Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/5028
Title: ГОРИЗОНТАЛЬНА СТРАТИФІКАЦІЯ ЯК ЗАПОРУКА КОНКУРЕНТОЗДАТНОСТІ НІМЕЦЬКИХ УНІВЕРСИТЕТІВ
Other Titles: ГОРИЗОНТАЛЬНАЯ СТРАТИФИКАЦИЯ КАК ЗАЛОГ КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТИ НЕМЕЦКИХ УНИВЕРСИТЕТОВ
HORIZONTAL STRATIFICATION AS A GUARANTEE OF GERMAN UNIVERSITIES COMPETITIVNESS
Authors: Черкашин, С. В.
Tcherkashyn, S.
Keywords: диверсифікація університетської освіти
елітарність вищої освіти
експансія освіти
міжнародні рейтинги
горизонтальна стратифікація
диверсификация университетского образования
элитарность высшего образования
экспансия образования
международные рейтинги
горизонтальная стратификация
diversification of university education
elitism of the German higher education
educational expansion
international ratings
university hierarchy
Issue Date: 2018
Publisher: Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Citation: Черкашин С. В. Горизонтальна стратифiкацiя як запорука конкурентоздатностi нiмецьких унiверситетiв / C. В. Черкашин // Засоби навчальної та науково-дослідної роботи : зб. наук. пр. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди ; [редкол. : І. Ф. Прокопенко (голов. ред.) та ін.]. – Харків : ХНПУ, 2018. – Вип. 50. – С. 86–98.
Abstract: Автор зазначає, що головним завданням професійної підготовки фахівців з академічною освітою є прищеплення студентам ключових компетенцій, у тому числі соціальних, комунікативних, медійних тощо. Проте на задній план відсувається компетентність, котра ґрунтується на наукових знаннях. Ця компетентність відповідає науковому елітарному характеру німецької університетської освіти і забезпечує підготовку тих спеціалістів, котрі можуть забезпечити вироблення університетами унікального освітнього продукту. Саме цього продукту потребує сучасний ринок освітніх послуг. Проте його продукування, на думку автора, можливо за умови диверсифікації і збереження елітарного характеру німецької університетської освіти. Автор отмечает, что главной задачей профессиональной подготовки специалистов с академическим образованием является привитие студентам ключевых компетенций, в том числе социальных, коммуникативных, медийных и др. Однако на задний план отодвигается компетентность, которая основывается на научных знаниях. Эта компетентность соответствует научному элитарному характеру немецкого университетского образования и обеспечивает подготовку тех специалистов, которые могут обеспечить производство университетами уникального образовательного продукта. Именно этого продукта требует современный рынок образовательных услуг. Однако его производство, по мнению автора, возможна при условии диверсификации и сохранении элитарного характера немецкого университетского образования. The author notes that the main task of vocational training of specialists in the field of academic education is inculcating students with key competencies, including social, communicative, media competences etc. However, competence based on scientific knowledge is set aside in the background. This competence corresponds to the scientific elite nature of German university education and provides training for those professionals who can provide universities with a unique educational product. The modern market of educational services needs this product. However, his production, in the author’s opinion, is possible subject to the diversification and preservation of the elitist nature of the German university education. From the 1990s and the 2000s, Germany faced many challenges that could only be resolved through vertical segregation, that is, the diversification of the higher education sector. German society felt the need for transformation through the growth of the pace of expansion of higher education, as well as by increasing global competition between ZWO on a global scale. All louder in the academic community of the Federal Republic of Germany were called for the creation of "elite universities". The publication of international university rankings (ARWU, THE) and the idea of excellence promoted the spread of such sentiment. This raised the question of the vertical differentiation of elite and mass education in the ZOO in the order of the days of discussions in German society. The German academic elite perceived the idea of such differentiation rather ambiguous, as it contradicts the concept of ensuring the equal rights of all citizens to higher education in the academic environment. This attitude towards education significantly distinguishes the German academic circles from their colleagues in France and the United States and is explained by the special way of the historical development of the German universities. In the institutional framework of Germany‘s higher education system, the type of state-owned research universities with the same ratings and which account for almost 2/3 of all students is clearly overwhelming. Research Universities are those universities that, according to Wilhelm von Humboldt‘s concept, are guided by the principle of "unity of research and teaching". In Germany, research universities have always played a dominant role in the field of higher elite education. This elite character of university education has survived, despite the expansion of higher education, which lasts and lasts for a long time, meeting the needs of the modern information society. The nature of research universities as research institutions has also been preserved. However, the chronic shortage of funds for education and world trends make politicians look for more basic approaches to the organization of university education and science.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/5028
ISSN: 2312-1548 (Print)
2312-8801 (Online)
Appears in Collections:Кафедра німецької філології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Черкашин С. В. Горизонтальна сертифікація.pdf804.41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.