Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/4217
Title: Специфіка структурного моделювання термінів сучасної української освіти
Other Titles: Специфика структурного моделирования сроков современного украинского образования
The specifics of structural modeling of the timing of modern Ukrainian education
Authors: Борисов, В. А.
Borysov, V.
Keywords: терміни освіти
структурно-семантичні моделі
синтетичні терміни
аналітичні терміни
родо-видові відношення
сроки образования
структурно-семантические модели
синтетические сроки
аналитические сроки
родо-видовые отношения
terms of education
structural-semantic models
synthetical terms
analytical terms
generic and specific relations
Issue Date: 2020
Publisher: Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Борисов В. А. Специфіка структурного моделювання термінів сучасної української освіти / В. А. Борисов // Актуальні питання гуманітарних наук : міжвуз. зб. наук. пр. молод. вчених / Дрогобиц. держ. пед. ун-т ім. І. Франка ; [редкол.: Пантюк М. П.(голов. ред.) та ін.]. – Дрогобич : Гельветика, 2020. – Вип. 30, т. 2. – С. 75–79.
Abstract: У статті йдеться про формальні характеристики термінів української освіти. Виділено й описано структурні моделі та варіанти цих моделей, за якими утворено складні й складені номени, визначено ступінь продуктивності окремих моделей. Термінологія забезпечує номінування об’єктів, явищ і процесів, що виникають у різних галузях знань і царинах діяльності людини. Метою статті є дослідження специфіки моделювання термінів освіти, виокремлення структурних моделей, за якими утворено складні (синтетичні) й складені (аналітичні) номени. Різнорівневе вивчення галузевих терміносистем є суголосним часові, тож актуальність запропонованої розвідки визначається необхідністю дослідження процесів термінотворення і терміновживання у сфері освіти, потребою подальшого аналізу термінів освіти як системи понять, а також ґрунтовного дослідження вживання означених термінів в освітньому просторі з метою їхньої стандартизації та кодифікації в умовах євроінтеграції та новацій в освіті. У дослідженні термін розуміємо як одиницю, оформлену за законами певної мови, що має спеціальне значення, яке віддзеркалює основні й суттєві на цьому рівні розвитку науки ознаки відповідного поняття. Крім цього, спеціальний характер одиниці може бути підтверджений за допомогою обліку критеріїв концептуальної цілісності та знаковості, зокрема інформаційного, статистичного, семантичного й логіко-інтуїтивного. У цій статті термінологія освіти розглядається в динаміці, тому критерій нормативності має меншу значущість. Проведений аналіз формально-змістових параметрів термінів освіти може слугувати певним орієнтиром для коректного термінотворення й терміновживання в межах освітньої парадигми. Терміни-складні слова й терміни-словосполучення характеризуються семантичною цілісністю. Найбільша кількість термінів є словосполученнями, вони не тільки висловлюють приналежність до того чи того класу, що віддзеркалює родовидові відношення понять, але й забезпечують однозначність і системність термінологічних рядів. В статье говорится о формальных характеристиках сроков украинского образования. Выделены и описаны структурные модели и варианты этих моделей, по которым образованы сложные и составные номены, определена степень производительности отдельных моделей. Терминология обеспечивает номинирование объектов, явлений и процессов, возникающих в различных областях знаний и сферах деятельности человека. Целью статьи является исследование специфики моделирования сроков образования, выделение структурных моделей, по которым образованы сложные (синтетические) и составные (аналитические) номены. Разноуровневое изучение отраслевых терминосистем является созвучным времени, поэтому актуальность предложенной темы определяется необходимостью исследования процессов терминообразования в сфере образования, необходимости дальнейшего анализа сроков образования как системы понятий, а также основательного исследования употребления указанных сроков в образовательном пространстве с целью их стандартизации и кодификации в условиях евроинтеграции и новаций в образовании. В исследовании срока понимаем единицу, оформленную по законам данного языка, что имеет специальное значение, которое отражает основные и существенные на этом уровне развития науки признаки соответствующего понятия. Кроме этого, специальный характер единицы может быть подтвержден с помощью учета критериев концептуальной целостности и знаковости, в частности информационного, статистического, семантического и логико-интуитивного. В этой статье терминология образования рассматривается в динамике, поэтому критерий нормативности имеет меньшую значимость. Проведенный анализ формально-содержательных параметров сроков образования может служить определенным ориентиром для корректного терминообразования в рамках образовательной парадигмы. Сроки-сложные слова и термины-словосочетания характеризуются семантической целостностью. Наибольшее количество сроков является словосочетаниями, они не только выражают принадлежность к тому или иному классу, что отражает родовидовые отношение понятий, но и обеспечивают однозначность и системность терминологических рядов. The article deals with formal characteristics of terms of Ukrainian education. Structural models and their variants for creating complex and compound terminological items are singled out and described; productivity of some models is defined. Terminology provides nomination of objects, phenomena and processes which appear in new fields of knowledge and spheres of human activity. The aim of the research is to study the specifics of terms modelling in the sphere of education, to define typical structural models which are used for complex (synthetical) and compound (analytical) terms formation. Multilevel study of terminology is vital, so the topicality of the article is predetermined by the necessity to trace processes of terms creation and terms usage in Ukrainian education, by the need for further analysis of educational terms as a system of concepts, as well as a thorough study of the terms under analysis usage in the sphere of education aiming at standardizing and codifying them in terms of European integration and innovation in education. In this research, the term means a unit created according to the laws of a certain language, which has its special meaning reflecting basic and essential features of the concept at this level of science development. Special nature of the unit can be confirmed by taking into account the criteria of conceptual integrity and significance, including informational, statistical, semantic and logical-intuitive ones. In this article, the terminology of education is considered in its dynamics, so the criterion of normativeness is less important. The analysis of formal semantic characteristics of the terms of education can serve as a guide for correct terms formation and terms usage in the domain of educational paradigm. Compound terms and complex terms are characterised by semantic integrity. The largest number of terms are compound ones, they express their belonging to a class, which reflects generic and specific relations of notions, and provide uniqueness and systemic organisation of terminological rows.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/4217
ISSN: 2308-4855 (Print)
2308-4863 (Online)
Appears in Collections:Кафедра англійської фонетики і граматики

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Борисов В.А. Специфіка структурного моделювання.pdf949.13 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.