Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/6127
Title: Реалізація життєвотворчого потенціалу вчителя початкових класів в умовах Нової української школи
Other Titles: Реализация жизненнотворческого потенциала учителя начальных классов в условиях Новой украинской школы
Realising the life-creating potential of a primary school teacher in the context of the New Ukrainian School
Authors: Радченя, І. В.
Радченя, И. В.
Radchenya, I.
Keywords: життєвотворчий потенціал
вчитель
початкові класи
Нова українська школа
освітня реформа
освітнє середовище
психолого-педагогічні умови
шляхи реалізації
жизненнотворческий потенциал
учитель
начальные классы
Новая украинская школа
образовательная реформа
образовательная среда
психолого-педагогические условия
пути реализации
life creating potential
teacher
primary classes
New Ukrainian School
educational reform
educational environment
psychological and pedagogical conditions
ways of realization
Issue Date: 30-Oct-2018
Publisher: Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Citation: Радченя І. В. Реалізація життєвотворчого потенціалу вчителя початкових класів в умовах Нової української школи // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи : зб. наук. пр. / Уман. держ. пед. ун-т ім. П. Тичини ; [редкол. : О. І. Безлюдний (голов. ред.) та ін.]. – Умань : Візаві, 2018. – Вип. 59. – С. 272–278.
Abstract: У статті визначено роль життєвотворчого потенціалу вчителя початкових класів в умовах Нової української школи, окреслено шляхи його реалізації, розкрито сутність поняття. З’ясовано, що успіх модернізації школи залежить від багатьох чинників, а учителеві важливо створити психолого-педагогічні умови для успішної реалізації Держстандарту початкової школи. Зроблено висновок, що педагоги, які розвиватимуть та реалізовуватимуть свій життєвотворчий потенціал, є рушійною силою змін в освіті. В статье определена роль жизненнотворческого потенциала учителя начальных классов в условиях Новой украинской школы, намечены пути его реализации, раскрыта сущность понятия. Выяснено, что успех модернизации школы зависит от многих факторов, а учителю важно создать психолого-педагогические условия для успешной реализации Госстандарта начальной школы. Сделан вывод, что педагоги, которые будут развивать и реализовывать свой жизненнотворческий потенциал, являются движущей силой изменений в образовании. The article defines the role of life creating potential of primary school teachers in the new Ukrainian school environment, outlines the ways of its implementation and reveals the essence of the concept. Attention is drawn to the new requirements for the organization of the modern primary school educational process. The concept of «New Ukrainian School» requires creation of an innovative educational environment, which, in turn, requires a qualitatively new teacher. One of the indicators of readiness to work in NUS is the formed life creating potential of a modern teacher. It was found that successful school modernization depends on many factors, and it is important for the teacher to create psychological and pedagogical conditions for successful implementation of the State Standard for Primary Education.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/6127
ISSN: 2307-4922
Appears in Collections:Кафедра теорії і методики викладання природничо-математичних дисциплін у дошкільній, початковій і спеціальній освіті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Умань_2018_59_34.pdf565.45 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.