Перегляд за Автор "Котов, М. С."
Зараз показано 1 - 2 з 2
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументРОЗВИТОК СПЕЦІАЛЬНОЇ ВИТРИВАЛОСТІ У ПОВТОРНОМУ ТРЕНУВАННІ З ВИКОРИСТАННЯМ РІЗНИХ ІНТЕРВАЛІВ ВІДПОЧИНКУ(Український державний університет імені Михайла Драгоманова, 2024-09-24) Баламутова, Н. М.; Клімакова, С. М.; Котов, М. С.Методика виховання спеціальної витривалості плавця передбачає використання великого обсягу швидкісних вправ у повторному методі тренування. При цьому багато фахівців вважають, що більш успішне підвищення рівня розвитку спеціальної витривалості досягається при чергуванні тренувальних навантажень з різною швидкістю плавання. Однак з великої кількості робіт нам зовсім не зустрілися роботи відносно пауз відпочинку між серіями в повторному тренуванні. В статті визначено вплив інтервалів відпочинку між серіями повторень у повторному тренуванні на функціональний стан спортсменів та змагальний результат. Представлено методику розвитку спеціальної витривалості плавців на базовому етапі підготовки з допомогою повторного методу тренувань. В ході дослідження були використані педагогічні спостереження; планування тренувального процесу; усне опитування тренерів і спортсменів; середні показники часу спортсменів у повторному тренуванні 8 х100 м в/с; різниця середніх показників часу долання відрізків у повторному тренуванні 8 х100 м в/с; методи математичної статистики за програмою SPSS: одновибірковий критерій Колмогорова-Смірнова; непараметричні методи - двовибірковий критерій Колмогорова- Смірнова. The methodology for developing a swimmer's specific endurance involves using a large volume of speed exercises within a repeated training method. Many experts believe that alternating training loads with varying swimming speeds leads to more successful improvement in the level of specific endurance development. However, despite a large number of studies, we did not come across any research on rest intervals between sets in repeated training. This article identifies the impact of rest intervals between sets in repeated training on athletes' functional state and competitive performance. The methodology for developing swimmers' specific endurance at the basic training stage using the repeated training method is presented. The study utilized pedagogical observations; analysis of training process planning and accounting documents; oral surveys of coaches and athletes; average time indicators of athletes in repeated training (8 x 100 m freestyle); the difference in average time indicators for covering distances in repeated training (8 x 100 m freestyle); and mathematical statistics methods using the SPSS program: Kolmogorov-Smirnov one-sample test; non-parametric methods – Kolmogorov-Smirnov two-sample test.
- ДокументРозвиток спеціальної витривалості юних плавців у повторному тренуванні з використанням різних інтервалів відпочинку(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Котов, М. С.Плавання – один з деяких видів спорту, в якому доволі часто рекордних результатів домагаються в юнацькому віці. Спортивні досягнення багато в чому залежать від рівня розвитку фізичних якостей. Істотне значення для росту результатів у плаванні має рівень розвитку спеціальної витривалості. При цьому багато фахівців [4; 6; 9; 13; 16; 18; 22] вважають, що найбільш успішнішого підвищення рівня спеціальної витривалості можна досягти при чергуванні тренувальних навантажень з різною швидкістю пересування. Однак з великої кількості робіт нам зовсім не зустрілися роботи відносно пауз відпочинку між серіями в повторному тренуванні. У методичних матеріалах з плавання відсутня єдність поглядів про побудову окремих компонентів тренувального навантаження при вихованні спеціальної витривалості юних плавців. Зокрема, це стосується тривалості інтервалів відпочинку між повторними вправами. В одному випадку рекомендується задавати постійні інтервали відпочинку, в іншому тривалість пауз визначається по відновленню частоти пульсу до 120 ударів на хвилину. Аналіз літературних джерел і узагальнення досвіду передової спортивної практики показали, що питання про вплив тренувального навантаження з різною побудовою інтервалів відпочинку на рівень розвитку спеціальної витривалості юних плавців залишається слабо вивченим. Методика виховання спеціальної витривалості плавця передбачає використання великого обсягу швидкісних вправ у повторному методі тренування. При цьому багато фахівців вважають, що більш успішне підвищення рівня розвитку спеціальної