Перегляд за Автор "Малишева, А. А."
Зараз показано 1 - 2 з 2
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументВиховний потенціал дружби у творчості Г. С. Сковороди(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019-12-06) Малишева, А. А.Ідея дружби, яку кожен читач може віднайти у творчості Сковороди і на сьогодні має високий виховний потенціал у молоді, шляхом прищеплення та плекання духовних цінностей, вміння прощати друзів, виховання лояльності та великодушності, критичного мислення, розсудливості, відповідальності, а також допомагають особистості побудувати адекватну Я-концепцію та підтримувати національну автентичність у добу глобалізації. Идея дружбы, которую каждый читатель может найти в творчестве Сковороды и на сегодняшний день имеет высокий воспитательный потенциал у молодежи, путем прививания и взращивания духовных ценностей, умения прощать друзей, воспитание лояльности и великодушия, критического мышления, благоразумия, ответственности, а также помогают личности построить адекватную Я-концепция и поддерживать национальную подлинность в эпоху глобализации. The idea of friendship, which every reader can find in the work of Skovoroda and today has a high educational potential among young people, by instilling and cultivating spiritual values, the ability to forgive friends, fostering loyalty and generosity, critical thinking, prudence, responsibility, and also help the personality to build adequate self-concept and maintain national authenticity in the era of globalization.
- ДокументПедагогічна спадщина В. О. Сухомлинського у сучасних соціокультурних контекстах(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2018-12-10) Малишева, А. А.У статті проводиться огляд педагогічної спадщини та висвітлюються основні погляди В. О. Сухомлинського на розумовий розвиток особистості як однієї з ланок освітнього процесу. Наводяться складові розумового розвитку: «процес мислення» інтелектуальні відносини, науковий світогляд. Аналізується творчий спадок В. О. Сухомлинського задля виявлення досвіду, який може бути адаптованим до умов сучасних соціокультурних контекстів. В статье проводится обзор педагогического наследия и освещаются основные взгляды В. А. Сухомлинского на умственное развитие личности как одного из звеньев образовательного процесса. Рассматриваются составляющие интеллектуального развития: «процесс мышления», интеллектуальные отношения, научное мировоззрение. Анализируется творческое наследие В. А. Сухомлинского для выявления опыта, который может быть адаптирован к условиям современного социокультурного контекста. Article reviewed the main views on intellectual education in V. O. Sukhomlinskу’s holistic education philosophy as intellectual personal development. Sukhomlinskу emphasize the aspect of being truly human was a development of the intellect, so that the horizons of the mindgrew ever wider, gradually encompassing the whole world and reaching into the depths of ideology/outlook space. Considered components of intellectual development: «processes of thinking», intelligent relation, scientific world. Sukhomlinsky fіrst describes each of the families his students came from and the impact of the war, and then goes on to describe a uniquely creative and therapeutic pedagogy he developed to meet the needs of the children in his care. Also Sukhomlinsky characterized of children’s thought, about the necessity of developing a child’s investigative thinking, and also about the fact that study involves work and will power, and is not just an amusement or a pleasant way of spending time. Оne of the educators with whose ideas is in harmony is Rudolph Steiner, who promoted a phenomenological approach to the instruction and education of children, more specifically: living experience, observation, description, refection, work of an investigative nature, the use of stories as a vital and graphic way of coming to know the world, and the view of a teacher as a spiritual mentor. Еducation viewed as a holistic process, and also because Sukhomlinsky ofen combines the word with a qualifer to produce expressions such as ‘moral education’, ‘aesthetic education’ and ‘intellectual education’, and the use of ‘upbringing’ in such expressions seems awkward. It was also important that learning the work of the intellects be associated with practical works which put their knowledge to use. Analyzed V. O. Sukhomlynskу’s creative heritage to identify experience, that can be adapted to the knowledge of social and cultural context.