Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/563
Title: ТЕНДЕНЦІЇ РЕФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ СТУДЕНТІВ ВИЩИХ ЗАКЛАДІВ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ НА ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ
Other Titles: ТЕНДЕНЦИИ РЕФОРМИРОВАНИЯ СИСТЕМЫ ЦЕННОСТНЫХ ОРИЕНТАЦИЙ СТУДЕНТОВ ВЫСШИХ ЗАВЕДЕНИЙ ХУДОЖЕСТВЕННОГО ОБРАЗОВАНИЯ В НАЧАЛЕ ХХІ ВЕКА
TRENDS REFORM OF THE SYSTEM OF VALUE ORIENTATIONS OF STUDENTS OF HIGHER INSTITUTIONS OF ART EDUCATION IN THE EARLY TWENTY-FIRST CENTURY
Authors: Тарарак, Н. Г.
Тарарак, Н. Г.
Tararak, N. G.
Keywords: ціннісні орієнтації
ціннісна педагогічна взаємодія
учасники навчального процесу
тенденції
вища мистецька освіта
ценностные ориентации
ценностное педагогическое взаимодействие
участники учебного процесса
тенденция
высшее художественное образование
value orientations
value pedagogical interaction
participants of the educational process
tendency
the higher-level art education
Issue Date: 2015
Publisher: Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького (ЧНУ)
Citation: Тарарак Н. Г. Тенденції реформування системи ціннісних орієнтацій студентів вищих закладів мистецької освіти на початку XXI століття / Н. Г. Тарарак // Вісник Черкаського університету. Сер. : Педагогічні науки : наук. журн. / М-во освіти і науки України, Черкаський нац. ун-т ім. Б. Хмельницького. – Черкаси : ЧНУ, 2015. – № 1 (334). – С. 130–138.
Abstract: На тлі безсумнівної виправданості намірів України інтегруватися у Європейський освітянський простір, особливого статусу набувають ВНЗ мистецького профілю через специфіку мистецької галузі, пов’язану із виробництвом цінностей художньо-матеріального порядку, опікуванням становленням і розвитком людської особистості. Визначено тенденції реформування системи ціннісних орієнтацій студентів вищих закладів мистецької освіти на початку ХХІ століття України. Схарактеризовано сутність поняття ««ціннісні орієнтації», обґрунтована важливість втілення в систему вищої освіти ціннісної педагогічної взаємодії суб’єктів навчального процесу закладів мистецької освіти; зорієнтованої на формування морально-духовного стрижня країни. Проведене дослідження не вичерпує усієї низки проблем, пов’язаних із формуванням системи ціннісних орієнтацій студентської молоді, які є за своїм характером складними і багатогранними. Серед перспективної тематики подальшого науково-педагогічного дослідження зазначеної проблеми акцентовано увагу на важливості розробки моделей організації ціннісної педагогічної взаємодії та аксіологізації спілкування. На фоне несомненной резонности намерений Украины интегрироваться в Европейский образовательное пространство, особый статус приобретают вузов художественного профиля в силу специфики художественной области, связанную с производством ценностей художественно-материального порядка, попечительством становлением и развитием человеческой личности. Определены тенденции реформирования системы ценностных ориентаций студентов высших учебных заведений художественного профиля Украины в начале XXI века. Охарактеризована сущность понятия «ценностные ориентации», обоснована важность внедрения в систему высшего образования ценностного педагогического взаимодействия субъектов учебного процесса художественных вузов; которое ориентировано на формирование нравственно-духовного стержня общества в стране. Проведенное исследование не исчерпывает всего ряда проблем, связанных с формированием системы ценностных ориентаций студенческой молодежи, которые являются по своему характеру сложными и многогранными. В качестве перспективной тематики для дальнейшего научно-педагогического исследования обозначенной проблемы акцентировано внимание на важности разработки моделей организации ценностного педагогического взаимодействия и аксиологизации общения. This paper attempts to show that the changes in the modern professional life have caused the situation where the old value and professional orientations no longer meet the new requirements but the new ones are not yet formed. Against the background of the socio- economic situation of the modern Ukraine dramatic changes occurring in the labor market, which urgently demands professionally mobile, competitive specialists. In the new global situation, the imbalance between materiality and spirituality has become a central issue for finding ways to humanize the educational process, to promote culture of tolerance and intercultural communication relationships. In general, the research objectives of the paper are to expose the essence of the creative process in an artistically-pedagogical process, as well as to examine and determine the concept "values orientations” and “valuable pedagogical mutual relations". The significance of axiological communicative process implementation is characterized. Values orientations occupying an important place in the internal structure of an individual are a powerful means of regulation of activity. Values orientations are identified by evaluation yourself and others, life circumstances, an ability to regulate professional situations and find a way out of the problem. Hence, two theories of values orientation should be also mentioned. Values Orientation Theory presented by Kluckhohn and Strodtbeck in 1961 intends that all human societies have to answer a limited number of universal problems, and the value-based solutions are limited in number and universally known, but those different cultures have different preferences among them. Another theory of universal values by Rokeach, Hofstede, Schwartz has produced value concepts sufficiently similar to suggest that a truly universal set of human values does exist and that cross-cultural psychologists are teaching aims must do their best to discover what they are. Thus, pedagogical mutual interaction is the way of updating the axiological component of professional competence of the future specialists. The high school teacher`s ability to transmit not only knowledge through learning content, but to broadcast professional value orientations, using innovative educational technologies is particularly important both for the personality formation and professional training of the educational process subjects. The results of the analysis allow identifying the major trends in the value orientations development in the context of global educational process in higher-level art education of Ukraine. They are as follows: the formation of value orientations of the participants of the educational process in the context of humanization and axiologization of the education should meet the national and cultural needs; as well as be targeted on use of synthesis of forms and methods of the educational process for acquiring future specialist of art field as purely professional skills, and learning both value-semantic nature of art and the nature of the value of pedagogical interaction partners in the educational process as axiological dialogue. Further studies on the current topic are recommended.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/563
Appears in Collections:Кафедра естетичного виховання і технологій дошкільної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Тарарак Н. Г..doc105.5 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.