Перегляд за Автор "Донець, І. О."
Зараз показано 1 - 3 з 3
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументВДОСКОНАЛЕННЯ МЕТОДИКИ ФУНКЦІОНАЛЬНОЇ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ СТУДЕНТІВ НА ЗАНЯТТЯХ В СЕКЦІЇ ФЕХТУВАННЯ(Вид-во Чернігів. нац. пед. ун-ту, 2016) Кривенцова, І. В.; Клименченко, В. Г.; Донець, І. О.Метою роботи є розробка та перевірка комплексів високої інтенсивності щодо підвищення функціональних можливостей організму. В дослідженні, яке тривало 6 місяців, оцінено 18 студенток основної медичної групи, 3 курсу гуманітарного факультету педагогічного вишу. Запропоновані комплекси спеціальних та фехтувальних вправ високої інтенсивності. Проведене дослідження, за даними ЧСС студентів до виконання навантажень, відразу після, через 5 та 10 хвилин відпочинку, доводить, що комплекс є ефективним для розвитку функціональної фізичної підготовки. Вправи тільки для студентів основної медичної групи. Целью работы является разработка и проверка комплексов высокой интенсивности по повышению функциональных возможностей организма. В исследовании, которое длилось 6 месяцев, оценено 18 студенток основной медицинской группы, 3 курса гуманитарного факультета педагогического вуза. Предложенные комплексы и специальных фехтовальных упражнений высокой интенсивности. Проведенное исследование, по данным ЧСС студентов к выполнению нагрузок, сразу после, через 5 и 10 минут отдыха, доказывает, что комплекс является эффективным для развития функциональной физической подготовки. Упражнения только для студентов основной медицинской группы. The aim of the study is to develop, test and verify the effectiveness of a special high intensity set of improvement of the functionality of the student body. The experiment lasted for 6 months. It was attended by female students of the 3rd year of high school teachers from Faculty of Humanities. During the study we have estimated measurements of pulse of 18 students of basic medical group. The complex of special fencing and high-intensity exercise are proposed. Heart rate measured before exercise, just after it, after 5 and 10 minutes of rest after the tasks. The study results demonstrate that the proposed set of special fencing exercises are effective for the positive dynamics of functional training of all the students. The objectives of improvement and figure correction successfully solved during exercise in the aerobic mode. Students who don't have health abnormalities, primarily on the part of the cardiovascular system, can do the job with more tension. The results of our study showed that after doing 7-8 rounds and special fencing exercises with maximum intensity performance, heart rate increases, which adequately respond to the load. At the beginning of the experiment, after 5 and 10 minutes of the rest, heart rate figures are down, but cannot be restored to the original level. At the same time at the end of the experiment we observe the effect of fitness of the organism, the recovery is much more faster. Generally the basic health state of all the students became much better, no harmful influences were noticed. Exercises are of very high intensity but were conceived by all the students as enjoyable and not difficult. Such training was highly appreciated and had very good attendance. Warning: exercises may beperformed only by the students of basic medical group in good health.
- ДокументДо питання важливості діяльності дитячо-юнацьких спортивних шкіл у системі позашкільної освіти(Гомельський державний університет імені Ф. Скорини, 2017-10-05) Міненок, А. О.; Донець, І. О.; Ващенко, Л. І.; Кривенцова, І. В.У статті проаналізовані ролі сучасних ДЮСШ в подоланні кризових явищ, які відбуваються в середовищі учнівської молоді. Автор вважає, що в процесі занять у навчально-тренувальних групах дитячо-юнацьких спортивних шкіл повинні вирішуватися наступні завдання: виховні, освітні, розвиваючі та оздоровчі, формування мотиваційно-ціннісного ставлення до виховання фізичних якостей, установки на здоровий стиль життя, фізичне самовдосконалення і самовиховання, потреби в регулярних заняттях фізичними вправами і конкретним видом спорту. В статье проанализированны роли современных ДЮСШ в преодолении кризисных явлений, которые происходят в среде учащейся молодежи. Автор полагает, что в процессе занятий в учебно-тренировочных группах детско-юношеских спортивных школ должны решаться следующие задачи : воспитательные, образовательные, развивающие и оздоровительные, формирование мотивационно-ценностного отношения к воспитанию физических качеств, установки на здоровый стиль жизни, физическое самосовершенствование и самовоспитание, потребности в регулярных занятиях физическими упражнениями и конкретным видом спорта. The article analyzes the role of modern youth schools in overcoming the crisis phenomena that occur among young students. The author believes that in the process of training in educational and training groups of youth sports schools should be addressed the following tasks: educational, educational, developmental and health-improving, the formation of a motivational and axiological attitude to the education of physical qualities, installation on a healthy lifestyle, physical self-improvement and self-education, the need for regular exercise and a particular sport.
