Кафедра образотворчого мистецтва

Постійний URI для цієї колекції

Перегляд

Останні подання

Зараз показано 1 - 5 з 78
  • Документ
    The Convergence of Slobozhanska Iconography in the Discourse of Western European Baroque
    (Eikón Imago, 2024) Panyok, T.
    Based on the analysis, generalization and systematization of documents, some well-known to researchers and others not so much investigated, this article studies the influence of Western European Baroque art on the iconography of the region of Slobozhanska (Ukraine) during the 17th and 18th centuries. It is argued that the use of Western European religious themes by Slobozhanshchyna icon painters, in combination with previous iconographic traditions and their transformation to the spiritual and religious features of the region, contributed to the development of a regional iconographic art, a process that could be regarded as a unique phenomenon in the history of Ukrainian culture. As the text will highlight, the stylistic program of Slobozhanshchyna iconography of the Baroque period was influenced by symbolic and emblematic Western European collections that inspired icon painters to create new iconographic subjects. To that aim, the article analyses the artistic and figurative system of iconography, considers its characteristic stylistic features, and draws attention to the borrowing of elements of Western European painting and graphics in Orthodox iconography. На основі аналізу, узагальнення та систематизації документів, як відомих дослідникам, так і малодосліджених, у статті досліджується вплив західноєвропейського барокового мистецтва на іконопис Слобожанщини (України) XVII–XVII ст. Стверджується, що використання іконописцями Слобожанщини західноєвропейської релігійної тематики у поєднанні з попередніми іконописними традиціями та їх трансформацією до духовно-релігійних особливостей регіону сприяло розвитку регіонального іконографічного мистецтва, процесу, який можна вважати унікальним явищем в історії української культури. Як зазначатиметься в тексті, на стилістичну програму іконографії Слобожанщини доби бароко вплинули символіко-емблематичні збірки Західної Європи, які надихнули іконописців на створення нових іконографічних тем. З цією метою в статті аналізується художньо-образна система іконопису, розглядаються його характерні стилістичні особливості та звертається увага на запозичення елементів західноєвропейського живопису та графіки в православному іконописі.
  • Документ
    СПОРТИВНО-МИСТЕЦЬКИЙ СИНТЕЗ У ДИЗАЙНІ ФУТБОЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ
    (Видавнича група «Наукові перспективи», 2024) Паньок, Т. В.
    У статті визначено роль та значення спортивно-мистецького синтезу у формуванні та розвитку футбольної культури в Україні. Футбольна культура розглядається як важлива складова футбольно-освітнього середовища. Зазначається, що завдяки футбольній культурі формується стилістика гри та змагань, стимулюються творчі вияви у сфері мистецтва та дизайну, відбувається мотивація до масового футболу в осіб різного віку, відкриваються шляхи для розвитку освітніх ініціатив тренерів і гравців їхніх команд, виникає інтерес до педагогічного дизайну, зорієнтованого на розвиток футбольної культури. Звертається увага на особливе значення спортивно-мистецького синтезу у розвитку масового футболу, зумовленого пілотним проєктом UEFA Grow в Україні. Проєктом UEFA Grow в Україні стимулюється розвиток футбольних клубів місцевих громад. Підкреслюється необхідність залучення майбутніх тренерів до участі у креативному проєктуванні середовища футбольної культури. Зазначається, що педагогічний дизайн футбольної культури необхідний для підвищення мотивації масового футболу, розвитку енергопотенціалу тренера і гравців його команди; сприяє комунікації та взаємодії гравців із уболівальниками, стейкхолдерами; креативності та розвитку мистецьких компетентностей тренерів, їхніх емоційних інтелектів; розробленню інтерактивних матеріалів з візуальними образами футбольно-ігрових ситуацій; забезпеченню контекстуальності візуальних зображень футбольної гри і педагогічних сценаріїв; розвитку ініціативності та самостійності майбутніх тренерів з футболу. Дизайн футбольної культури розглядається як напрям формування професійної компетентності, що сприяє розкриттю спортивної обдарованості тренерів, фізичної активності, розвитку творчих та педагогічних навичок. Звертається увага на можливості використання візуальних елементів у дизайні футбольної культури, що сприяє створенню непередбачуваних та унікальних образів, які відображають глибинні культурні та соціальні контексти. Стаття спрямована на вивчення новаторських можливостей, які відкриваються завдяки поєднанню футбольної культури з методами дизайну, і наголошує на важливості цього підходу для розвитку комплексних компетентностей учасників освітнього процесу. The article defines the role and significance of sports and artistic synthesis in the formation and development of football culture in Ukraine. Football culture is considered as an important component of the football-educational environment. It is noted that thanks to football culture, the style of the game and competitions is formed, creative expressions