ВЕРБАЛІЗАЦІЯ МАСКУЛІННОГО СТЕРЕОТИПУ ЧОЛОВІК-ЛІДЕР

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2020
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Донбаський державний педагогічний університет
Анотація
У статті досліджена вербалізація маскулінних гендерних стереотипів на матеріалі китайських фразеологізмів. Увага акцентується на маскулінних стереотипах китайської мови в аспекті лідерства. В статье исследована вербализация маскулинных гендерных стереотипов на материале китайских фразеологизмов. Внимание акцентируется на маскулинных стереотипах китайского языка в аспекте лидерства. The article investigates the verbalization of masculine gender stereotypes based on the material of Chinese phraseologisms. The focus is on masculine stereotypes of the Chinese language in leadership aspect. Nowadays considerable attention of linguists is focused on the analysis of phraseological units with components of masculinity and femininity which is a source of gender verbalization. Among such works are the articles by Liu Bo, Darbanova and Ilyina, Wang Min and Tan Yin, Zhang Men. The majority of works is devoted to the research of female stereotypes, so there is a necessity to analyze male stereotypes. The author of the article gives the characteristics of men in leadership aspect concludes the distinguished superiority of man over a woman expressed. The majority of phraseological units starts with male characters. The research conducted by the author allows to draw the following conclusions: 1. We have identified groups of characters with a value of masculinity in the selected phraseological units and have found that in most cases they are used in conjunction with the characters of femininity that confirms a certain bipolarity of the gender phenomenon. 2. Gender-neutral and gender-coloured phraseological units are identified among phraseological units, namely (that do or do not express gender connotation). 3. In the Chinese language there is a tendency 男先女后 - the majority of expressions begins with the masculine component. This tendency is observed in both gender-neutral and gender-coloured phraseological units. 4. In the Chinese culture (as in most cultures) the leadership position of men dominates.
Опис
Ключові слова
стереотип, гендерний стереотип, фразеологічні одиниці, маскулінність, стереотип, гендерный стереотип, фразеологические единицы, маскулинность, stereotype, gender stereotype, phraseological units, masculinity
Цитування
Cєкіна Н. Вербалізація маскулінного стереотипу чоловік-лідер / Н. Cєкіна // Теоретичні і прикладні проблеми сучасної філології : зб. наук. пр. / Донбас. держ. пед. ун-т ; [редкол.: В. А. Глущенко та ін.]. – Слов’янськ : Вид-во Б. І. Маторіна, 2020. – Вип. 10., ч. 1. – С. 96–101.