Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/6108
Title: Intercultural Competence Development at Universities
Other Titles: Розвиток міжкультурної компетентності в університетах
Развитие межкультурных компетенций в университетах
Authors: Holubnycha, L.
Kostikova, I.
Soroka, N.
Shchokina, T.
Golopych, I.
Голубнича, Л. О.
Костікова, І. І
Сорока, Н. А,
Щокіна, Т. М.
Голопич, І. М.
Голубничая, Л. А.
Костикова, И. И.
Сорока, Н. А.
Щокина, Т. Н.
Голопич, И. Н.
Keywords: іntercultural competence
foreign language
cultural background
student
university
міжкультурна компетентність
іноземна мова
культурний фон
студент
університет
межкультурная компетентность
иностранный язык
культурный фон
студент
университет
Issue Date: 29-Apr-2021
Publisher: LUMEN Publishing House
Citation: Intercultural Competence Development at Universities. / L. Holubnycha, I. Kostikova, N. Soroka [et al] // Postmodern Openings. – Vol. 12 (1Sup1). – 2021. – P. 200-214. – URL: https://doi.org/10.18662/po/12.1Sup1/279
Abstract: The aim of the paper is to identify and describe some specifics of intercultural competence development at the tertiary level in the framework of language and culture. Different views on intercultural competence development in higher education are presented as well as intercultural competence development in different countries and many scholars’ points of views. The results show certain specifics of intercultural competence development including linguistic competence, linguistic and cultural competence, as well as the components of intercultural competence development: the knowledge of foreign languages, cultural background knowledge, and basic soft skills. It is stated that knowing foreign languages, understanding the national culture of the target language, and having universal soft skills are necessary for successful intercultural competence development. Some soft skills are developed too, such as: tolerance, a sense of responsibility for one’s actions, the ability to empathy, understanding and acceptance of a foreign culture, the ability and desire to understand the difference and unity of one’s culture and the country culture of a target language, a sense of adequate and friendly perception of a foreign language and its realities. It is concluded that it is important to know a theory and have a practice for intercultural competence development and intercultural communication, since a foreign language, culture can only be acquired through activities. As for the specifics of intercultural competence development at the tertiary level in national universities, an indirect character of its development and patterning during intercultural communication are characterized. Метою статті є виявлення та опис деяких особливостей розвитку міжкультурної компетентності на третинному рівні в рамках мови та культури. Представлені різні погляди на розвиток міжкультурної компетентності у вищій школі, а також розвиток міжкультурної компетентності в різних країнах та точки зору багатьох науковців. Результати показують певні особливості розвитку міжкультурної компетентності, включаючи мовну компетенцію, лінгвістичну та культурну компетентність, а також компоненти розвитку міжкультурної компетентності: знання іноземних мов, знання культурного фону та основні м’які навички. Зазначається, що знання іноземних мов, розуміння національної культури цільової мови та наявність універсальних гнучких навичок необхідні для успішного розвитку міжкультурної компетентності. Також розвиваються деякі гнучкі навички, такі як: толерантність, почуття відповідальності за свої вчинки, здатність до співпереживання, розуміння та прийняття чужої культури, здатність та бажання зрозуміти відмінність та єдність своєї культури та культури країни цільової мови, почуття адекватного та доброзичливого сприйняття іноземної мови та її реалій. Зроблено висновок, що важливо знати теорію та мати практику для розвитку міжкультурної компетентності та міжкультурної комунікації, оскільки іноземну мову, культуру можна здобути лише за допомогою діяльності. Щодо специфіки розвитку міжкультурної компетентності на третинному рівні в національних університетах, то характеризується непрямий характер її розвитку та моделювання під час міжкультурної комунікації. Целью статьи является выявление и описание некоторых особенностей развития межкультурной компетентности на третичном уровне в рамках языка и культуры. Представлены различные взгляды на развитие межкультурной компетентности в высшей школе, а также развитие межкультурной компетентности в различных странах и точки зрения многих ученых. Результаты показывают определенные особенности развития межкультурной компетентности, включая языковую компетенцию, лингвистическую и культурную компетентность, а также компоненты развития межкультурной компетентности: знание иностранных языков, знание культурного фона и основные мягкие навыки. Отмечается, что знание иностранных языков, понимания национальной культуры целевого языка и наличие универсальных гибких навыков необходимы для успешного развития межкультурной компетентности. Также развиваются некоторые гибкие навыки, такие как: толерантность, чувство ответственности за свои поступки, способность к сопереживанию, пониманию и принятию чужой культуры, способность и желание понять отличие и единство своей культуры и культуры страны целевого языка, чувство адекватного и доброжелательного восприятия иностранного языка и ее реалий. Сделан вывод, что важно знать теорию и иметь практику для развития межкультурной компетентности и межкультурной коммуникации, поскольку иностранный язык, культуру можно получить только с помощью деятельности. О специфике развития межкультурной компетентности на третичном уровне в национальных университетах, то характеризуется косвенный характер ее развития и моделирования при межкультурной коммуникации.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/6108
ISSN: 2068-0236
2069-9387 (online)
Appears in Collections:Кафедра теорії і практики англійської мови

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Intercultural Competence Development at Universities.pdfСтаття306.11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.