in the field of art and design are stimulated, people of all ages are motivated to mass football, ways are opened for the development of educational initiatives of coaches and players of his team, there is an interest in pedagogical design, oriented on the development of football culture. Attention is drawn to the special importance of sports and artistic synthesis in the development of grassroots football, determined by the UEFA Grow pilot project in Ukraine. The UEFA Grow project in Ukraine stimulates the development of football clubs in local communities. The need to involve future coaches in the creative design of the environment of football culture is emphasized. It is noted that the pedagogical design of football culture is necessary for increasing the motivation of mass football, developing the energy potential of the coach and the players of his team; promotes communication and interaction of players with fans, stakeholders; creativity and development of artistic competences of trainers, their emotional intelligence; development of interactive materials with visual images of football game situations; ensuring the contextuality of visual images of the football game and pedagogical scenarios; development of initiative and independence of future football coaches. The design of football culture is considered as a direction of formation of professional competence, which contributes to the disclosure of sports talent of coaches, physical activity, development of creative and pedagogical skills. Attention is drawn to the possibilities of using visual elements in the design of football culture, which contributes to the creation of unpredictable and unique images that reflect deep cultural and social contexts. The article is aimed at studying the innovative possibilities that open up due to the combination of football culture with design methods, and emphasizes the importance of this approach for the development of complex competencies of participants in the educational process.
  • Документ
    Сутність поняття «вища художньо-педагогічна освіта»
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2016) Паньок, Т. В.
    У статті на основі аналізу історико-наукової та інформаційно-словникової бази розглянуто суть поняття «вища художньо-педагогічна освіта». Визначено різні підходи в науково-педагогічній літературі до його трактування. Розкрито категоріально-понятійний апарат проблеми «вища художньо-педагогічна освіта», а саме: «мистецька освіта», «художня освіта», «художня школа», «художньо-естетичне виховання», «освіта» та «педагогічний». Схарактеризовано дефініцію «вища художньо-педагогічна освіта» як систему підготовки у вищих навчальних закладах фахівців із образотворчого мистецтва для навчальних закладів усіх типів, які здійснюють педагогічну і самостійну художню діяльність. Доведено, що «вища художньо-педагогічна освіта» є найважливішим засобом розвитку й формування цілісності особистості, її творчої індивідуальності, інтелектуальності й емоційного багатства. Social and economic transformation in Ukraine, modern processes of integration, innovative development in the field of education influenced on the formation of the modern education system and contribute to the increasing of demand for scientifically-authentic information about the development of the educational sector. Analysis of terminology term «higher art-pedagogical education» firstly indicates the different approaches to scientific and educational literature to its interpretation and about uncertainty categorial-conceptual apparatus as a whole; secondly, shows the presence in modern scientific studies erroneous terminology applications to determine specific definitions. Therefore, the goal of giving article raising the definition, concretization and introduction to the scientific usage the terminology definition «higher art-pedagogical education» based on analysis of historical-scientifical informative-dictionary base. To avoid terminological confusion, this article describes the categorial-conceptual apparatus of the synonyms to the term «higher art-pedagogical education», namely «art education», «art school», «artistic-aesthetic education», «education» and «pedagogical» The research found that the term «higher art-pedagogical education» means the system of training, in higher education institutions, of specialists from the fine arts for educational institutions of all types, performing educational or individual artistic activities or combine them. In the course of professional training every person acquires special knowledge and skills in the field of fine arts and pedagogy, allowing themselves to engage in creative work, research and pedagogical activities. The study of scientific literature allows pull out that higher art-pedagogical education implements several functions: educational, cultural, developmental, national education of the individuality, social and aesthetic. The study found that the basic concept of art-pedagogical education, such as consistency, reflection, vizuality, spatiality, clarity, and emotional perception helps to develop cognitive activity, spirituality, thus creating conditions for the development of the whole person.
