Перегляд за Автор "Хворост, М. В."
Зараз показано 1 - 2 з 2
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументРозвиток витривалості у майбутніх педагогів на заняттях з фехтування(Чернігівський національний педагогічний університет імені Т. Г. Шевченка, 2018-08-27) Кривенцова, І. В.; Клименченко, В. Г.; Хворост, М. В.У статті розглядається методика формування загальної витривалості у студентів, які займаються фехтуванням. Метою роботи є дослідження ефективності розвитку загальної витривалості у майбутніх педагогів, які займаються фізичним вихованням, засобами фехтування. У дослідженні взяли участь 30 студенток філологічного факультету. Експериментальну групу (ЕГ) склали 15 дівчат, які займались за пропонованою методикою спеціальних вправ. Контрольну групу (КГ) склали 15 дівчат, які займались в академічній групі та самостійно. Введення до освітнього процесу з фізичного виховання спеціальних фехтувальних вправ методом інтервального тренування суттєво підвищує рівень розвитку загальної витривалості. В статье рассматривается методика формирования общей выносливости у студентов, занимающихся фехтованием. Целью работы является исследование эффективности развития общей выносливости у будущих педагогов, которые занимаются физическим воспитанием, средствами фехтования. В исследовании приняли участие 30 студенток филологического факультета. Экспериментальную группу (ЭГ) составили 15 девушек, которые занимались по предлагаемой методике специальных упражнений. Контрольную группу (КГ) составили 15 девушек, которые занимались в академической группе и самостоятельно. Введение в образовательный процесс по физическому воспитанию специальных фехтовальных упражнений методом интервальной тренировки существенно повышает уровень развития общей выносливости. The article deals with the method of formation of the general endurance of students who are engaged in physical education by means of fencing. The purpose of the work is to study the effectiveness of the development of overall endurance for future teachers who are involved in fencing. The study was attended by 30 students of the Faculty of Philology of the Pedagogical University. Experimental group (EG) consisted of 15 girls who were engaged in the proposed method of special exercises. The regimen of the motor activity of the EG was 2 hours per week of academic classes and 2 hours per week in the fencing section. Control group (CG) was formed with 15 girls who studied in the academic group independently. The regimen of the motor activity of the CG was 2 hours per week of academic classes and 2 hours per week of independent performances of the proposed complexes. In the course of the experiment, all participants were offered to increase their individual performance up to 5-6 times a week. Introduction to the educational process of physical education of special fencing exercises by interval training effectively increases the level of development of overall endurance. Complex exercises consisted of 2-4 simple fencing exercises. Among them: fencing lunges, jumps, jump off the battle stand, squatting in the battle rack, and more. In order to evaluate the overall endurance, special tests "quite run 2000 meters" and 20 sit-ups in 30 seconds were used. Heart rate measurements were performed. Depending on the load during the training sessions, the students of the EG and the KG observed significantly different rates of heart rate. The work confirms that the general level of physical preparedness of students is not high. And good endurance, as physical quality, is accessible to a few, but only to those who are interested in a healthy lifestyle. Almost a decade of policy of excessive caution regarding the physical activity of schoolchildren and the exclusion of cross training from the physical education program at the school had a negative impact on its development. The technique is developed, provided that intensive physical exercises are completed at least 4 hours a week, preferably under the supervision of a teacher-trainer, is sufficiently effective.
