Системно-структурний підхід до обґрунтування соціально-педагогічної технології розвитку соціальності дітей в умовах інклюзивної освіти

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2021
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Національна академія педагогічних наук України, Науково-дослідний центр проблем соціальної педагогіки та соціальної роботи Національної академії педагогічних наук України та Луганського національного університету імені Тараса Шевченка
Анотація
У статті висвітлено результат концептуального обґрунтування соціально-педагогічної технології розвитку соціальності дітей в умовах інклюзивної освіти з позицій системно-структурного підходу. Розроблено системно-структурну модель розвитку соціальності здобувачів освіти; розглянуто об’єкт і суб’єктів, розкрито мету розвитку соціальності здобувачів освіти в умовах впровадження інклюзивного підходу в освіті, пов’язану з удосконаленням здатності особистості дитини до соціальної взаємодії, визначено завдання, принципи, зміст, форми, методи засоби розвитку соціальності, результат досліджуваного процесу, що відбиває динаміку набуття дитиною здатності до соціальної взаємодії, а саме: вдосконалення соціально значущих та соціальних якостей, засвоєння соціальних емоційних реакцій, збагачення соціальних знань та вмінь, засвоєння гуманістичних цінностей, осмислення людиною себе як члена суспільства, визначення своїх позицій в ньому, напрацювання різних форм самовиявлення у різних видах соціальної поведінки, звичних реакцій у певних соціальних діях, усвідомлення себе суб’єктом власної діяльності. В статье освещены результат концептуального обоснования социально-педагогической технологии развития социальности детей в условиях инклюзивного образования с позиций системно-структурного подхода. Разработана системно-структурная модель развития социальности соискателей образования; рассмотрены объект и субъекты, раскрыты цели развития социальности соискателей образования в условиях внедрения инклюзивного подхода в образовании, связанные с совершенствованием способности личности ребенка к социальному взаимодействию, определены задачи, принципы, содержание, формы, методы средства развития социальности, результат исследуемого процесса, который отражает динамику приобретения ребенком способности к социальному взаимодействию, а именно: совершенствование социально значимых и социальных качеств, усвоение социальных эмоциональных реакций, обогащение социальных знаний и умений, усвоение гуманистических ценностей, осмысление человеком себя как члена общества, определение своих позиций в нем, наработки различных форм самовыражения в различных видах социального поведения, привычных реакций в определенных социальных действиях, осознание себя субъектом собственной деятельности. The article highlights the result of the conceptual substantiation of the socio-pedagogical technology for the development of the sociality of children in the conditions of inclusive education from the standpoint of the systemic and structural approach. A systemic-structural model for the development of the sociality of education seekers has been developed; the object and subjects are considered, the goals of the development of the sociality of education seekers in the context of the introduction of an inclusive approach in education are revealed, related to the improvement of the child's personality for social interaction, the tasks, principles, content, forms, methods of the means for the development of sociality are determined, the result of the process under study, which reflects the dynamics the child's acquisition of the ability for social interaction, namely: improving socially significant and social qualities, mastering social emotional reactions, enriching social knowledge and skills, assimilating humanistic values, understanding a person himself as a member of society, defining his positions in it, developing various forms of self-expression in various types of social behavior, habitual reactions in certain social actions, awareness of oneself as a subject of one's own activity.
Опис
Ключові слова
інклюзивна освіта, заклади дошкільної освіти, заклади середньої освіти, діти з інвалідністю, системно-структурна модель, технологічний підхід, инклюзивное образование, учреждения дошкольного образования, учреждения среднего образования, дети с инвалидностью, системно-структурная модель, технологический подход, inclusive education, preschool education institutions, secondary education institutions, children with disabilities, system-structural model, technological approach
Цитування
Рассказова О. І. Системно-структурний підхід до обґрунтування соціально-педагогічної технології розвитку соціальності дітей в умовах інклюзивної освіти / О. І. Рассказова, В. Л. Григоренко, Н. О. Шевченко // Сучасний науково-педагогічний дискурс у вирішенні освітніх проблем : колективна монографія / С. Я. Харченко, В. І. Бабіч, В. Л. Григоренко [та ін.] ; за наук. ред. С. Я. Харченко ; Держ. закл. «Луган. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка». – Київ : Талком, 2021. – Розд. 1. – С. 156–176.