Перегляд за Автор "Дрожик, Л."
Зараз показано 1 - 2 з 2
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументЕрготерапія як засіб побутової адаптації та розвитку вищих психічних функцій дитини(Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Альянт, 2021-03-18) Луценко, О.; Казачінер, О.; Дрожик, Л.Основну увагу в роботі акцентовано на ерготерапію. Ерготерапія як галузь реабілітації набуває все більшої популярності. Така цікавість до цого напрямку зумовлена тим, що ерготерапія розширює можливості соціалізації дитини, дає змогу оволодіти як побутовими, так і професійними навичками. Комплекс ерготерапевтичних заходів базується на врахуванні наявних функціональних можливостей організму дитини та розвитку можливих компенсаторних навичок при неможливості розвинути або відновити фізіологічні рухи. Основное внимание в работе акцентировано на эрготерапию. Эрготерапия как отрасль реабилитации приобретает все большую популярность. Такой интерес к этому направлению обусловлен тем, что эрготерапия расширяет возможности социализации ребенка, позволяет овладеть как бытовыми, так и профессиональными навыками. Комплекс эрготерапевтических мероприятий основан на учете имеющихся функциональных возможностей организма ребенка и развитии возможных компенсаторных навыков при невозможности развить или восстановить физиологические движения. The main focus of the work is on occupational therapy. Occupational therapy as a branch of rehabilitation is becoming increasingly popular. Such interest in this area is due to the fact that occupational therapy expands the opportunities for socialization of the child, allows you to master both domestic and professional skills. The set of occupational therapy measures is based on taking into account the available functional capabilities of the child's body and the development of possible compensatory skills when it is impossible to develop or restore physiological movements.
- ДокументОрганізація інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами(Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2021) Дрожик, Л.; Щербак, І.У статті представлено психолого-педагогічні умови організації інклюзивного навчання дітей дошкільного віку з особливими освітніми потребами. Зазначено, що соціалізація і розвиток дітей такої категорії в умовах інклюзивного навчання будуть ефективнішими, якщо вихователі будуть дотримуватися таких психолого-педагогічних умов, як створення інклюзивного освітнього середовища і оптимізація міжособистісних відносин у дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивних групах закладу дошкільної освіти засобами гри. В статье представлены психолого-педагогические условия организации инклюзивной учебы детей дошкольного возраста с особенными образовательными потребностями. Отмечено, что социализация и развитие детей такой категории в условиях инклюзивной учебы будут эффективнее, если воспитатели будут придерживаться таких психолого-педагогических условий, как создание инклюзивно образовательной среды и оптимизация межличностных отношений у детей с особенными образовательными потребностями в инклюзивных группах заведения дошкольного образования средствами игры. It is noted in the article that inclusive education today can be considered one of the priorities of the state educational policy of Ukraine, which allows children with special educational needs to study together with their healthy peers, which effectively influences the level of their socialization. Psychological and pedagogical conditions for the organization of inclusive education for preschool children with special educational needs are presented. It is established that the socialization and development of preschool children with special educational needs in inclusive education will be more effective if teachers adhere to such psychological and pedagogical conditions as creating an inclusive educational environment and optimizing interpersonal relationships for children with special educational needs in inclusive groups of preschool education by means of games. It is determined that an inclusive educational environment provides a universal design in the field of education, namely the design of environmental subjects, educational programs and services. It is revealed that one of the components of the organization of an inclusive environment is the use of pedagogical technologies that contribute to the individualization of the educational process, which allows to form a psychological climate favorable to the education for children with special educational needs. Emphasis is placed on the implementation of a person-centered approach in the educational process; on the use of differentiated learning, which involves the development of tasks differentiated by the level of complexity and other criteria, which stimulates the desire of children for further educational activities and increases their self-esteem. An atttention is paid to cooperative learning, which allows children with special educational needs to achieve great success in learning. The emphasis is placed on optimizing interpersonal relationships for children with special educational needs in inclusive groups of preschool education through play, because in the processes that take place during most games, children are somehow forced to build communication with each other, which in turn affects the child’s socialization.