Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/4450
Title: НІМЕЦЬКІ НАУКОВО-ДОСЛІДНІ УНІВЕРСИТЕТИ В ПРОЦЕСІ КОНВЕРГЕНЦІЇ СВІТОВОЇ УНІВЕРСИТЕТСЬКОЇ ОСВІТИ
Other Titles: НЕМЕЦКИЕ НАУЧНО-ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКИЕ УНИВЕРСИТЕТЫ В ПРОЦЕССЕ КОНВЕРГЕНЦИИ МИРОВОГО УНИВЕРСИТЕТСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ
GERMAN RESEARCH UNIVERSITIES IN THE PROCESS OF CONVERGENCE OF WORLD UNIVERSITY EDUCATION
Authors: Черкашин, С. В.
Tcherkashyn, S.
Keywords: принцип єдності
модель університету
інформаційне суспільство
американські «вертикальні» університети
«досконалі» університети
хронічне недофінансування
принцип единства
модель университета
информационное общество
американские «вертикальные» университеты
«совершенные» университеты
хроническое недофинансирование
principle of unity
university model
information society
american "vertical" universities
"perfect" universities
chronic underfunding
Issue Date: 2018
Publisher: Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Citation: Черкашин С. В. Німецькі нуково-дослідні університети в процесі конвергенції світової університетської освіти / С. В. Черкашин // Засоби навчальної та науково-дослідної роботи : зб. наук. пр. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди ; [редкол.: О. О. Матвєєва (голов. ред.) та ін.]. – Харків : ХНПУ, 2018. – Вип. 51. – С. 7–19.
Abstract: Автор статті зазначає, що німецький університет як інституція позиціонує себе науково-дослідним закладом вищої освіти, у котрому з початку ХІХ ст. було започатковано принцип свободи і єдності навчання і науки. Проте цей концепт університетської освіти було реалізовано в повному обсязі лише наприкінці ХІХ ст., коли з’явились сприятливі для цього умови. Однак, на думку автора, різке збільшення кількості студентів і масштабів дослідження викликали значний дисбаланс у фінансуванні, в наслідок чого університетська фундаментальна наука відокремилась від освіти. Збереження балансу між університетською наукою і освітою в сучасному інформаційному суспільстві є ще більш складним завданням в умовах хронічного недофінансування цієї сфери з боку держави, через що єдиним можливим шляхом покращення актуального стану університетів є, на думку автора, упровадження в діяльності університетів ринкових стосунків, диверсифікація і горизонтальна стратифікація університетської освіти. Автор статьи отмечает, что немецкий университет как институт позиционирует себя как научно-исследовательское учреждением высшего образования, которое с начала XIX в. являлось основоположником принципа свободы и единства обучения и науки. Однако этот концепт университетского образования был реализовано в полном объеме лишь в конце XIX в., когда появились благоприятные для этого условия. Однако, по мнению автора, резкое увеличение количества студентов и масштабов исследования вызвали значительный дисбаланс в финансировании, в результате чего университетская фундаментальная наука отделилась от образования. Сохранение баланса между университетской наукой и образованием в современном информационном обществе является еще более сложной задачей в условиях хронического недофинансирования этой сферы со стороны государства, из-за чего единственным возможным путем улучшения актуального состояния университетов является, по мнению автора, внедрение в деятельность университетов рыночных отношений, диверсификация и горизонтальная стратификация университетского образования. The author of the article notes that the German university as an institution positions itself as a higher education research institution, in which the principle of freedom and unity of education and science was initiated at the beginning of the nineteenth century. However, this concept of university education was implemented in full only at the end of the nineteenth century, when the necessary conditions for this appeared. However, according to the author, a sharp increase in the number of students and the scale of research work caused a significant imbalance in funding, resulting in a university fundamental science separated from education. The preservation of the balance between university education and research work in the modern information society is even more difficult task under the conditions of chronic underfunding of this sphere by the state, what raises the question of the prospects of the existence of the German research university. The very definition of the university as "experimental" or "research" HEI is rather blurred because of the existence in the modern educational space of several university models (French, American, Anglo-Saxon, etc.). These models reproduce the scientific character of the university and university education in different ways, which causes some difficulties in defining the basic model on which
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/4450
ISSN: 2312-1548 (Print)
2312-8801 (Online)
Appears in Collections:Кафедра німецької філології



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.