Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/4709
Title: Оцінювання педагогічної діяльності вчителів закладу загальної середньої освіти як елемент внутрішньої системи забезпечення якості освіти
Other Titles: Оценка педагогической деятельности учителя учреждения общего среднего образования как элемент внутренней системы обеспечения качества образования
Evaluation of pedagogical activity of teacher of the general secondary education as an element of the internal quality assurance system
Authors: Григораш, В. В.
Grygorash, V.
Keywords: оцінювання педагогічної діяльності
якість освіти
кваліметричний підхід
педагогічна компетентність
педагогічна майстерність
оценка педагогической деятельности
качество образования
квалиметрический подход
педагогическая компетентность
педагогическое мастерство
evaluation of pedagogical activity
quality of education
qualimetric approach
pedagogical competence
pedagogical skill
Issue Date: 2020
Publisher: Українська інженерно-педагогічна академія; громадська організація «Школа адаптивного управління соціально-педагогічними системами»
Citation: Григораш В. В. Оцінювання педагогічної діяльності вчителів закладу загальної середньої освіти як елемент внутрішньої системи забезпечення якості освіти / В. В. Григораш // Адаптивне управління: теорія і практика. Сер. : Педагогіка : електрон. наук. фахове вид. / Україн. інж.-пед. акад. [та ін.]. – Харків : УІПА, 2020. – Вип. 5(15).
Abstract: Законом Украины «Об образовании» предусмотрено создание внутренней системы обеспечения качества образования, которая, в частности, может включать критерии, правила и процедуры оценивания педагогической деятельности. Поэтому актуальной проблемой является разработка ряда внутренних документов, регламентирующих процессы внутреннего аудита в целом и обеспечение объективного оценивания педагогической деятельности как в период аттестации, так и в системе оперативного мониторинга образовательной деятельности. В определенной степени требования к педагогической деятельности, отдельные средства его оценки, примерный перечень видов деятельности, подлежащих изучению, определены действующими нормативными документами, в частности Типовым положением об аттестации педагогических работников. Этим положением предусмотрено изучение педагогической деятельности во время посещения учебных занятий, учет уровня знаний учащихся, изучение педагогической документации, анализ методической работы педагога и тому подобное. Предполагается оценивание выполнения работником своих должностных обязанностей, профессионально-личностных качеств (инициативность, компетентность, организованность и т. п.). Но механизм оценки таких разных направлений образовательной деятельности каждое учреждение определяет самостоятельно, что приводит к значительным расхождениям между требованиями к специалисту определенной категории в различных учреждениях общего среднего образования. Проект Закона Украины «О полном общем среднем образовании» определяет наличие внутренней системы обеспечения качества в учреждениях образования, которую формирует учебное заведение с учетом методических рекомендаций, разработанных Государственной службой качества образования Украины. Этими рекомендациями предусмотрено, в частности, оценивание таких направлений, как эффективность планирования педагогической деятельности, использование современных технологий в организации образовательного процесса, система повышения профессионального уровня, сотрудничество с участниками образовательного процесса, соблюдение академической доброчестности и тому подобное. Эти относительно новые критерии требуют существенных изменений во внутренней системе оценивания педагогической деятельности, обусловливают необходимость разработки соответствующего инструментария и механизмов. В статье рассматривается степень изученности этой проблемы и подчеркивается необходимость создания стандартизированной процедуры оценивания педагогической деятельности в учреждении общего среднего образования. Предлагаются определенные подходы и инструментарий, в частности квалиметрические модели, для оценивания педагогической деятельности работников учреждения общего среднего образования. Законом Украины «Об образовании» предусмотрено создание внутренней системы обеспечения качества образования, которая, в частности, может включать критерии, правила и процедуры оценивания педагогической деятельности. Поэтому актуальной проблемой является разработка ряда внутренних документов, регламентирующих процессы внутреннего аудита в целом и обеспечение объективного оценивания педагогической деятельности как в период аттестации, так и в системе оперативного мониторинга образовательной деятельности. В определенной степени требования к педагогической деятельности, отдельные средства его оценки, примерный перечень видов деятельности, подлежащих изучению, определены действующими нормативными документами, в частности Типовым положением об аттестации педагогических работников. Этим положением предусмотрено изучение педагогической деятельности во время посещения учебных занятий, учет уровня знаний учащихся, изучение педагогической документации, анализ методической работы педагога и тому подобное. Предполагается оценивание выполнения работником своих должностных обязанностей, профессионально-личностных качеств (инициативность, компетентность, организованность и т. п.). Но механизм оценки таких разных направлений образовательной деятельности каждое учреждение определяет самостоятельно, что приводит к значительным расхождениям между требованиями к специалисту определенной категории в различных учреждениях общего среднего образования. Проект Закона Украины «О полном общем среднем образовании» определяет наличие внутренней системы обеспечения качества в учреждениях образования, которую формирует учебное заведение с учетом методических рекомендаций, разработанных Государственной службой качества образования Украины. Этими рекомендациями предусмотрено, в частности, оценивание таких направлений, как эффективность планирования педагогической деятельности, использование современных технологий в организации образовательного процесса, система повышения профессионального уровня, сотрудничество с участниками образовательного процесса, соблюдение академической доброчестности и тому подобное. Эти