витривалості досягається при чергуванні тренувальних навантажень з різною швидкістю плавання. Однак, найчастіше рекомендації даються в загальному виді і не вказуються конкретні величини обсягів тренувальної роботи різної інтенсивності. Тим самим, питання впливу повторних навантажень, виконаних з різною швидкістю плавання і різних інтервалів відпочинку між повтореннями, на динаміку розвитку спеціальної витривалості юних плавців фактично мало вивчене і дотепер не одержало наукового обґрунтування. Тому актуальність даної теми не викликає ніякого сумніву, є своєчасною і актуальною. Мета: Визначення ефективності підвищення рівня розвитку спеціальної витривалості в юних плавців з урахуванням інтервалів відпочинку між повтореннями і серіями. Матеріал і методи. Дослідження проводилось протягом року з жовтня 2023 р. по жовтень 2024 р. і було умовно розділено на 3 етапи В ньому прийняли участь 8 тренерів і 20 спортсменів 11-13 років спортивна класифікація ІІ-ІІІ розряд. Дослідження проводилося в спортивному плавальному комплексі «ХДПУ» м. Харкова, тривалістю 10 тренувальних тижнів. На першому етапі (жовтень 2023 року - лютий 2024 року) проводилося вивчення і теоретичний аналіз науково-методичної літератури, формування мети дослідження, складання експериментальної програми, розробка методики тренувань. На другому етапі (березень 2024 року – травень 2023 року) експериментальна перевірка дослідження ефективності виховання і розвитку спеціальної витривалості у плавців при різних паузах відпочинку в повторному тренуванні. На ІІІ етапі (липень – жовтень 2024 року) проводилась статистична обробка отриманих даних. Методи дослідження: теоретичний аналіз та узагальнення науково-методичної літератури; педагогічні спостереження; педагогічний експеримент в умовах спортивного тренування, статистична обробка отриманих даних: середні показники часу спортсменів дослідницької і контрольної груп у повторному тренуванні 8 х100 м в/с; різниця середніх показників часу долання дослідницької і контрольної груп у повторному тренуванні 8 х100 м в/с; оцінка функціонального стану серцево-судинної системи за показниками частоти серцевих скорочень (ЧСС) методи математичної статистики за програмою SPSS: одновибірковий критерій Колмогорова-Смірнова визначення на нормальний розподіл дослідницької та контрольної груп; непараметричні методи - двовибірковий критерій Колмогорова-Смірнова на визначення змін, що відбулися протягом дослідження та впливу запропонованої методики тренувань. Результати. Пепевірка дослідницької та контрольної груп на нормальний розподіл показала, що групи за результатами не відповідають нормальному розподілу, оскільки t > 0,005 і дорівнює 0,200. Відмінності в даних групах не є достовірними. Тому при подальшій обробці даних нами були використані непараметричні методи дослідження. Тестування на початку дослідження показало, що спортсмени, як дослідницької, так і контрольної групи мали приблизно однакову різницю між першим і восьмим повторенням, від 3,5 до 6.4 с. Стабільність проходження повторних відрізків дистанції спортсменами контрольної групи була трохи гірша ніж у дослідницькій групі. Тестування після на 8 тижні дослідження показало, що спортсмени дослідницької групи значно поліпшили час проходження кожного з відрізків дистанції зокрема між першим і восьмим. Цей час різниці склав: у дослідницькій групі від 2.2 с до 3.9 с, в той час, як спортсмени контрольної групи мали різницю від 3.7 с до 5.8 с. Порівняння змін показників тестування які відбулися у дослідницькій та контрольній групі протягом дослідження проводилося за допомогою «Двовибіркового критерію Колмогорова-Смірнова». Зміни у контрольній групі між тестуваннями на початку дослідження і в кінці практично не відбулися, про що свідчать показники рівня значущості Р > 0,005. Значимість Монте-Карло (двостороння) варіюється на відрізках тесту у показниках від P = 0,366 до 0,000. А от у групі, що досліджували спостерігалась суттєва різниця між тестуванням на початку та в кінці дослідження, показники рівня значущості Р < 0,005. Значимість Монте-Карло (двостороння) за всіма відрізками тесту дорівнює P = 0,000. За результатами змагань всі спортсмени дослідницької групи покращили свої результати, а спортсмени контрольної групи показали різні результати: 3 спортсмени покращили результат; 3 спортсмени показали майже такий же результат, як і на початку дослідження; 4 спортсмени погіршили свій попередній результат. Дослідивши різницю часу між змаганнями до дослідження і після було визначено середній час