Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/552
Title: ПРАКТИКА РЕАЛІЗАЦІЇ КОУЧ-ТЕХНОЛОГІЇ В ПРОЦЕСІ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ДО РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ УЧНЯМИ
Authors: Ушмарова, В. В.
Ушмарова, В. В.
Ushmarova, V. V.
Keywords: коучинг
коуч-сесія
післядипломна педагогічна освіта
готовність
учитель початкової школи
обдаровані учні
коучинг
коуч-сессия
готовность
последипломное педагогическое образование
учитель начальной школы
одаренные дети
coaching
coach-session
postgraduate teacher education
readiness
elementary school teacher
gifted pupils
Issue Date: 2016
Publisher: Класич. приват. ун-т
Citation: Ушмарова В. В. Практика реалізації коуч-технології в процесі формування готовності вчителів початкових класів до роботи з обдарованими учнями / В. В. Ушмарова // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. / Класич. приват. ун-т ; [редкол.: Т. І. Сущенко (голов. ред.) та ін.]. – Запоріжжя : КПУ, 2016. – Вип. 48 (101). – С. 241– 247.
Abstract: У статті висвітлено практичні результати апробації технології коучингу в процесі формування готовності вчителів початкової школи до роботи з обдарованими учнями. Представлено методику повного циклу коучингу, охарактеризовано етапи (коуч-пропедевтики, активної реалізації коуч-технології на курсах підвищення кваліфікації вчителів і в міжкурсовому супроводі вчителів упродовж навчального року), наведено розгорнутий приклад групової коуч-сесії. В статье освещены практические результаты апробации технологии коучинга в процессе формирования готовности учителей начальной школы к работе с одаренными учащимися. Представлена методика полного цикла коучинга, охарактеризованы этапы (коуч-пропедевтики, активной реализации коуч-технологии на курсах повышения квалификации учителей и в межкурсовом сопровождении учителей в течение учебного года), приведен развернутый пример групповой коуч-сессии. The purpose of the article is to highlight practical testing of coach-technology in the formation of readiness of teachers to work with gifted pupils. We have tested the coach-technology in the process of readiness of primary school teachers to work with gifted pupils in project classes of scientific and pedagogical project “Intellect of Ukraine”, in which gifted and talented children of primary school age study. Within our research work coaching provides interaction (experienced teacher-trainer) with creative groups of teachers-beginners. Exchange of experience and cooperation of teachers are carried out during the summer week courses of advanced teacher’s training, intercourse accompaniment, during the school year in monthly group and individual coachsessions while visiting and discussing lessons in basic secondary schools. With the aim to ensure the process of formation of readiness of primary school teachers to work with gifted pupils in the system of continuous pedagogical education at the stage of postgraduate education we have adapted the methodology of complete cycle of coaching. The completeness of cycle of use of technology is achieved by the full range of implementation of coaching – from definition of organizational and pedagogical, psychological and pedagogical conditions that ensure its use through training of community of coaches of the “Intellect of Ukraine” in the school of coaches to monitoring of the effectiveness of the implementation of coaching.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/552
Appears in Collections:Кафедра початкової і професійної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ушмарова.pdf336.53 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.