Перегляд за Автор "Желанов, Д. В."
Зараз показано 1 - 4 з 4
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументОсновні вектори європеїзації сучасної вищої освіти в Україні(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Желанов, Д. В.Актуальність поданої статті полягає в необхідності й доцільності визначення базових напрямів європеїзації сучасної вищої освіти в Україні, що зумовлюються об’єктивними чинниками, пов’язаними з глобалізацією та євроінтеграцією всіх сфер сучасного суспільства, й які задекларовані в низці міжнародних документів щодо стратегічних напрямів європейської політики у галузі вищої освіти, що суттєво впливають на розвиток вищої освіти в Україні. Метою статті є аналіз сучасних напрямів європеїзації вітчизняної вищої освіти. Використано комплекс методів дослідження, а саме: аналіз, синтез, порівняння, узагальнення для вивчення, зіставлення й узагальнення наукових та нормативних джерел із метою розгляду основних векторів європеїзації української вищої освіти. Розкрито конвергенцію ключових показників, які визначають вектори та сутність розвитку національної вищої освіти з європейськими показниками. З’ясовано, що такими показниками виступають ключові компетентності, зафіксовані в оновленій редакції ключових компетентностей для навчання впродовж життя та Рамці цифрової компетентності для громадян України (2021 р), що була розроблена на основі європейської концептуально-еталонної моделі цифрової компетентності для громадян, що містить чотири виміри: 1) сфери компетентностей; 2) назви і дескриптори компетентностей; 3) рівні володіння компетентностями; 4) знання, вміння, навички, що містить кожна компетентність. Висвітлено сучасні підходи до трактування якості вищої освіти як критерію європеїзації змісту вищої освіти, що акцентовані на аксіологічних аспектах вищої освіти, на зростанні свідомого ставлення до здобуття якісної освіти як базової європейської цінності у контексті культури якості вищої освіти. Розкрито студентоцентровані орієнтири та ціннісну спрямованість як перспективні напрямами європеїзації української вищої освіти, що базуються на турботі про студентів, повазі до їх самобутності, принципі академічної культури, врахуванні індивідуальних якостей студента у межах побудови його індивідуальної освітньої траєкторії, набутті здобувачами вищої освіти певних конкурентних переваг, партнерській взаємодія зі студентами. The relevance of this article lies in the necessity and expediency of determining the basic directions of Europeanization of modern higher education in Ukraine, due to objective factors associated with globalization and European integration of all spheres of modern society and which are declared in a number of international documents on strategic directions of European policy in the field of higher education, which have essential influence on the development of higher education in Ukraine. The purpose of the article is to analyze the directions of Europeanization of the domestic education. A complex of research methods was used, namely: analysis, synthesis, comparison, generalization for the study, comparison and generalization of scientific and regulatory sources in order to consider the main vectors of Europeanization of the Ukrainian higher education. The convergence of key indicators that determine the vectors and essence of the development of the national higher education with European indicators has been disclosed. It has been found out that such indicators are the key competencies recorded in the updated edition of key competencies for lifelong learning and the Digital Competence Framework for Citizens of Ukraine (2021), which was developed on the basis of the European conceptual reference model of digital competence for citizens, containing four measurements: 1) areas of competence 2) names and descriptors of competencies; 3) the level of competence proficiency; 4) knowledge, abilities, skills contained in each competence. Modern approaches to the interpretation of the quality of higher education as a criterion for the Europeanization of the content of higher education have been highlighted, they are focused on the axiological aspects of higher education, on the growth of a conscious attitude towards obtaining quality education as a basic European value in the context of the culture of quality in higher education. The student-centered orientation and value-based orientation have been disclosed as promising directions of Europeanization of the Ukrainian higher education, based on care for students, respect for their identity, theoretical culture, taking into account the individual qualities of a student within the framework of his individual educational trajectory, certain competitive advantages acquired by applicants for higher education, partner interaction with students.
- ДокументСУТНІСТЬ ФЕНОМЕНУ «ЦІННІСТЬ» У КОНТЕКСТІ МІЖДИСЦИПЛІНАРНОЇ МЕТОДОЛОГІЇ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2018-04-10) Желанов, Д. В.У поданих тезах розкрито сутність феномену цінностей у форматі міждисциплінарної методології. Представлено аналіз цінностей відповідно до феноменології аксіології як ціннісний ґрунт соціального життя. Розкрито психологічне трактування цінностей особистості у межах концепції дослідження цінностей М. Рокіча, смислової теорії Д. Леонтьєва. Висвітлено педагогічне тлумачення цінностей у форматі педагогічної аксіології. The essence of the phenomenon of values in the format of the interdisciplinary methodology has been revealed in the paper. The analysis of values according to the phenomenology of axiology as a valuable ground of social life has been presented. The psychological interpretation of values within the framework of M. Rokich’s concept of studying the values and D. Leontiev’s semantic theory has been revealed. The pedagogical interpretation of values in the format of pedagogical axiology has been highlighted.
