Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/626
Title: ОСОБЛИВОСТІ ІНДИВІДУАЛІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ В РІЗНИХ ЙОГО ВИДАХ
Other Titles: ОСОБЕННОСТИ ИНДИВИДУАЛИЗАЦИИ ОБУЧЕНИЯ В РАЗЛИЧНЫХ ЕГО ВИДАХ
FEATURES OF INDIVIDUALIZATION OF TRAINING (TEACHING) IN ITS VARIOUS FORMS
Authors: Пісоцька, М. Е.
Писоцкая, М. Э.
Pisotskaya, M. E.
Keywords: індивідуалізація навчання
проблемне навчання
програмоване навчання
дистанційне навчання
кредитно-модульне навчання
индивидуализация обучения
проблемное обучение
программированное обучение
дистанционное обучение
кредитно-модульное обучение
training individualization
problem-based training
programmed training
distance training
credit-modular training
Issue Date: 13-Jan-2016
Publisher: Класичний приватний університет (КПУ), м. Запоріжжя
Citation: Пісоцька М. Е. Особливості індивідуалізації навчання в різних його видах / М. Е. Пісоцька // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітніх школах : зб. наук. пр. / Класичний приватний університет ; [редкол.: Т. І. Сущенко (голов. ред.) та ін.]. – Запоріжжя : КПУ, 2016. – Вип. 46 (99). – С. 118–125. – 1,13 умов. друк. арк.
Abstract: У статті проаналізовано особливості здійснення індивідуалізації в проблемному, програмованому, дистанційному, кредитно-модульному видах навчання. Відзначено, що дослідження в межах розробки різних видів навчання проблеми індивідуалізації дали змогу підійти до проблеми на новому рівні, суттєво її збагативши. Підкреслено, що індивідуалізація навчання є основним змістом, дидактичною умовою запровадження цих видів. В статье проведён анализ особенностей осуществления индивидуализации в проблемном, программированном, дистанционном, кредитно-модульном видах обучения. Отмечено, что исследования в рамках разработки различных видов обучения проблемы индивидуализации позволило подойти к данной проблеме на новом уровне, обогатив ее существенно. Подчеркнуто, что индивидуализация обучения является основным содержанием, дидактическим условием внедрения данных видов. The article analyzes the features of individualization in troubled, programming, remote, credit – modular forms of training. It is stressed that problematic training should be carried out in the zone of student’s proximal development. The solution of problematic situations can happen at different levels. There are certain grounds for the transfer of students from achieved level to a higher level. It is noted that the basis of programmed training for programming material is considered psychological (genetic) component. Linear, branched, adaptive programs have different opportunities for carrying out individualization, which in programmed training can be also carried out by the method of feeding and dosage of help. Attention is drawn to the fact that in the distance learning student’s individual educational trajectory occurs within the boundaries of informative and communicatory educational environment. The latter allows to adapt to the peculiarities of the content of the material being studied, the needs and abilities of students. As a result of this adaptation, a personalized learning environment is created for each individual, on the basis of information technologies. According to the degree of individualization implementation, different types of remote training are distinguished. It is emphasized that credit-modular training involves reorientation from lectures and information to individually-differentiated, personality-oriented form and organization of students’ self-education through the dissemination of individual lessons, performance of individual research tasks as a form of student’s individual work.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/626
Appears in Collections:Кафедра педагогіки



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.