  • Документ
    ОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ СІНОЦЕНТРИЧНОГО СВІТОГЛЯДУ В ОБРАЗОТВОРЧОМУ МИСТЕЦТВІ
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-03-29) Дао, Чжиці
    У статті досліджено викладання сіноцентричного світогляду в образотворчому мистецтві, що передбачає передачу культурних, історичних і філософських перспектив, які історично домінували в китайському суспільстві, а також в суспільствах країн, що історично підпадали під ареол впливу Китаю. Визначено, що Китай є різноманітним і багатокультурним суспільством із кількома етнічними групами та регіональними мистецькими традиціями. Викладання сіноцентричного світогляду не повинно ігнорувати внески культур меншин у китайське образотворче мистецтво, а також не повинно надавати суттєвого значення унікальній «китайській» художній ідентичності. Включення цих особливостей у викладання сіноцентричного світогляду в образотворчому мистецтві допоможе студентам розвинути тонке розуміння китайської культурної спадщини та її значення в ширшому контексті світової історії мистецтва. The article examines the teaching of a Sinocentric worldview in the visual arts, which involves the transmission of cultural, historical and philosophical perspectives that have historically dominated Chinese society, as well as in the societies of countries that have historically come under the influence of China. China has been identified as a diverse and multicultural society with several ethnic groups and regional artistic traditions. Teaching a Sinocentric worldview should not ignore the contributions of minority cultures to Chinese visual arts, nor should it place significant importance on a unique "Chinese" artistic identity. Incorporating these features into the teaching of a Sinocentric worldview in the visual arts will help students develop a nuanced understanding of Chinese cultural heritage and its significance in the broader context of world art history.
  • Документ
    ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА В УМОВАХ СУЧАСНИХ ВИКЛИКІВ
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-06-04) Оболенцева, С. В.
    У статті проаналізовано професійну підготовку майбутніх вчителів образотворчого мистецтва у сучасних умовах на основі науково-інформативних джерел. Наведено онлайн ресурси, які викладачі й учні можуть застосовувати в процесі навчання. Впровадження цифрових технологій у навчання з образотворчого мистецтва змінило підхід до викладання предмету, адаптуючись до сучасної соціальної дійсності з різноманітними та двозначними стимулами. Використання таких технологій збагачує навчальне середовище, роблячи його більш сприятливим для дослідження та розуміння концепцій мистецтва. Зазначено, що професійна підготовка майбутніх вчителів образотворчого мистецтва у сучасних умовах вимагає комплексного підходу, впровадження сучасних технологій, врахування індивідуальних та вікових особливостей учнів та постійне вдосконалення педагогічної майстерності. The article analyzes the professional training of future teachers of fine arts in modern conditions based on scientific and informative sources. Online resources are provided that teachers and students can use in the learning process. The introduction of digital technologies in the teaching of fine arts has changed the approach to teaching the subject, adapting to the modern social reality with diverse and ambiguous stimuli. The use of such technologies enriches the learning environment, making it more conducive to exploring and understanding art concepts. It is noted that the professional training of future teachers of fine arts in modern conditions requires a comprehensive approach, the introduction of modern technologies, taking into account the individual and age characteristics of students and constant improvement of pedagogical skills.