- ДокументТенденції розвитку вищої освіти в Норвегії(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020) Желанов, Д. В.Актуальність поданої статті полягає в необхідності й доцільності вивчення зарубіжного досвіду організації та функціонування систем освіти певних країн в умовах глобалізації та інтеграції сучасного освітнього простору та ризиків, пов’язаних з ними. У цьому сенсі викликає науковий і практичний інтерес система вищої освіти Норвегії, як однієї з найбільш розвинутих скандинавських країн, що є «соціальною державою», яка побудувала «суспільство добробуту» з пріоритетом освіти як інституції. Метою статті є вивчення тенденцій розвитку вищої освіти в Норвегії. Використано комплекс методів дослідження, а саме: аналіз, синтез, порівняння, узагальнення для вивчення, зіставлення й узагальнення наукових та нормативних джерел з метою визначення особливостей та тенденцій вищої освіти в Норвегії. Розкрито сутність освітньої політики Норвегії, а саме: пріоритетність освіти в структурі соціально-економічних інституцій; егалітарність освіти; акцент на педагогічній освіті; забезпечення рівності освітніх можливостей норвежців. Розкрито базові тенденції розвитку вищої освіти в Норвегії: впровадження антиринкової моделі, що передбачає блокування ринкових відносин у сфері освіти й повну відповідальність держави за організацію та фінансування вищої освіти; відсутність у вищій освіті приватного сектору, як засобу її комерціалізації; поєднання глобального та національного в норвезькому освітньому просторі; плідний зв’язок вищої освіти й ринку праці, що дозволяє ефективно вирішувати актуальну для країни проблему зайнятості населення; реалізація «освіти впродовж життя», де ключову позицію займає вища освіта, якій передують «просунуті школи» або коледжі, а наступною виступає освіта дорослих; участь системи вищої освіти Норвегії в реалізації інноваційної політики держави, що передбачає передачу технологій, створених в університетах, промисловим підприємствам з метою їх практичного впровадження. Висвітлено можливості імплементації позитивного досвіду вищої освіти Норвегії в Україні у процесі усунення проблем та ризиків сучасної вищої освіти, з урахуванням реалій світових та євроінтеграційних процесів, а також інтернаціоналізації освіти. The relevance of this article lies in the necessity and expediency of studying foreign experience of organizing and functioning of the education systems of specific countries in the context of globalization and integration of the modern educational space, and the risks associated with them. In this sense, the higher education system of Norway, one of the most developed Scandinavian countries, is of scientific and practical interest. The purpose of the article is to study the trends in the development of higher education in Norway. A set of research methods has been used, namely analysis, synthesis, comparison, generalization of scientific and regulatory sources. The essence of the educational policy of Norway has been revealed, namely the priority of education in the structure of socio-economic institutions; egalitarianism of education; emphasis on pedagogical education; ensuring equal educational opportunities for the Norwegians. The basic trends in the development of higher education in Norway have been revealed: the introduction of an anti-market model providing for the blocking of market relations in the field of education; the absence of private sector in higher education as a means of its commercialization; a combination of the global and national aspects in the Norwegian educational space; a fruitful connection of higher education and the labour market which allows efficient solving of the urgent problem of employment for the country’s population; the implementation of «education throughout life» where the key position is occupied by higher education preceded by «advanced schools» or colleges, and the next is adult education; participation of the Norwegian higher education system in the implementation of the state innovation policy. The possibilities of implementing positive experience of higher education of Norway in Ukraine in the process of eliminating the problems and risks of modern higher education have been highlighted, taking into account the realities of global and European integration processes, as well as the internationalization of education.
- ДокументЦіннісний компонент змісту університетської освіти в Норвегії та в Україні: порівняльний аналіз(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Желанов, Д. В.Дисертація є компаративно-педагогічним дослідженням ціннісного компонента змісту університетської освіти в Норвегії та Україні. Порівняння соціально-економічних передумов розвитку вищої освіти в Україні і Норвегії, уможливлюють висновок, що спільним для обох країн є європейський вектор розвитку українського й норвезького суспільства, що є підставою ціннісних основ змісту вищої освіти. При цьому різним є формат економічних і соціальних передумов розвитку вищої освіти в Норвегії та в Україні. Практичне значення одержаних результатів полягає в обґрунтуванні на засадах компаративного аналізу доцільності імплементації норвезького досвіду у практику роботи вітчизняної вищої школи. Текст дисертації, отримані дослідницькі результати можуть бути використані науковцями у порівняльно-педагогічних студіях, для розроблення у закладах вищої освіти змісту освітніх, освітньо-наукових програм, робочих програм дисциплін «Педагогіка», «Педагогіка вищої школи», «Порівняльна педагогіка», «Компаративістика у сфері освіти», «Технології вищої освіти в зарубіжних країнах» тощо, для вдосконалення професійної компетентності і професійного розвитку викладачів закладів вищої освіти. The relevance of the research problem is due to the needs of society in updating the system of domestic higher education in the direction of compliance with modern socio-economic challenges and European benchmarks. The comparison of the socio-economic prerequisites for the development of higher education in Ukraine and Norway makes it possible to conclude that the European vector of development of the Ukrainian and Norwegian society is common for both countries, which is the basis of the value foundations of the content of higher education. At the same time, the format of economic and social prerequisites for the development of higher education in Norway and Ukraine is different. The practical significance of the obtained results lies in the substantiation of the feasibility of implementing the Norwegian experience in the practice of domestic higher education based on a comparative analysis. The text of the thesis and the obtained research results can be used by scientists in comparative pedagogical studies to develop at higher education institutions the content of educational, educational and scientific programs, work programs of disciplines “Pedagogy”, “Higher School Pedagogy”, “Comparative Pedagogy”, “Comparative Studies in the field of education”, “Technologies of higher education in foreign countries” for improvement of teachers’ professional competence and professional development at higher education institutions.