Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/5432
Title: Academic council activity as the basis for university autonomy: historical aspect
Other Titles: Діяльність вченої ради як основа університетської автономії: історичний аспект
Деятельность ученого совета как основа университетской автономии: исторический аспект
Authors: Zelenska, L.
Holubnycha, L
Lutaieva, T.
Matsapura, L.
Popova, N.
Keywords: academic council
university
university autonomy
university management
Ukraine вчена рада
університет
університетська автономія
управління університетом
Україна
ученый совет
университет
университетская автономия
управление университетом
Украина
Issue Date: Mar-2021
Publisher: Revista Amazonia Investiga
Citation: Academic council activity as the basis for university autonomy: historical aspect / L. Zelenska [and etc.] // Amazonia Investiga. – 2021. – Vol. 10, № 39. – Р. 205–217.
Abstract: The article describes functions and authorities of academic councils of Ukrainian universities as the basis of their autonomy in historical aspect. The purpose of the paper is to study academic council activity evolution in Ukrainian Universities of the XIX-th century through singling out and characterization its stages from the modern standpoint to strengthen university autonomy, develop the quality of university management and prevent mistakes and shortcomings of the previous period. The applied methods were: general scientific methods (analysis, synthesis, comparison, systematization, and generalization) and methods of historical research (chronological, logical-historical, historical-typological, and retrospective). The most important findings have become distinguishing and characterizing four stages of activity of academic councils in Ukrainian universities within the studied period: I stage (1804–1835), II stage (1835–1863), III stage (1863–1884), IV stage (1884–1906). Characterization of the stages of academic council functions and authority development from the modern position has demonstrated that in order to develop the quality of university management as well as educational service quality universities need real university autonomy, which should be strong enough to prevent mistakes and shortcomings of the previous periods. У статті описано функції та повноваження вчених рад українських університетів як основу їх автономії в історичному аспекті. Метою статті є вивчення еволюції діяльності вченої ради в українських університетах XIX століття шляхом виділення та характеристики її етапів з сучасних позицій для посилення автономії університетів, розвитку якості управління університетами та запобігання помилкам та недолікам попереднього періоду. Застосованими методами були: загальнонаукові методи (аналіз, синтез, порівняння, систематизація, узагальнення) та методи історичних досліджень (хронологічні, логіко-історичні, історико-типологічні та ретроспективні). Найважливішими висновками стали виділення та характеристика чотирьох етапів діяльності вчених рад в українських університетах протягом досліджуваного періоду: І етап (1804–1835), II етап (1835–1863), III етап (1863–1884), IV етап (1884–1906). Характеристика етапів розвитку функцій та повноважень вченої ради з сучасних позицій продемонструвала, що для розвитку якості управління університетом, а також якості освітніх послуг, університетам потрібна справжня університетська автономія, яка повинна бути настільки сильною, щоб запобігати помилкам та недолікам попередніх періодів. Автор статьиописывает функции и полномочия ученых советов украинских университетов как основу их автономии в историческом аспекте. Целью статьи является изучение эволюции деятельности ученого совета в украинских университетах XIX века путем выделения и характеристики ее этапов с современных позиций для усиления автономии университетов, развития качества управления университетами и предотвращения ошибок и недостатков предыдущего периода. Примененными методами были: общенаучные методы (анализ, синтез, сравнение, систематизация, обобщение) и методы исторических исследований (хронологические, логико-исторические, историко-типологические и ретроспективные). Важнейшими выводами стали выделение и характеристика четырех этапов деятельности ученых советов в украинских университетах в течение исследуемого периода: I этап (1804–1835), II этап (1835–1863), III этап (1863–1884), IV этап (1884–1906). Характеристика этапов развития функций и полномочий ученого совета с современных позиций продемонстрировала, что для развития качества управления университетом, а также качества образовательных услуг, университетам нужна настоящая университетская автономия, которая должна быть настолько сильной, чтобы предотвращать ошибки и недостаткам предыдущих периодов.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/5432
Appears in Collections:Кафедра освітології та інноваційної педагогіки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Academic council activity as the basis for university autonomy.pdf365.71 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.