Перегляд за Автор "Хижняк, І."
Зараз показано 1 - 1 з 1
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументМІЖУНІВЕРСИТЕТСЬКІ КОМУНІКАЦІЙНІ ЗАХОДИ ЯК СПОСІБ ФОРМУВАННЯ РЕГІОНАЛЬНОГО ДОСЛІДНИЦЬКОГО СЕРЕДОВИЩА(Державний вищий навчальний заклад «Донбаський державний педагогічний університет», 2021-04-25) Хижняк, І.; Ворожбіт-Горбатюк, В. В.У статті описано практичний досвід міжуніверситетської співпраці Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди і ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» у створенні регіонального дослідницького середовища шляхом проведення спільного комунікаційного заходу, розкрито функціональні та організаційно-процесуальні аспекти вебконференції як дієвого й ефективного способу формування єдиного науково-дослідницького середовища на регіональному рівні. Обрання формату комунікаційного заходу автори обґрунтували положеннями теорії інформаційного суспільства, теорії комунікаційних технологій, ресурсами інтеракційного підходу, що декларує усвідомлення цінності рівних прав і паритетності усіх учасників – суб’єктів комунікаційних заходів. У результатах дослідження наведено практичний матеріал, що використовувався в міжуніверситетському комунікаційному заході: складники чек-листа, пам’ятки для учасників, стендові доповіді, питання для обговорення та ін. В статье описан практический опыт межуниверситетского сотрудничества Харьковского национального педагогического университета имени Г. С. Сковороды и Донбасского государственного педагогического университета в создании региональной исследовательской среды путем проведения совместного коммуникационного мероприятия, раскрыты функциональные и организационно-процессуальные аспекты веб-конференции как действенного и эффективного способа единой научно-исследовательской среды на региональном уровне. Избрание формата коммуникационного мероприятия авторы обосновали положениями теории информационного общества, теории коммуникационных технологий, ресурсами интеракционного подхода, декларирующего осознание ценности равных прав и паритетности всех участников – субъектов коммуникационных мероприятий. В результатах исследования приведен практический материал, который использовался в межуниверситетском коммуникационном мероприятии: составляющие чек-листа, памятки для участников, стендовые доклады, вопросы для обсуждения и т.д. The article describes the practical experience of interuniversity cooperation in creating a regional research environment through a communication event. The authors substantiated the urgency of the problem with the need to reform higher pedagogical education in Ukraine in connection with the demands of society in the XXI century. The analysis of publications on scientific communication activities led the authors to the conclusion that the problem is especially relevant and urgent in the context of higher education reform. The authors note that the regional aspect of creating a research environment on the example of real educational practices of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University and SHEI “Donbas State Pedagogical University” is presented in this publication for the first time. In this regard, the purpose of the article is to reveal the functional and organizational and procedural aspects of the web conference as an effective way of forming a regional research environment. The results of the study indicate that a joint research environment is created in the constructive cooperation of all stakeholders. In view of this, the choice of the format of the communication event was made in favor of a web conference with the active participation of the PhD students. The functionality of a web conference is traditionally determined by the need for a joint meeting, a meeting when important scientific issues are discussed in real time using Internet resources. Web conferencing allows the participants to conduct online presentations, collaborate with the documents and applications, view sites, videos, files, and images synchronously. The web conference described in the article provided preliminary work of the applicants on preparation of poster reports according to the declared theme. The conclusions of the study contain the proposals for the groups of educational and scientific programs in the field of knowledge 01 Education / Pedagogy: specification of research competencies, introduction of the appropriate modules in the courses, introduction of new educational components, creation of a single regional research environment, etc