- ДокументСформованість рівня культури здоров’я у студентів 3 курсу ВПНЗ(Чернігівський національний педагогічний університет імені Т. Г. Шевченка, 2017-08-22) Петрюк, О. В.; Іванов, О. В.; Донець, І. О.Мета дослідження: визначення рівня готовності студентів педагогічного вузу до просвітницької роботи у сфері культури здоров’я. Основні завдання: провести аналіз літератури; дослідити рівень культури здоров’я студентів. Дослідження проводилося зі студентами 3 курсу, в кількості 207 студентів. Результати анкетування показали, що у студентів нечітко сформована культура здоров’я. На це вказують не дотримання студентами ЗСЖ, малоактивний спосіб життя та неготовність змінювати свої звички в сторону ЗСЖ та бережливого ставлення до природи. Висновки. Рівень культури здоров’я у сучасного студента педагогічного ВНЗ надто низькій. Встановлено, що лише 2.8% студентів мають чітке уявлення про стратегію виховання культури здоров’я у дітей та лише 11.9% готові власним прикладом прищеплювати їм здоровий спосіб життя. Цель исследования: определение уровня готовности студентов педагогического вуза к просветительской работе в сфере культуры здоровья. Основные задачи: провести анализ литературы; исследовать уровень культуры здоровья студентов. Исследование проводилось со студентами 3 курса, в количестве 207 студентов. Результаты анкетирования показали, что у студентов нечетко сформирована культура здоровья. На это указывают не соблюдение студентами ЗОЖ, малоактивный образ жизни и неготовность менять свои привычки в сторону ЗОЖ и бережного отношения к природе. Выводы. Уровень культуры здоровья у современного студента педагогического вуза слишком низкий. Установлено, что только 2.8% студентов имеют четкое представление о стратегии воспитания культуры здоровья у детей и только 11.9% готовы собственным примером прививать им здоровый образ жизни. The purpose of our research is to determine the level of readiness of the pedagogical university`s students to educational work in the field of culture of health. The main tasks are: to conduct an analysis of scientific literature; to find out the level of students’ health culture; to identify patterns between the level of students` knowledge and their readiness to educate in the field of health culture. The next methods of the research were chosen for solving these tasks: theoretical analysis and generalization of literary sources, questionnaires, pedagogical conversations and mathematical processing of the research results. The research was conducted on the basis of the Kharkiv National Pedagogical University named after G.S. Skovoroda with students of the 3rd courses of humanitarian faculties, in account of 207 students. The questionnaire had 15 questions to determine the level of health culture at a modern student. The questions in the questionnaire were conventionally divided into three blocks: the question of the level of personal attitude to the healthy lifestyle (HL) and its following, the attitude to physical activity and the level of responsibility towards the environment. Answers were evaluated on a five-point scale. Results. The results of the analysis of the questionnaire information allowed us to state that the students’ culture of health isn’t formed well. This is indicated by very low rates of responses of the formation of their own HL criteria, a large number of students with bad habits, low level of self physical activity, and students’ unreadiness to change their habits to HL and to careful attitude towards environment. Although the majority of respondents think that it is necessary. All these indicators show us a low level of understanding the need of HL of modern youth. Conclusions. The research allows us to state that the level of health culture in a modern student of a pedagogical institution is too low. This is what highlights the results of the questionnaire. Among respondents, the high percentage was made by those who have bad habits, and very low percentage of those who have their own criteria of healthy lifestyle. Also, although most students answered that physical activity is useful for the growing up a healthy young generation, they do not consider it necessary to broadcast it in relation to themselves. It was found that only 2.8% of students have a clear idea of the strategy of upbringing children’s health culture and only 11.9% are ready to instill a healthy lifestyle with their own example.