Перегляд за Автор "Партола, В."
Зараз показано 1 - 2 з 2
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументВикористання методу проектів у процесі викладання інтегрованого курсу "Я досліджую світ"(Харківський національний університет радіоелектроніки, 2019) Партола, В.; Смолянюк, Н.Розкрито теоретичні складові методу проектів та розглянуто їх основні типи. Окреслено структуру проекту з інтегрованого курсу «Я досліджую світ», що реалізує природничу, соціальну та громадянську освітні галузі. Надано методичні рекомендації та зразок проекту для учнів першого класу з навчального предмету «Я досліджую світ». Раскрыто теоретические составляющие метода проектов и рассмотрены их основные типы. Очерчено структуру проекта интегрированного курса «Я исследую мир», который реализует естественную, социальную и гражданскую образовательные отрасли. Предоставлено методические рекомендации и образец проекта для учеников первого класса с учебного предмета «Я исследую мир». The theoretical components of the project method are disclosed and their main types are considered. The structure of the integrated course "I explore the world" is outlined, which implements the natural, social and civic education sectors. Guidance and an example of project for the first-grade students of primary school from the subject "I explore the world" is provided.
- ДокументНормативно-правова база забезпечення реалізації інклюзивного навчання в системі освіти України(Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, Видавничий дім «Гельветика», 2019) Дубініна, О.; Партола, В.; Смолянюк, Н.У статті проаналізовано нормативно-правову базу з питань реалізації інклюзивного навчання в України, яка є запорукою успішного його впровадження в заклади освіти країни. Встановлено, що Україна орієнтується на досвід країн Західної та Центральної Європи (Швейцарії, Фінляндії, Німеччини та інші), які мають вагомі досягнення в реалізації інклюзивного навчання. Обґрунтовано залежність нормативно-правової бази України від міжнародної, зокрема ООН. Визначено вимоги до відкриття інклюзивного класу/групи в умовах закладів освіти. Простежено відповідність порядку організації інклюзивного класу/групи закладів освіти чинній нормативно-правовій базі України, що свідчить про значні успіхи в реалізації інклюзивного навчання у державі як на законодавчому рівні, так і під час безпосередньої його реалізації. Окреслено досвід впровадження інклюзивної освіти у школах та дошкільних закладах України. Представлено статистичні дані щодо кількості інклюзивних закладів освіти та дітей, які в них навчаються. В статье проанализировано нормативно-правовую базу по вопросам реализации инклюзивного обучения в Украине, которая является залогом успешного его применения в учебные заведения страны. Установлено, что Украина ориентируется на опыт стран Западной и Центральной Европы (Швейцарии, Финляндии, Германии и другие), которые имеют значительные достижения в реализации инклюзивного обучения. Обоснованно зависимость нормативно-правовой базы Украины от международной, в частности ООН. Определены требования к открытию инклюзивного класса/группы в условиях учебных заведений. Прослежено соответствие порядка организации инклюзивного класса/группы учебных заведений действующей нормативно-правовой базе Украины, что свидетельствует о значительных успехах в реализации инклюзивного обучения в государстве как на законодательном уровне, так и во время непосредственной его реализации. Определены опыт внедрения инклюзивного образования в школах и дошкольных учреждениях Украины. Представлены статистические данные по количеству инклюзивных учебных заведений и детей, которые в них учатся. The article substantiates the relevance of the chosen theme to the requirements of modernity. In the article were analyzed the regulatory framework on implementation issues of inclusive education in Ukraine, which is the key to its successful application to educational institutions of the country (Laws of Ukraine, Decrees and Orders of the Cabinet of Ministers, Orders, Letters and Recommendations of the Ministry of Education and Science of Ukraine, report "Sustainable Development Goals: Ukraine (2016-2030) and others). It was established that Ukraine is guided by the experience of the countries of Western and Central Europe (Switzerland, Finland, Germany, and others.), which have significant achievements in the realization of inclusive education. Was substantiated the dependence of the legal and regulatory framework of Ukraine on the international, in particular, the United Nations, were specifies the documents that Ukraine has adopted in response to international ones. The procedure of procedural actions for the introduction of inclusive education was described, namely: submission of an application and other documents to an educational institution by parents of a child with special educational needs; formation of a team of psychological and pedagogical support of such a child; Planning and conducting of psychological and pedagogical and correction-development classes (services); drafting of the program of individual development of the child; selecting and equipping a room for the creation of an inclusive class/group, and a resource room. Were defined the requirements for opening an inclusive class/group in the conditions of educational institutions. The compliance of the order of the organization of the inclusive class/group of educational institutions with the current regulatory framework of Ukraine is traced, which indicates significant progress in the implementation of inclusive education in the state, both at the legislative level and in the immediate realization of it. Was determined the experience of introducing inclusive education in schools and preschool institutions of Ukraine. Were given statistical data on the number of inclusive educational institutions and children who study in these educational institutions. The dynamics of the increase of inclusive educational institutions, especially in regional centers and large cities over the past 5 years, has been noted.