Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/4821
Title: ЛЕСЯ УКРАЇНКА: ДУХ І ТІЛО (ЛІНГВІСТИЧНА РЕЦЕПЦІЯ ДУХОВНО-ТІЛЕСНИХ МОДУСІВ У ПОЕЗІЇ ЛЕСІ УКРАЇНКИ)
Other Titles: ЛЕСЯ УКРАИНКА: ДУХ И ТЕЛО (ЛИНГВИСТИЧЕСКАЯ РЕЦЕПЦИЯ ДУХОВНО-ТЕЛЕСНЫХ МОДУСОВ В ПОЭЗИИ ЛЕСИ УКРАИНКИ)
LESIA UKRAINKA: SPIRIT AND BODY (LINGUISTIC RECEPTION OF SPIRITUAL AND BODY MODES IN THE POETRY OF LESIA UKRAINKA)
Authors: Маленко, О. О.
Маленко, Е. О.
Malenko, О.
Keywords: Леся Українка
тілесно-міметичний метод
категорії тілесності
лексико-граматичний ресурс
інтерпретація авторських сенсів
Леся Украинка
телесно-миметический метод
категории телесности
лексико-грамматический ресурс
интерпретация авторских смыслов
Lesіa Ukrainka
body-mimetic method
categories of corporeality
lexical-grammatical resource
interpretation of the author's meanings
Issue Date: 2020
Publisher: Національна академія наук України, України Інститут української мови НАН України
Citation: Маленко О. О. Леся Українка: дух і тіло (лінгвістична рецепція духовно-тілесних модусів у поезії Лесі Українки) / О. О. Маленко // Культура слова : зб. пр. / НАН України, Ін-т укр. мови НАН України ; [редкол.: С. Я. Єрмоленко (голов. ред.) та ін.]. – 2020. – Вип. 93. – С. 36–47.
Abstract: У статті представлена лінгвістична спроба ревізіювати традиційний образ Лесі Українки як насамперед мужньої й незламної людини, буттєвим пріоритетом якої є сильний дух. Натомість інтерпретувати інший образ письменниці – емоційно вразливої, чуттєвої, життєлюбної, пристрасної натури, яка сприймає світ не крізь дух, а тіло як найперший атрибут життя як біологічного існування. Усю потрібну для смислових декодувань інформацію ми отримали в мовній, зокрема лексико-граматичній організації поетичних текстів Лесі Українки, застосувавши не лише лінгвостилістичний, контекстуальний, інтерпретаційний аналіз контекстів, а й актуальний у сучасному літературознавстві тілесноміметичний метод. Це дозволило вийти на очікувані й прогнозовані висновки. В статье представлена ​​лингвистическая попытка пересмотреть традиционный образ Леси Украинки как мужественной и несгибаемой личности, приоритетом которой является сильный дух. Зато интерпретировать другой образ писательницы – эмоционально уязвимой, чувственной, жизнелюбивой, страстной натуры, которая воспринимает мир не через дух, а тело как сам атрибут жизни как биологическое существование. Всю необходимую для смысловых кодировании информации мы получили в языковой, в частности лексико-грамматической организации поэтических текстов Леси Украинки, применив не только лингвостилистический, контекстуальный, интерпретационный анализ контекстов, но и актуальный в современном литературоведении телесномиметичесний метод. Это позволило выйти на ожидаемые и прогнозируемые выводы. The article is a linguistic attempt to reconsider the traditional image of Lesіa Ukrainka as fi rst of all a courageous and indomitable person. The priorities of the writer’s life in the traditional reception are strong spirit, will, courage, steadfastness. We want to present a different image of the writer - emotionally vulnerable, sensual, life-loving, passionate nature. She perceives the world not only spirit, but fi rst of all the body as the fi rst attribute of life, biological existence. We received all the information necessary for semantic decoding in the linguistic, in particular lexical and grammatical organization of Lesіa Ukrainka’s poetic texts. We used not only linguistic-stylistic, contextual, interpretive analysis of contexts, but also the bodily-mimetic method, which is relevant in modern literary criticism. The follower of this method is the Ukrainian literary critic Felix Steinbuk, his work became the theoretical basis for the analysis of linguistic material. We placed special emphasis on the poetic representation of the categories of corporeality in the writer’s texts: ontological (life, heart) and epistemological categories (sight, eye; hearing, voice). After conducting research in the selected strategies, we proposed the image of another Lesіa Ukrainka, which to some extent opposes the canonical versions. We have actualized in this image not the power of the spirit, but the powerful powerof the body, hence the vital energy, the love of life, the manifestation of its pathos.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/4821
Appears in Collections:Кафедра українознавства і лінгводидактики

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Маленко О. О. Леся Українка.pdf336.7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.