Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/4015
Title: Pedagogy as a subject at higher Ukrainian theological school: specific feature of teaching between 1884 and 1905
Other Titles: Педагогіка як предмет у вищій українській духовній школі: особливість викладання в 1884-1905 рр.
Педагогика как предмет в высшей украинской духовной школе: специфика преподавания в 1884-1905 гг.
Authors: Tverdokhlib, T.
Rogova, T.
Ionova, O.
Luparenko, S.
Твердохліб, Т.
Рогова, Т.
Іонова, О.
Лупаренко, С.
Твердохлеб, Т.
Роговая, Т.
Ионова, Е.
Лупаренко, С.
Keywords: Kyiv Theological Academy
pedagogy content
K. Pobedonostsev
M. Olesnytskyi
V. Chekan
F. Ornatskyi
M. Makkaveiskyi
educational and methodic support
Київська духовна академія
зміст педагогіки
К. Побєдоносцев
М. Олесницький
В. Чекан
Ф. Орнацький
М. Маккавейський
навчально-методичне забезпечення
Киевская духовная академия
содержание педагогики
К. Победоносцев
М. Олесницкий
В. Чекан
Ф. Орнацкий
Н. Маккавейский
учебно-методическое обеспечение
Issue Date: 2020
Publisher: Editura Universitatea Alexendru Ion Cuza
Citation: Pedagogy as a subject at higher Ukrainian theological school: specific feature of teaching between 1884 and 1905 / T. Tverdokhlib, T. Rogova, O. Ionova, S. Luparenko // Agathos: An International Review of the Humanities and Social Sciences. – 2020. – Vol. 11, iss. 2 (21). – Pp. 191–205.
Abstract: The focus of this article is the development of Pedagogy as a higher Ukrainian theological school’s subject during K. Pobedonostsev’s counter reforms in the field of higher theological education. The authors present a comparative analysis of the statutes of 1869 and 1884, and reveal the influence of 1884 statute rules on the quality of academic pedagogical education. They focus on the content of Pedagogy courses taught by different lecturers in the academy. The main disadvantage is the lack of preparation for teaching in seminaries. Forms of teaching Pedagogy are exposed; also, at stake are the increase of the quantity of theses concerning different problems of education (in spite of reactionary measures of the Holy Synod), the activities of Pedagogy lecturers (Markelin Olesnytskyi, Victor Chekan, Fedor Ornatskyi, Mykola Makkaveiskyi) and their contribution to educational and methodic support for teaching the matter between 1884 and 1905. У центрі уваги даної статті - розвиток педагогіки як предмета вищої духовної школи України в період контрреформи К. Побєдоносцева в сфері вищої богословської освіти. Автори проводять порівняльний аналіз статутів 1869 і 1884 рр. і розкривають вплив статутних правил 1884 року на якість академічної педагогічної освіти. Вони зосереджені на змісті курсів педагогіки, які ведуть різні викладачі академії. Головний недолік - недостатня підготовка до викладання в семінаріях. Розкрито форми навчання педагогіки; також на карту поставлено збільшення кількості дисертацій з різних проблем освіти (незважаючи на реакційні заходи Священного Синоду), діяльність викладачів педагогіки (Маркелін Олесницький, Віктор Чекан, Федір Орнацький, Микола Маккавецький) і їх внесок у навчально-методичне забезпечення викладання предмета з 1884 по 1905 рік. В центре внимания данной статьи - развитие педагогики как предмета высшей духовной школы Украины в период контрреформы К. Победоносцева в сфере высшего богословского образования. Авторы проводят сравнительный анализ статутов 1869 и 1884 гг. и раскрывают влияние статутных правил 1884 г. на качество академического педагогического образования. Они сосредоточены на содержании курсов педагогики, которые ведут разные преподаватели академии. Главный недостаток - недостаточная подготовка к преподаванию в семинариях. Раскрыты формы обучения педагогике; также на карту поставлено увеличение количества диссертаций по различным проблемам образования (несмотря на реакционные меры Священного Синода), деятельность преподавателей педагогики (Маркелин Олесницкий, Виктор Чекан, Федор Орнацкий, Николай Маккавейский) и их вклад в учебно-методическое обеспечение преподавания предмета с 1884 по 1905 год.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/4015
ISSN: 2069-1025
2248-3446 (Online)
Appears in Collections:Кафедра освітології та інноваційної педагогіки
Кафедра теорії і методики викладання природничо-математичних дисциплін у дошкільній, початковій і спеціальній освіті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tverdokhlib T. and etc. Pedagogy as a subject at higher Ukrainian theological school.pdf192.02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.