Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/5498
Title: ГЕНЕЗА ДІЯЛЬНОСТІ ВЧЕНИХ РАД У ЗАРУБІЖНІЙ І ВІТЧИЗНЯНІЙ СИСТЕМАХ УНІВЕРСИТЕТСЬКОЇ ОСВІТИ (XII–XIX ст.)
Other Titles: ГЕНЕЗИС ДЕЯТЕЛЬНОСТИ УЧЕНЫХ СОВЕТОВ В ЗАРУБЕЖНОЙ И ОТЕЧЕСТВЕННОЙ СИСИТЕМАХ УНИВЕРСИТЕТСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ (XII-XIX ВЕК)
GENESIS OF ACADEMIC COUNCILS FUNCTION IN FOREIGN AND NATIONAL UNIVERSITY EDUCATION SYSTEMS (XII-XIX CENTURIES)
Authors: Зеленська, Л. Д.
Зеленская, Л. Д.
Zelenska, L.
Keywords: університети
вчена рада
генеза
Європа
Україна
университеты
ученый совет,
генезис
Европа
Украина
universities
academic council
genesis
Europe
Ukraine
Issue Date: 2017
Publisher: Львівський національний університет імені Івана Франка
Citation: Зеленська Л. Д. Генеза діяльності вчених рад у зарубіжній і вітчизняній системах університетської освіти (XII-XIX ст.) / Л. Д. Зеленська // Вісник Львівського університету. Сер. педагогічна / Львів. нац. ун-т ім. І. Франка. – Львів : ЛНУ, 2017. – Вип. 32. – С. 246–257.
Abstract: Розкрито роль і місце колегіальних органів у структурі університетів Західної Європи XII–XIX століть, схарактеризовано організаційні засади їхньої діяльності в умовах “докласичного” та “класичного” типу університету. Окреслено становлення і тенденції розвитку колегіальних органів управління (рада, директоріум, консисторія, професорська конференція) в контексті розбудови вітчизняних вищих навчальних закладів (XVI–XVIII ст.). Науково обґрунтовано етапи діяльності вчених рад як органів колегіального самоврядування у структурі Харківського, Київського та Новоросійського університетів упродовж XIX – початку ХХ ст. Раскрыта роль и место коллегиальных органов в структуре университетов Западной Европы XII-XIX веков, охарактеризованы организационные основы их деятельности в условиях "доклассического" и "классического" типа университета. Определены становления и тенденции развития коллегиальных органов управления (совет, директориум, консистория, профессорская конференция) в контексте развития отечественных высших учебных заведений (XVI-XVIII вв.). Научно обоснованы этапы деятельности ученых советов как органов коллегиального самоуправления в структуре Харьковского, Киевского и Новороссийского университетов в течение XIX - начала ХХ в. Based on the retrospective logical and systematic analysis of the evolution of European university education (XII–XIX centuries.) the article finds out that the organizational and management structure of universities of both "preclassical" and "classical" type implied the functioning of university collegiate bodies in the form of council, senate, consistory, cathedral, consilium. Their activity was aimed at implementing the leading principle of university education organization – autonomy and self-government. The official registration of organizational and theoretical principles of their work was enacted in the formation of "Paris" university model, but the absolute regulation was implemented in the establishment of the basic principles of classical ("German") university model. The article reveals that the genesis of collegial self-government bodies (council, directorium, consistory, professorial conference) in the system of higher education institutions function in Ukraine in XVI–XVIII century had certain differences because their formation occurred under the condition of fragmentation of Ukrainian lands and controversial combination of "local", "Polish", "Austrian" and "Russian" projects of higher education development. The functioning of collegial self-government bodies in organizational and management structure of higher education institutions in Ukraine in XVI–XVIII century was most fully reflected in the "Project" of Baturyn University settlement (1760) and the statute of Lviv University (1774), when the latter acquired traits of "Austrian" model. The opening of Kharkiv, Kyiv and Novorossiysk universities in the XIX century that subordinated to the Ministry of National Education of the Russian Empire within the defined historical period, laid the foundation for the separation of certain collegiate bodies in their management structure, namely academic councils, whose function covered several stages. These stages are: I (1804-1834) – official recognition and legal registration of academic councils; II (1835-1862) – redistribution of academic councils authority on the basis of reforming the system of national universities management; III (1863-1883) – intensification of academic councils function and expansion of their influence on all aspects of university life; IV (1884-1906) – formalization of academic councils activity and absorption of their functions by other management structures
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/5498
Appears in Collections:Кафедра освітології та інноваційної педагогіки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Зеленська Л. Д. Генеза діяльності вчених рад.pdf102.63 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.