Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/5638
Title: Підготовка майбутніх педагогів до розвитку обдарованості дітей дошкільного і молодшого шкільного віку засобами театралізації
Other Titles: Подготовка будущих педагогов к развитию одаренности детей дошкольного и младшего школьного возраста средствами театрализации
Preparation of Future Teachers for the Development of Giftedness of Preschool and Primary School Children by Means of Dramatization
Authors: Демченко, О. П.
Стахова, І. А.
Давидова, М. О.
Ларіна, І. О.
Лимар, Ю. М.
Стрілець, С. І.
Демченко ., Е. П.
Стахова, И. А.
Давыдова, М. А.
Ларина, И. А.
Лымарь, Ю. М.
Стрелец, С. И.
Demchenko, О.
Stakhova, І.
Davydova, М
Larina, І.
Lymar, Y.
Strilets, S.
Keywords: обдарованість
обдаровані діти
види обдарованості
творчість
театральна діяльність
педагогічна освіта
одаренность
одаренные дети
виды одаренности
творчество
театральная деятельность
педагогическое образование
giftedness
gifted children,
types of giftedness
creativity
theatrical activity
teacher еducation
Issue Date: 28-May-2021
Publisher: Rezekne, Rezekne Academy of Technologies
Citation: Підготовка майбутніх педагогів до розвитку обдарованості дітей дошкільного і молодшого шкільного віку засобами театралізації / О. П. Демченко, І. А. Стахова, М. О. Давидова та ін. // SOCIETY. INTEGRATION. EDUCATION : Proceedings of the International Scientific Conference, Rezekne, May 28th-29th, 2021 / Rezekne Academy of Technologies ; ed. V. Lubkina [and etc.]. – Rezekne, 2021. – Vol. II. School Pedagogy. Preschool Pedagogy. – P. 165–177
Abstract: У статті представлено авторське визначення та структуру готовності майбутніх вихователів до роботи з обдарованими дітьми. Проаналізовано ознаки обдарованості та представлено характеристики різних видів обдарованості. Обґрунтовано важливість виявлення талановитих особистостей у навчальному закладі та створення розвивального середовища для розвитку їх здібностей та творчої самореалізації. Показано значення театральної діяльності для розвитку загальних та спеціальних здібностей, творчості, обдарованості та формування непізнавальних якостей дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. Представлено результати діагностики обізнаності майбутніх учителів з теоретико-методичними засадами використання театральної діяльності як засобу розвитку таланту дітей. Основні напрямки підготовки майбутніх учителів у навчально-виховному процесі вищих навчальних закладів, спрямовані на оволодіння студентами спеціальними знаннями, розвиток професійних якостей, умінь та навичок, необхідних для використання театралізації в роботі з різними категоріями потенційно обдарованих дітей. В статье представлены авторские определения и структуру готовности будущих воспитателей к работе с одаренными детьми. Проанализированы признаки одаренности и представлены характеристики различных видов одаренности. Обоснована важность выявления талантливых личностей в учебном заведении и создание развивающей среды для развития их способностей и творческой самореализации. Показано значение театральной деятельности для развития общих и специальных способностей, творчества, одаренности и формирования непознавательных качеств детей дошкольного и младшего школьного возраста. Представлены результаты диагностики осведомленности будущих учителей с теоретико-методическими основами использования театральной деятельности как средства развития таланта детей. Основные направления подготовки будущих учителей в учебно-воспитательном процессе высших учебных заведений, направленные на овладение студентами специальными знаниями, развитие профессиональных качеств, умений и навыков, необходимых для использования театрализации в работе с различными категориями потенциально одаренных детей. The necessity and main directions of preparation of future teachers for work with gifted children of preschool and primary school age are shown. The author's definition and structure of readiness of future educators to work with gifted children are presented. The signs of giftedness are analyzed and the characteristics of different types of giftedness are presented. The importance of identifying talented individuals in an educational institution and creating a developmental environment for the development of their abilities and creative self realization is substantiated. The importance of theatrical activity for the development of general and special abilities, creativity, talent and the formation of non-cognitive qualities of preschool and primary school children is shown. The results of diagnostics of awareness of future teachers with the theoretical and methodological principles of using theatrical activities as a means of developing children's talents are presented. The main directions of training future teachers in the educational process of higher education institutions, aimed at mastering students' special knowledge, development of professional qualities, skills and abilities necessary for the use of dramatization in working with different categories of potentially gifted children
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/5638
ISSN: 1691-5887
Appears in Collections:Кафедра теорії і технологій дошкільної освіти та мистецьких дисциплін



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.