Перегляд за Автор "Гузенко, Н. О."
Зараз показано 1 - 3 з 3
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументЗАСТОСУВАННЯ ВИХОВНИХ СИТУАЦІЙ У ПРОЦЕСІ ФОРМУВАННЯ ДОСВІДУ МОРАЛЬНОЇ ПОВЕДІНКИ СТАРШИХ ПІДЛІТКІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019-12-12) Гузенко, Н. О.; Попов, В. Д.Авторами запропоновано комплекс виховних ситуацій, які пройшли експериментальну апробацію і довели свою ефективність для формування морального досвіду старших підлітків (ситуації морального вибору, ситуації конфліктостворювальні з моральними колізіями; допомоги й взаємодопомоги та ін.). Розкрито вимоги і методику застосування вказаних ситуацій. The authors have suggested a set of educational situations that were pilot-tested and proved their effectiveness for forming the moral experience of senior adolescents. These situations are the situations of moral choice, situations of conflict with moral collisions, situations of assistance and mutual assistance, etc. The requirements and methods of applying these situations have been revealed.
- ДокументПЕДАГОГІЧНІ ІДЕЇ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО У ВИХОВАННІ МОРАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ПІДЛІТКІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019-09-27) Гузенко, Н. О.У статті, спираючись на педагогічну спадщину В. О. Сухомлинського, виділено наступні педагогічні ідеї виховання моральної відповідальності у підлітків: включення підлітків як суб‟єктів моральної діяльності в соціальнозначущу діяльність; організація суб‟єктивного досвіду підлітка на основі його самостійної активної діяльності; високий рівень професійної компетенції педагога. Моральну відповідальність розглядаємо як свідому, контрольовану спрямованість людини на вчинки, що узгоджуються з нормами моралі, і готовність до осуду громадської думки, якщо вони (вчинки) виявляться такими, що суперечать цим нормам. In the article, based on the pedagogical heritage of V. O. Sukhomlinsky, the following pedagogical ideas of moral responsibility education in adolescents are highlighted: inclusion of adolescents as subjects of moral activity in socially significant activity; organization of the subjective experience of the teenager on the basis of his independent active activity; high level of professional competence of the teacher. We regard moral responsibility as the conscious, controlled orientation of a person to acts that conform to the norms of morality, and a willingness to condemn public opinion if they (actions) prove to be contrary to these norms.
- ДокументПрофілактика булінгу в контексті формування досвіду моральної поведінки старших підлітків(Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій; видавничий дім "Гельветика", 2021-07-26) Костікова, І. І.; Гузенко, Н. О.Статтю присвячено пошуку шляхів формування гуманістичних ціннісних орієнтацій старших підлітків, основ їх моральних уподобань у школі, зумовлених новою гуманістичною парадигмою освіти для профілактики булінгу. Мета статті – окреслити шляхи формування досвіду моральної поведінки старших підлітків для профілактики булінгу. У роботі стверджується, що відсутність системи моральних знань, що лежать в основі переконань і мотивів поведінки, призводить до деформації поведінки старших підлітків, сприяє виявам булінгу. У дослідженні визначається, що різноманітні ігри та ігрові вправи педагогічного та психокорекційного характеру для старших підлітків позитивно впливають на їх морально-психологічні якості. У системі роботи вчителя вони стають засобом корекції, виправлення не зовсім коректно сформованого психічного процесу або негативної особистісної поведінки старших підлітків. Стаття засвідчує, що старшим підліткам можна пропонувати різноманітні ігри, орієнтовані на творче самовираження, комунікацію, ненасильницьке спілкування. У статті нами пропонуються кроки з підготовки старших підлітків до формування досвіду моральної поведінки, як-от залучення до обговорення цінностей, що зумовлено гуманістичними установками, які зовні виражаються в поведінці (система моральногуманістичних міжособистісних відносин), що сприяє формуванню поведінки за рахунок педагогічних засобів; опанування знань про сутність моральних відносин; орієнтація на цінності й ціннісні відносини у взаємодії старших підлітків; вплив форм і методів активної ненасильницької комунікації, що усуває розрив між ціннісними смислами старших підлітків. У роботі підкреслюється, що діяльність старших підлітків, заснована на участі в тренінгах з упровадженням різноманітних ігрових вправ із тем «Булінг і його наслідки», «Основи безконфліктної поведінки», «Засади толерантності», шкільного проєкту «Формування досвіду моральної