ГЕНЕЗА ДІЯЛЬНОСТІ ВЧЕНИХ РАД У ЗАРУБІЖНІЙ І ВІТЧИЗНЯНІЙ СИСТЕМАХ УНІВЕРСИТЕТСЬКОЇ ОСВІТИ (XII–XIX ст.)
Завантаження...
Дата
2017
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Львівський національний університет імені Івана Франка
Анотація
Розкрито роль і місце колегіальних органів у структурі університетів Західної
Європи XII–XIX століть, схарактеризовано організаційні засади їхньої діяльності в
умовах “докласичного” та “класичного” типу університету. Окреслено становлення і
тенденції розвитку колегіальних органів управління (рада, директоріум, консисторія,
професорська конференція) в контексті розбудови вітчизняних вищих навчальних
закладів (XVI–XVIII ст.). Науково обґрунтовано етапи діяльності вчених рад як
органів колегіального самоврядування у структурі Харківського, Київського та
Новоросійського університетів упродовж XIX – початку ХХ ст. Раскрыта роль и место коллегиальных органов в структуре университетов Западной
Европы XII-XIX веков, охарактеризованы организационные основы их деятельности в
условиях "доклассического" и "классического" типа университета. Определены становления и
тенденции развития коллегиальных органов управления (совет, директориум, консистория,
профессорская конференция) в контексте развития отечественных высших учебных
заведений (XVI-XVIII вв.). Научно обоснованы этапы деятельности ученых советов как
органов коллегиального самоуправления в структуре Харьковского, Киевского и
Новороссийского университетов в течение XIX - начала ХХ в. Based on the retrospective logical and systematic analysis of the evolution of
European university education (XII–XIX centuries.) the article finds out that the
organizational and management structure of universities of both "preclassical" and
"classical" type implied the functioning of university collegiate bodies in the form of
council, senate, consistory, cathedral, consilium. Their activity was aimed at implementing
the leading principle of university education organization – autonomy and self-government.
The official registration of organizational and theoretical principles of their work was
enacted in the formation of "Paris" university model, but the absolute regulation was
implemented in the establishment of the basic principles of classical ("German") university
model. The article reveals that the genesis of collegial self-government bodies (council,
directorium, consistory, professorial conference) in the system of higher education
institutions function in Ukraine in XVI–XVIII century had certain differences because their
formation occurred under the condition of fragmentation of Ukrainian lands and
controversial combination of "local", "Polish", "Austrian" and "Russian" projects of higher
education development. The functioning of collegial self-government bodies in
organizational and management structure of higher education institutions in Ukraine in
XVI–XVIII century was most fully reflected in the "Project" of Baturyn University
settlement (1760) and the statute of Lviv University (1774), when the latter acquired traits
of "Austrian" model.
The opening of Kharkiv, Kyiv and Novorossiysk universities in the XIX century that
subordinated to the Ministry of National Education of the Russian Empire within the
defined historical period, laid the foundation for the separation of certain collegiate bodies
in their management structure, namely academic councils, whose function covered several
stages. These stages are: I (1804-1834) – official recognition and legal registration of
academic councils; II (1835-1862) – redistribution of academic councils authority on the
basis of reforming the system of national universities management; III (1863-1883) –
intensification of academic councils function and expansion of their influence on all aspects
of university life; IV (1884-1906) – formalization of academic councils activity and
absorption of their functions by other management structures
Опис
Ключові слова
університети, вчена рада, генеза, Європа, Україна, университеты, ученый совет,, генезис, Европа, Украина, universities, academic council, genesis, Europe, Ukraine
Цитування
Зеленська Л. Д. Генеза діяльності вчених рад у зарубіжній і вітчизняній системах університетської освіти (XII-XIX ст.) / Л. Д. Зеленська // Вісник Львівського університету. Сер. педагогічна / Львів. нац. ун-т ім. І. Франка. – Львів : ЛНУ, 2017. – Вип. 32. – С. 246–257.