Перегляд за Автор "Алієв, Х. М"
Зараз показано 1 - 2 з 2
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументМетодологічні підходи як підгрунтя професійної підготовки студентів педагогічного університету до дистанційного навчання(Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, КЗ «ХГПА» ХОР, 2017) Алієв, Х. МУ статті розкрито методологічні підходи професійної підготовки студентів педагогічного університету до дистанційного навчання. Автором зазначено, що структура методологічного знання передбачає три рівні проблеми розвитку: загальнонауковий рівень заснований на системному підході; конкретно-науковий — на практичному використанні в процесі професійної підготовки студентів педагогічного університету до дистанційного навчання положень особистісно орієнтованого, компетентнісного та діяльнісного підходів у їх взаємодії та технологічний. В статье раскрыты методологические подходы профессиональной подготовки студентов педагогического университета к дистанционному обучению. Автором отмечено, что структура методологического знания предполагает три уровня проблемы развития: общенаучный уровень, который основан на системном подходе; конкретно-научный - на практическом использовании в процессе профессиональной подготовки студентов педагогического университета к дистанционному обучению положений личностно- ориентированного, компетентностного и деятельностного подходов в их взаимодействии и технологический.In the article disclosed methodological approaches professional training students of the pedagogical university to distance learning. The structure of methodological knowledge provides three levels of developmental problems: the general scientific level is based on a systematic approach; specifically scientific - for practical use in the process of professional training of students of the pedagogical university to distance learning of the personally oriented positions, competency and activity approaches in their interaction and technological. The system approach allows us to consider education in a pedagogical university as a complex integrity, which axiomatically embedded subject area of the discipline as a system, by including the goals and technologies of distance education in their achievement. The basic idea of a competent approach is that the result of education is not individual knowledge, skills and competences, but acquired competencies. Personally oriented approach involves the creation of appropriate conditions for self-development of deeds, abilities and creativity potential of students of pedagogical university. The peculiarity of scientific research in the pedagogical field from the standpoint of a technological approach is manifested in the fact that, investigated educational process is seen as a technological, which, thanks to a clearly defined sequence of steps, aimed at achieving the intended goal, Allows you to achieve results with predefined quantitative and qualitative indicators and meets the criteria of technology. These approaches do not contradict each other, but rather complement each other, which provides the choice of tactics of scientific research, the corresponding forms, methods and means of training, as well as the content of the training of future specialists. The systematic use of methodological approaches provides methodological synergy, which is, increasing their effectiveness as a result of interaction with others.
- ДокументНавчальні тренінги як активна форма підготовки майбутніх учителів до використання дистанційних технологій у професійній діяльності(Комунальний вищий навчальний заклад «Херсонська академія неперервної освіти», 2017) Алієв, Х. МУ статті порушено проблему професійної підготовки майбутніх учителів до використання дистанційних технологій у навчально-виховному процесі із застосуванням активних форм і методів, зокрема навчальних тренінгів. Автор аналізує поняття «тренінг», «навчальний тренінг», розкриває вимоги до проведення навчального тренінгу, визначає принципи, на яких базується взаємодія його учасників. Для формування ІК-компетентності майбутніх учителів в аспекті використання дистанційних технологій у навчально-виховному процесі автором запропоновано комплекс тренінгових занять, об'єднаних відповідною спільною темою. Розкрито зміст і наведено методичні рекомендації щодо проведення одного з навчальних тренінгів «Планування діяльності вчителів та учнів у навчально-виховному процесі засобами освітніх дистанційних технологій». Зроблено висновок, що проведення навчальних тренінгів як групової форми організації активного навчання студентів сприяє підвищенню в них інтересу, мотивації, розвитку комунікативних навичок і рефлексивних умінь.В статье затронута проблема профессиональной подготовки будущих учителей к использованию дистанционных технологий в учебно-воспитательном процессе с применением активных форм и методов, в частности обучающих тренингов. Автор анализирует понятия «тренинг», «обучающий тренинг», раскрывает требования к проведению учебного тренинга, определяет принципы, на которых базируется взаимодействие его участников. Для формирования ИК-компетентности будущих учителей в аспекте использования дистанционных технологий в учебно-воспитательном процессе автором предложен комплекс тренинговых занятий, объединенных соответствующей общей темой. Раскрыто содержание и приведены методические рекомендации по проведению одного из учебных тренингов «Планирование деятельности учителей и учащихся в учебно¬воспитательном процессе средствами образовательных дистанционных технологий». Сделан вывод, что проведение обучающих тренингов как групповой формы организации активного обучения студентов способствует повышению у них интереса, мотивации, развития коммуникативных навыков и рефлексивных умений.The problem of future teachers' training for the usage of distance learning technologies in the educational process through active forms and methods, including training sessions is highlighted in the article. The author analyzes the concept of «training», «teaching training», reveals the requirements for academic training and defines the principles underlying the interaction of training members. The author proposed a set of training sessions combined of relevant common theme to generate information and communication competence of future teachers in terms of the usage of distance learning technologies in the educational process. The content and methodical recommendations for conducting one of the training sessions such as «Planning of the activity of teachers and students in the educational process by means of educational distance technologies» are represented in the article. The proposed training includes three training blocks. As a result, it is concluded that the conducting of teaching trainings as group organization forms of active learning enhances rise of students' interest, motivation, development their communication and reflective skills. It is underlined that engaging students in active cognitive and practical activities in the process of mastering the possible ways of using distance education technologies in educational process through training ensures the growth of forming information and communication competence of future teachers. It is noted that the interaction between the participants of the training is built on such principles as: maximum activity participants; «Here and now»; active research positions; personification of expression; partnership communication; realism (maximum reliability of information); feedback; correction. It is shown that fulfilment of proposed tasks gives opportunities to acquire both instrumental and technological ability to work with distance learning technologies and instructional techniques to learn and explore ideas for their usage in the educational process; ability to develop communication and reflective skills.