Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/985
Title: РЕФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ СТУДЕНТІВ ВИЩИХ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ МИСТЕЦЬКОГО ПРОФІЛЮ (КІНЕЦЬ ХХ СТОЛІТТЯ)
Other Titles: РЕФОРМИРОВАНИЕ СИСТЕМЫ ЦЕННОСТНЫХ ОРИЕНТАЦИЙ СТУДЕНТОВ ВЫСШИХ УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЙ ХУДОЖЕСТВЕННОГО ПРОФИЛЯ (КОНЕЙ ХХ ВЕКА)
THE REFORMATION OF ART STUDENTS' VALUABLE ORIENTATIONS IN THE HIGER EDUCATIONAL SYSTEM (THE END OF XXth CENTURY).
Authors: Тарарак, Н. Г.
Тарарак, Н. Г.
Tararak, N. G.
Keywords: ціннісні орієнтації
ціннісна педагогічна взаємодія
учасники навчального процесу
проблема
вища мистецька освіта
ценностные ориентации
ценностное педагогическое взаимодействие
участники учебного процесса
проблема
высшее художественное образование
value orientations
value pedagogical interaction
participants of the educational process
problem
higher art education
Issue Date: 2015
Publisher: Вид-во Житомир. держ. ун-ту імені Івана Франка
Citation: Тарарак Н. Г. Реформування системи ціннісних орієнтацій студентів вищих закладів освіти мистецького профілю (кінець XX століття) / Н. Г. Тарарак // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка : наук. журн. / [редкол.: П. Ю. Саух (голов. ред.) та ін.]. – Житомир : Вид-во ЖДУ імені І. Франка, 2015. – Вип. 1(79). – С. 139–142.
Abstract: Визначено низку проблем, що виникли в ході реформування системи ціннісних орієнтацій студентів вищих закладів мистецької освіти наприкінці ХХ століття після проголошення Україною своєї незалежності. Розкрито сутність поняття ''ціннісні орієнтації''. Схарактеризовано специфіку питань того часу щодо формування системи ціннісних орієнтацій студентів вищих закладів мистецької освіти країни 90-х рр. ХХ століття. Проведене дослідження не вичерпує усієї низки проблем, пов’язаних із формуванням системи ціннісних орієнтацій студентської молоді, які є за своїм характером складними і багатогранними. Серед перспективної тематики подальшого науково-педагогічного дослідження зазначеної проблеми акцентовано увагу на важливості розробки моделей організації ціннісної педагогічної взаємодії та аксіологізації спілкування. Определен ряд проблем, возникших в ходе реформирования системы ценностных ориентаций студентов высших учебных заведений художественного образования в конце ХХ века после провозглашения Украиной своей независимости. Раскрыта сущность понятия ''ценностные ориентации''. Охарактеризована специфика вопросов того времени по формированию системы ценностных ориентаций студентов высших учебных заведений художественного образования страны 90-х гг. ХХ века. Проведенное исследование не исчерпывает всего ряда проблем, связанных с формированием системы ценностных ориентаций студенческой молодежи, которые являются по своему характеру сложными и многогранными. Среди перспективной тематики дальнейшего научно-педагогического исследования указанной проблемы акцентировано внимание на важности разработки моделей организации ценностного педагогического взаимодействия и аксиологизации общения. The article analyzes the scientific and pedagogical literature, devoted to the issue of the reformation of students' valuable and professional orientations in the higher art educational establishments in Ukraine after independence proclamation in the end of the XX century. This work highlights changes in the socio-political life, affecting the situation where the old values and professional orientations no longer met new requirements, but the new ones were not yet formed against the background of the socio-economic situation. In the modern Ukraine dramatic changes have occurred in the labor market, demanding urgently professionally mobile, competitive specialists. In the new global situation, the imbalance between materiality and spirituality has become the central issue for finding ways to humanize the educational process, promote the culture of tolerance and intercultural communicational relationships. In general, the research reveals the essence of the creative process in the artistic-pedagogical process, as well as examines and determines the concept "valuable orientations'' and characterizes the range of problems of the art education of 90s. Valuable orientations occupy the important place in the individual's internal structure and are the powerful means of the activity regulation. Valuable orientations are identified by evaluating yourself and others, life circumstances, an ability to regulate professional situations and find a way out of the problem. The integration of Ukraine to the world's educational system began with its supporting the overall purpose of the Bologna Process that was to create a European Higher Education Area (EHEA) based on the international cooperation and academic exchange. The latter is especially attractive to the art students of Ukraine as well as European students and staff from any parts of the world because they are providers of interrelations of different countries and bearers of the national moral and emotional cultural heritage of Ukraine. The results of the analysis allow identifying the major problems in the valuable orientations development in the context of the global educational process in higher art education of Ukraine in the investigated period. The formation of valuable orientations of participants of the educational process in the context of humanization and axiologization of the education should meet the national and cultural needs.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/985
Appears in Collections:Кафедра теорії і технологій дошкільної освіти та мистецьких дисциплін

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Тарарак Н. Г.pdf1.62 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.