різниці результатів і середні показники покращення результатів дослідницької і контрольної груп, які дорівнюють у контрольній групі 0.26 с, а у дослідницької групи 0.317 с. Висновки. Тренувальне навантаження, при якому чергування вправ і відпочинку визначаються по динаміці частоти серцевих скорочень, сприяє ефективному підвищенню рівня розвитку спеціальної і силової витривалості, а також росту спортивних результатів у юних плавців. Запропонована методика виявилась ефективною для підвищення рівня розвитку спеціальної витривалості плавців на базовому етапі підготовки. Swimming is one of the few sports where record-breaking results are often achieved at a young age. Athletic achievements largely depend on the level of physical development. Special endurance plays a significant role in the improvement of swimming performance. Many specialists [4; 6; 9; 13; 16; 18; 22] believe that alternating training loads with varying speeds is the most effective way to enhance special endurance. However, despite the vast number of studies, none specifically address rest intervals between sets in repeated training sessions. Methodological materials on swimming lack consensus on the structure of training components when developing special endurance in young swimmers, particularly regarding the duration of rest intervals between exercises. Some recommend fixed rest intervals, while others suggest rest duration should be based on heart rate recovery to 120 beats per minute. An analysis of literature and best practices indicates that the impact of different rest interval structures on the development of special endurance in young swimmers remains understudied. The methodology for developing a swimmer’s special endurance involves a large volume of speed exercises in repeated training sessions, with alternating training loads at different swimming speeds believed to be more effective. However, recommendations often lack specific values for training loads of varying intensities. Thus, the impact of repeated loads with varying speeds and rest intervals on the development of special endurance in young swimmers remains largely unexplored and scientifically unsubstantiated. This topic's relevance is clear and timely. Objective: To determine the effectiveness of improving the level of special endurance development in young swimmers, taking into account the rest intervals between repetitions and sets. Materials and Methods: The study was conducted over one year (October 2023 to October 2024) and was divided into three phases. It involved 8 coaches and 20 athletes aged 11-13 with sports classification II-III. The research took place at the Kharkiv State Pedagogical University’s swimming complex over 10 training weeks. The first phase (October 2023 to February 2024) involved a theoretical analysis of literature, goal setting, and experimental program development. The second phase (March 2024 to May 2024) focused on experimental testing of the special endurance training method using different rest intervals. The third phase (July to October 2024) involved statistical processing of the collected data. Research Methods: Theoretical analysis of literature, pedagogical observations, pedagogical experiment under training conditions, statistical data analysis: average swimming times in 8x100m freestyle sets; comparison of time differences in repeated sets between the research and control groups; statistical methods using SPSS software (Kolmogorov-Smirnov test, non-parametric methods). Results: The research and control groups were tested for normal distribution, with results showing no significant differences between groups (t > 0.005, p = 0.200). Non-parametric methods were used for further data analysis. Initial testing showed similar time differences between the first and eighth repetitions (3.5 to 6.4 seconds). After 8 weeks of training, the research group showed significant improvement, reducing the time difference to 2.2 to 3.9 seconds, compared to the control group’s 3.7 to 5.8 seconds. Statistical analysis showed that the proposed methodology led to significant improvements in the research group (p < 0.005), while changes in the control group were minimal (p > 0.005). Conclusions: Training loads alternating rest and exercises based on heart rate dynamics effectively improve special and strength endurance and boost competitive results in young swimmers. The proposed method was found effective in developing special endurance at the foundational training stage.