Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/4492
Title: РОЗВИТОК КОНФЛІКТОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ ВЧИТЕЛЯ В СИСТЕМІ МЕТОДИЧНОЇ РОБОТИ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
Other Titles: РАЗВИТИЕ КОНФЛИКТОЛОГИЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНЦИИ УЧИТЕЛЯ В СИСТЕМЕ МЕТОДИЧЕСКОЙ РАБОТЫ УЧРЕЖДЕНИЙ ОБЩЕГО СРЕДНЕГО ОБРАЗОВАНИЯ
DEVELOPMENT OF TEACHER’S CONFLICTOLOGICAL COMPETENCE IN THE SYSTEM OF METHODICAL WORK OF GENERAL SECONDARY EDUCATIONAL INSTITUTIONS
Authors: Куценко, Т. В.
Kutsenko, Т.
Keywords: конфліктологічна компетенція
система методичної роботи
учитель
нова українська школа
конфликтологическая компетенция
система методической работы
учитель
новая украинская школа
conflictological competence
system of methodical work
teacher
new ukrainian school
Issue Date: 2020
Publisher: Київський університет імені Бориса Грінченка
Citation: Куценко Т. Розвиток конфліктологічної компетенції вчителя в системі методичної роботи закладів загальної середньої освіти / Т. Куценко // Освітологічний дискурс. – 2020. – № 1 (28). – С. 44–54.
Abstract: Статтю присвячено вдосконаленню конфліктологічної компетенції вчителів у системі методичної роботи закладів загальної середньої освіти. Визначено напрями розвитку конфліктологічної компетенції вчителів з урахуванням готовності педагогів до професійно-конфліктологічної діяльності: для досвідчених учителів у процесі самоосвітньої роботи; для педагогів-початківців під час упровадження спецсемінару «Основи педагогічної конфліктології». Уточнено основні критерії (мотиваційний, когнітивний, процесуально-діяльнісний) та показники (позитивне ставлення й усвідомлення доцільності набуття конфліктологічної компетенції, повнота конфліктологічних знань, сформованість конфліктологічних умінь –діагностичних, комунікативних, регулятивних, прогностичних, рефлексивних) сформованості конфліктологічної компетенції вчителя. Статья посвящена совершенствованию конфликтологической компетенции учителей в системе методической работы учреждений общего среднего образования. Определены направления развития конфликтологической компетенции учителей с учетом готовности педагогов к профессионально-конфликтологической деятельности: для опытных учителей в процессе самообразовательной работы; для начинающих педагогов во время проведения спецсеминара «Основы педагогической конфликтологии». Уточнены критерии (мотивационный, когнитивный, процессуально-деятельностный) и показатели (положительное отношение и осознание целесообразности приобретения конфликтологической компетенции, полнота конфликтологических знаний, сформированность конфликтологических умений –диагностических, коммуникативных, регулятивных, прогностических, рефлексивных)сформированности конфликтологической компетенции учителя. The aim of the article is to improve teachers’ conflictological competence in the system of methodical work of institutions of general secondary education.The tasks of the article are to determine the directions of development of teacher’s conflictological competence and to clarify the criteria and indicators of formation of teacher’s conflictological competence.The directions of development of teacher’s conflictological competence have been presented,taking into account teachers’ readiness for conflictological activity. Theyhavemeant independent work for experienced teachers and introduction of special seminar Fundamentals of Pedagogical Conflictology” for beginner teachers. The special seminar has included the use of educational forms and methods aimed at activation of educational-cognitive actions, development of learning independence and creativity of teachers. It has meant the use of lectures and seminars in the form of a dialogue with audience, business and role-playing games, training and testing methods, analysis of incidents and conflicts, work with own biography etc.The main criteria and indicators of formation of teacher’s conflictological competence have been clarified. They are motivational, cognitive and procedural-activity criteria. The motivational criterion included positive attitude and awareness of expediency of acquiring conflictological competence. The cognitive criterion meant completeness of conflictological knowledge. The procedural-activity criterion included the formation of conflictological skills. The main skills are diagnostic (adequate analysis on conflict situation, clear definition of the initial parameters of conflict, the causes of conflict, its participations and their peculiarities, motives and intentions), communicative (ability to engage in dialogue, focusing on the rules of conflict-free communication, peculiarities and emotional state of an interlocutor),regulatory (ability to use effective methods for solving the conflict),prognostic (substantiated prognosis of conflict developments) and reflexive (analysis and correction of own behaviour).
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/4492
ISSN: 2312-5829
Appears in Collections:Кафедра наукових основ управління



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.