. A significant relationship between psychophysiological professional disadaptation and socio-psychological adaptation has been proved to be inverse and strong. The influence of socio-psychological factors on the manifestation of neuro-psychological adaptation was proved. It is proved that the length of service affects the socio-psychological and professional adaptation of teachers. A number of methodological recommendations to ensure the success of adaptation of novice teachers has been proposed. Актуальність дослідження. Актуальність наукового аналізу проблеми адаптації педагогів у сучасних навчальних закладах в період пандемії є високою, своєчасною та необхідною у питанні розробки та застосування до цієї категорії працівників спеціальних програм та технологій адаптації, які б враховували усі сучасні вимоги та позитивний досвід на вітчизняному та закордонному полі. Це обумовлює попереднє всебічне вивчення явища та феноменів, які його обумовлюють. Мета дослідження: визначити особливості психологічної адаптації педагогів-початківців, фактори її становлення, розробити рекомендації для профілактики дезадаптації молодого викладача. Методи: теоретичні методи: аналіз, узагальнення, систематизація теоретичних даних; емпіричні методи: спостереження, опитування, тестування; методи математичної і статистичної обробки даних. З метою визначення особливостей психологічної адаптації педагогів були застосовані наступні методики: опитувальник для оцінки рівня соціально-психологічної адаптації вчителя середньої школи (М. Дмитрієва); методика для оцінки професійної дезадаптації (М. Дмитрієва); методика «Інтегральна задоволеність працею» (А. Батаршева); тест «Нервово-психічна адаптація» (І. Гурвіч). Вибірка дослідження: 60 педагогів закладів середньої освіти м. Харкова. Результати і висновки. Поглиблено уявлення про соціально-психологічну адаптацію педагогів-початківців завдяки уточненню характеристики різноадаптованих педагогів. Розширено уявлення про соціально-психологічну адаптацію педагогів до професійної діяльності через порівняння уточнених характеристик адаптації педагогів з різним стажем роботи. Визначено, що більшості своїй педагоги поділяються на осіб з вираженим та з низьким рівнем соціально-психологічної адаптації. Встановлені фактори дезадаптації педагогівпочатківців: емоційні хвилювання, відчуття утоми, порушення циклу «сон-неспання» та зниження мотивації до діяльності. Відмічена загальна тенденція, яка пов’язана з тим, що чим гіршим є стан психічного здоров’я у педагога-початківця, тим гірше відбувається його адаптація до професійної діяльності. Встановлено, що більшість педагогів задоволені працею (та не задоволені її умовами), але серед педагогів-початківців, в порівнянні з іншими групами педагогів за стажем, виявлено найбільший відсоток незадоволених. Доведений значущий взаємозв'язок між психофізіологічною професійною дезадаптацією та соціально-психологічною адаптацією, який має зворотній та сильний характер. Доведений вплив соціальнопсихологічних чинників на вияв нервово-психічної адаптації. Доведено, що стаж праці впливає на соціально-психологічну та професійну адаптацію педагогів. Запропоновано низку методологічних рекомендацій для забезпечення успішності адаптації молодих педагогів.