относительно новые критерии требуют существенных изменений во внутренней системе оценивания педагогической деятельности, обусловливают необходимость разработки соответствующего инструментария и механизмов. В статье рассматривается степень изученности этой проблемы и подчеркивается необходимость создания стандартизированной процедуры оценивания педагогической деятельности в учреждении общего среднего образования. Предлагаются определенные подходы и инструментарий, в частности квалиметрические модели, для оценивания педагогической деятельности работников учреждения общего среднего образования. The Law of Ukraine “On Education” provides for the establishmentof an internal quality assurance system for education, which in particular may include criteria, rules and procedures for evaluating pedagogical activity. Therefore, a topical issue is the development of a number of internal documents that regulate both the internal audit processes in general and the objective evaluation of pedagogical activity both during the period of certification and within the operational monitoring of educational activities. To a certain extent the requirements for pedagogical activity, some means of its assessment, an indicative list of activities that are subject to study, defined by the current regulatory documents, in particular, the Model provisions about certification of pedagogical staff. This provision provides for the study of pedagogical activity while attending classes, taking into account the level of educational achievement of students, studying pedagogical documentation, analysis of the methodological work of the teacher, etc. It is envisaged to evaluate the employee's performance of their duties, professional and personal qualities (initiative, competence, organization, etc.). Instead, the mechanism for assessing such different areas of educational activity is determined by each institution on its own, which leads to significant differences between the The Law of Ukraine “On Education” provides for the establishment of an internal quality assurance system for education, which in particular may include criteria, rules and procedures for evaluating pedagogical activity. Therefore, a topical issue is the development of a number of internal documents that regulate both the internal audit processes in general and the objective evaluation of pedagogical activity both during the period of certification and within the operational monitoring of educational activities. To a certain extent the requirements for pedagogical activity, some means of its assessment, an indicative list of activities that are subject to study, defined by the current regulatory documents, in particular, the Model provisions about certification of pedagogical staff. This provision provides for the study of pedagogical activity while attending classes, taking into account the level of educational achievement of students, studying pedagogical documentation, analysis of the methodological work of the teacher, etc. It is envisaged to evaluate the employee's performance of their duties, professional and personal qualities (initiative, competence, organization, etc.). Instead, the mechanism for assessing such different areas of educational activity is determined by each institution on its own, which leads to significant differences between the The Law of Ukraine “On Education” provides for the establishment of an internal quality assurance system for education, which in particular may include criteria, rules and procedures for evaluating pedagogical activity. Therefore, a topical issue is the development of a number of internal documents that regulate both the internal audit processes in general and the objective evaluation of pedagogical activity both during the period of certification and within the operational monitoring of educational activities. To a certain extent the requirements for pedagogical activity, some means of its assessment, an indicative list of activities that are subject to study, defined by the current regulatory documents, in particular, the Model provisions about certification of pedagogical staff. This provision provides for the study of pedagogical activity while attending classes, taking into account the level of educational achievement of students, studying pedagogical documentation, analysis of the methodological work of the teacher, etc. It is envisaged to evaluate the employee's performance of their duties, professional and personal qualities (initiative, competence, organization, etc.). Instead, the mechanism for assessing such different areas of educational activity is determined by each institution on its own, which leads to significant differences between the requirements for a specialist of a certain category in different institutions of general secondary education. The Draft Law of Ukraine "On Complete General Secondary Education" defines the existence of an internal quality assurance system in educational institutions, which is formed by the educational institution taking into account the methodological recommendations developed by the State Service for Quality of Education of Ukraine. These recommendations include, in particular, the evaluation of areas such as the effectiveness of planning pedagogical activities, the use of modern educational approaches to the organization of the educational process, the system of professional development, cooperation with participants in the educational process, compliance with academic integrity and more. These relatively new criteria require significant changes in the internal system of assessment of pedagogical activity, necessitating the development of appropriate tools and mechanisms. The article examines the level of research of the identified problem and emphasizes the need to create a standardized procedure for evaluating pedagogical activity in the institution of general secondary education (ZSSO). Certain approaches and tools, in particular qualimetric models, are proposed to evaluate the pedagogical performance of general secondary education staff.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/4709
Appears in Collections:Кафедра наукових основ управління



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.