- ДокументСУЧАСНИЙ СТАН ФІЗИЧНОЇ ПРАЦЕЗДАТНОСТІ СТУДЕНТІВ ПЕДАГОГІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ(Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, 2019) Кривенцова, І. В.; Пашкевич, С. А.; Хворост, М. В.Метою роботи є визначення та порівняння стану фізичної працездатності першокурсників профільного та гуманітарного факультетів педагогічного університету. Методологія. У дослідженні взяли участь студенти першого курсу факультетів іноземної філології (n = 40), із них: 10 хлопців; 30 дівчат та фізичного виховання і спорту (n = 20), з них: 16 хлопців; 4 дівчат. Усі студенти віком 17,2 ± 0,09 років. Учасники дали письмову згоду на участь у дослідженні. Було визначено антропометричні показники, індекс Кетле, рівень фізичної працездатності за Гарвардським степ-тестом (ІГСТ), проведено статистичний аналіз обробки отриманих результатів. Усі застосовані методики є стандартними. Наукова новизна. Проведено моніторинг сучасного стану фізичної працездатності студентів педагогічного університету, щодо визначення проблемних місць у фізичному вихованні студентів і можливості складання програми корекції недоліків. Висновки. Визначений у студентів індекс Кетле, 21,3 кг/см2, не мав суттєвої статевої різниці (р>0,05). Його значення перебували у границях норми – з низьким рівнем ризику захворювань, які пов’язані з надлишком або дефіцитом маси тіла. Доведено, що практично 60,0 % студентів показали незадовільний результат ІГСТ. Встановлено низький загальний рівень фізичної працездатності студентів, ІГСТ філологів визначився як 61,5 ± 3,8 балів у хлопців, що нижче за середній. А у дівчат цей індекс був істотно нижчим – 38,1 ± 3,4 бали (р<0,05), та оцінювався в цілому незадовільно. Студенти факультету фізичного виховання мали ІГСТ, який дорівнював 54,8 ± 8,2 балів без істотної різниці між показниками дівчат та хлопців (р>0,05). При порівнянні загальних оцінок ІГСТ між факультетами, отримано вірогідні відмінності між показниками дівчат (р<0,05). Студентки-філологи мали значно нижчу фізичну працездатність, що дозволило нам визначити групу ризику і запропонувати програму корекції. Целью работы является определение и сравнение состояния физической работоспособности первокурсников профильного и гуманитарного факультетов педагогического университета. Методология. В исследовании приняли участие студенты первого курса факультетов иностранной филологии (n = 40), из них: 10 ребят; 30 девушек и физического воспитания и спорта (n = 20), из них: 16 ребят; 4 девушек. Все студенты в возрасте 17,2 ± 0,09 лет. Участники дали письменное согласие на участие в исследовании. Было определено антропометрические показатели, индекс Кетле, уровень физической работоспособности по Гарвардским степ-тестом (ИГСТ), проведен статистический анализ обработки полученных результатов. Все применены методики являются стандартными. Научная новизна. Проведен мониторинг современного состояния физической работоспособности студентов педагогического университета, по определению проблемных мест в физическом воспитании студентов и возможности составления программы коррекции недостатков. Выводы. Определенный студентов индекс Кетле, 21,3 кг / см2, не имел существенной половой разницы (р> 0,05). Его значение находились в границах нормы - с низким уровнем риска заболеваний, связанных с избытком или дефицитом массы тела. Доказано, что практически 60,0% студентов показали неудовлетворительный результат ИГСТ. Установлен низкий общий уровень физической работоспособности студентов, ИГСТ филологов определился как 61,5 ± 3,8 баллов у ребят, что ниже среднего. А у девушек этот индекс был существенно ниже - 38,1 ± 3,4 балла (р <0,05), и оценивался в целом неудовлетворительно. Студенты факультета физического воспитания имели ИГСТ, равный 54,8 ± 8,2 баллов без существенной разницы между показателями девушек и парней (р> 0,05). При сравнении общих оценок ИГСТ между факультетами, получено достоверные различия между показателями девушек (р <0,05). Студентки-филологи имели значительно ниже физическую работоспособность, что позволило нам определить группу риска и предложить программу коррекции. Article’s purpose is to determine and compare the physical performance of the first-year students of the profile and humanities faculties of the Pedagogical University. Methodology. The study involved first-year students from the faculties of foreign philology (n = 40), including 10 boys and 30 girls; and physical education and sports (n = 20), including 16 boys and 4 girls. All students are 17.2 ± 0.09 years old. Participants gave written consent to participate in the study. Anthropometric indicators, Quetelet’s index, level of physical performance according to the Harvard step-test were determined, statistical analysis of processing of the obtained results was carried out. All the techniques used are standard. Scientific novelty. The current state of physical performance of the students of the Pedagogical University is monitored, in relation to the identification of problems in the physical education of students and the possibility of drawing up a program of correction of deficiencies. Conclusions. The Quetelet’s index, 21.3 kg/cm2, did not have a significant gender difference (p > 0.05). The Quetelet’s index of 21.3 kg/cm2 was not significant for students (p > 0.05). Its values were within the normal range – low risk of diseases associated with excess or deficiency of body weight. It is proved that almost 60.0% of students showed unsatisfactory result of Harvard step-test. A low overall level of physical performance of students was established, the Harvard step-test of philologists was determined to be 61.5 ± 3.8 points for men, which is lower than the average. And for girls, this index was significantly lower – 38.1 ± 3.4 points (p < 0.05) and was generally unsatisfactory. The students of the Faculty of Physical Education had Harvard step-test, which equaled 54.8 ± 8.2 points with no significant difference between girls and boys (p > 0.05). When comparing the overall estimates of Harvard step-test between faculties, significant differences were found between girls’ scores (p <0.05). Philology students had significantly lower physical performance, which allowed us to identify the at-risk group and offer a correction program.