поведінки старших підлітків для профілактики булінгу», є ефективною, оскільки предметом педагогічної рефлексії є конструктивний характер взаємодії й ненасильницького спілкування з іншими старшими підлітками. Статья посвящена поиску путей формирования гуманистических ценностных ориентаций старших подростков, основ их нравственных предпочтений в школе, обусловленных новой гуманистической парадигмой образования для профилактики буллинга. Цель статьи – определить пути формирования опыта нравственного поведения старших подростков для профилактики буллинга. В работе утверждается, что отсутствие системы нравственных знаний, лежащих в основе убеждений и мотивов поведения, приводит к деформации поведения старших подростков, способствует проявлениям буллинга. В исследовании определяется, что разнообразные игры и игровые упражнения педагогического и психокоррекционного характера для старших подростков оказывают положительное влияние на их морально-психологические качества. В системе работы учителя они становятся средством коррекции, исправления не совсем корректно сложившегося психического процесса или отрицательного личного поведения старших подростков. Статья свидетельствует, что старшим подросткам можно предлагать разные игры, ориентированные на творческое самовыражение, коммуникацию, ненасильственное общение. В статье нами предлагаются шаги по подготовке старших подростков к формированию опыта нравственного поведения, как привлечение к обсуждению ценностей, что обусловлено гуманистическими установками, которые внешне выражаются в поведении (система морально-гуманистических межличностных отношений), что способствует формированию поведения за счет педагогических средств; овладение знаниями о сущности моральных отношений; ориентация на ценности и ценностные отношения во взаимодействии старших подростков; влияние форм и методов активной ненасильственной коммуникации, устраняющей разрыв между ценностными смыслами старших подростков. В работе подчеркивается, что деятельность старших подростков, основанная на участии в тренингах с внедрением разнообразных игровых упражнений по темам «Булинг и его последствия», «Основы бесконфликтного поведения», «Начала толерантности», школьного проекта «Формирование опыта нравственного поведения старших подростков для профилактики буллинга», является эффективным, поскольку предметом педагогической рефлексии является конструктивный характер взаимодействия и ненасильственного общения с другими старшими подростками. The article is devoted to the search for ways to develop humanistic value orientations of senior adolescents, the foundations of their moral preferences in school, due to the new education humanistic paradigm for bullying prevention. The purpose of the article is to outline the ways to develop the moral behavior experience of senior adolescents for bullying prevention. The paper argues that the lack of the moral knowledge system that underlies the beliefs and motives of the behavior, leads to the deformation of senior adolescents’ behavior, contributes to the bullying appearance. The study determines that the variety of games and game exercises, game activities of pedagogical and psychocorrectional nature for senior adolescents have the positive effect on their moral, psychological qualities. In the system of a teacher’s work, the games become the correctional means, the corrections the existing mental process or personal behavior of senior adolescents. The paper shows that senior adolescents can be offered the variety of games focused on creative self-expression, communication, antidestructive communication. In the article we propose some steps to prepare senior adolescents to develop the moral behavior experience: their involvement in the discussion of values, due to humanistic attitudes, which are externally expressed in behavior (system of moral and humanistic interpersonal relations), which is developed through the pedagogical means; mastering knowledge about the moral relations essence, focusing on values and value relations in the interaction of senior adolescents; the influence of forms and methods for active communication, that eliminates the gap between the values of senior adolescents. The paper emphasizes that the activities of senior adolescents, based on participation in games and trainings such as “Bullying and its consequences”, “Fundamentals of conflict-free behaviour”, “Principles of tolerance”, the school project “Development of moral behavior experience of senior adolescents” are effective, because the subject of pedagogical reflection has the interaction constructive nature and nonviolent communication with other senior adolescents.